۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۵
ChatGPT جهت‌گیری سیاسی چپ دارد

محققان بریتانیایی دریافتند که ChatGPT، چت‌بات هوش مصنوعی، یک سوگیری چشمگیر و سیستماتیک چپ را نشان می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، محققان دانشگاه انجلیا شرقی پس از انجام بررسی‌های لازم دریافتند که چت‌بات مبتنی بر هوش مصنوعی ChatGPT در آمریکا از دموکرات‌ها، در انگلستان از حزب کارگر و در برزیل نیز از نماینده حزب کارگران طرفداری می‌کند. پیش از این نیز نگرانی‌هایی در مورد سوگیری سیاسی درونی در ChatGPT توسط SpaceX و ایلان ماسک مطرح شده بود، اما مطالعه یادشده اولین پژوهش در مقیاس بزرگ بوده است که به این موضوع اشاره کرده است.

به گفته محققان با توجه به استفاده روزافزون از چت‌بات هوش مصنوعی ChatGPT، ممکن است پیامدهایی برای انتخابات آتی داشته باشد. هرگونه سوگیری در این پلتفرم‌ها نگران‌کننده است، اگر این ابزار طیف سیاسی راست داشت نیز نگرانی‌های مشابهی ایجاد می‌شد. گاهی اوقات مردم فراموش می‌کنند که این مدل‌های هوش مصنوعی فقط یک ماشین هستند و ممکن است مانند اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بر زندگی عمومی افراد تاثیر داشته باشد، این اتفاق ممکن است خطرناک و زیان‌آور باشد.

تیم تحقیقاتی یادشده به منظور بررسی سوگیری ChatGPT، از آن خواستند افراد مختلف طیف سیاسی را تقلید کند و به بیش از ۶۰ سوال ایدئولوژیک پاسخ دهد. سپس پاسخ‌های ارائه شده با پاسخ‌های پیش‌فرض موجود برای آن سوالات مقایسه شده است. برای اطمینان بیشتر، هر سوال ۱۰۰ بار از هوش مصنوعی پرسیده شده است. محققان متوجه شدند که پاسخ‌های اراده شده بیشتر با طیف چپ سیاسی همخوانی دارد.

کد خبر 681184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.