رانت خودروسازی سر به فلک گذاشته است

بنابر گفته مدیران ایران خودرو، به دلیل ارزان فروشی ۲۵۸ هزار میلیارد تومان یارانه (رانت) توزیع شده که مشخص نیست به کدام محل اصابت کرده و این موضوع به ضرر شرکت بوده است، همچنین در این مجمع مطرح شد که که جدید صمت مخالف قیمت گذاری دستوری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صبح امروز _شنبه بیست‌وهشتم مردادماه_ مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت ایران خودرو با حضور ٧۴ درصد از سهامداران در خصوص ماده ۱۴۱ انحلال و ورشکستگی برگزار شد.

با اخبار منتشر شده از مجمع ایران خودرو بازار بورس بهبود نیافت و همچنان در وضعیت اصلاحی باقی مانده است.

در این مجمع مطرح شد که برای خروج از قیمت گذاری دستوری، جلسه‌ای با حضور مسئولان وزارت صمت و نمایندگان مجلس برگزار شده و مدیران ایران خودرو به دنبال آن هستند که موضوع رفع قیمت گذاری دستوری در برنامه هفتم توسعه کشور جای بگیرد زیرا دلیل اصلی زیان ده بودن ایران‌خودرو موضوع قیمت گذاری دستوری است.

علاوه بر این، مکاتباتی با سازمان بورس شده است که عرضه خودرو در بورس کالا از سر گرفته شود و این موضوع بنا بر گفته مدیران تأثیرات مثبت زیادی در شرکت داشته است، برای اینکه شرکت بتواند قبل از پنج سال تجدید ارزیابی انجام بدهد با سران قوا مکاتبه شده است و احتمال موافقت وجود دارد.

بنابر گفته مدیران ایران خودرو، به دلیل ارزان فروشی ۲۵۸ هزار میلیارد تومان یارانه (رانت) توزیع شده که مشخص نیست به کدام محل اصابت کرده و این موضوع به ضرر شرکت بوده است، همچنین در این مجمع مطرح شد که که جدید صمت مخالف قیمت گذاری دستوری است.

در مجمع گفته شد که قرار است تارای جدیدی عرضه شود که این خودرو متمایز است و این اقدام فقط در صورتی که قیمت‌ها آزاد شود انجام خواهد شد، همچنین پیش بینی شده تارای جدید پرتیراژ باشد، همچنین شرکت ایران خودرو برای جبران بدهی‌های خود تصمیم دارد برخی از املاک خود را واگذار کند.

در خصوص افزایش سرمایه از محل صرف سهام براساس مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار دو محدودیت وجود دارد؛ شرکت برای افزایش سرمایه از محل صرف سهام باید از ماده ١۴١ خارج شود و در تبصره آمده که حداکثر ظرف دو سال باشد، همچنین حتماً باید یک شخص حقوقی به عنوان متعهد پذیره‌نویسی وجود داشته باشد.

نتیجه جلسه مجمع خودرو

- با تصمیم سهامداران، ایران خودرو به فعالیت خود ادامه خواهد داد

- پیشنهاد توقف خطوط تولیدی زیان ده با مخالفت اکثریت سهامداران مواجه شد.

مهمترین اقدامات انجام شده ایران خودرو برای خروج از ماده ۱۴۱

- تعداد قابل توجهی مکاتبه برای اصلاح قیمت گذاری تحمیلی و اجرای ماده ۹۰ قانون اجرای مفاد سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و اعطای مجوز عرضه خودرو در بورس کالا با شورای رقابت، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، دیوان عدالت اداری، و معاون رئیس جمهور انجام شده است.

کد خبر 680965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.