مهلت ثبت‌نام در مدارس برای دانش‌آموزان اتباع + جزئیات

دانش‌آموزان اتباع که به صورت قانونی یا غیرقانونی در ایران هستند تا دهم شهریورماه برای ثبت‌نام در مدارس مهلت دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هرساله آموزش و پرورش به منظور ارائه خدمات آموزشی به اتباع سایر کشورها اقدامات زیادی را انجام می‌دهد. از این اقدامات می‌توان به برنامه‌ریزی برای ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی در مدارس ایرانی اشاره کرد که در سال‌های قبل تمام مراحل به صورت حضوری و در مدارس انجام می‌پذیرفت، اما در سال جاری با توجه به راه‌اندازی سامانه‌های ثبت‌نامی، ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع در مدارس نیز به صورت اینترنتی و حضوری قابل انجام است.

دانش‌آموزان اتباع خارجی که خواهان ثبت‌نام در مدارس ایرانی هستند، می‌توانند برای نام‌نویسی در مدارس سال تحصیلی جاری به سایت ثبت‌نام مدارس اتباع irmigrationorg.ir مراجعه کرده و پس از ورود به سامانه، اطلاعات خواسته شده را درج کنند؛ دانش‌آموزان و والدین باید پس از ثبت‌نام آنلاین، به صورت حضوری نیز به مدرسه مراجعه کنند.

دانش‌آموزان اتباع برای ثبت‌نام در مدارس کشور نیز باید معرفی‌نامه حمایت تحصیلی، معرفی‌نامه سنجش سلامت و گواهی سنجش سلامت همراه داشته باشند.

«قانون‌مند شدن» اتباع در ایران اولویت سوم سند راهبردی تکریم اتباع

مهدی فیاضی، رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: دانش‌آموزان اتباع که به صورت قانونی یا غیرقانونی در ایران هستند تا دهم شهریورماه برای ثبت‌نام در مدارس مهلت دارند.

وی درباره چالش‌های نظام آموزشی و اتباع خارجی افزود: دانش‌آموزان اتباعی که غیر قانونی داخل کشور هستند، ابتدا باید در سامانه سهما وزارت کشور آمار و اطلاعات خود را ثبت کنند تا از تحصیل برخوردار شوند.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: ما به اقامت این دانش‌آموزان کاری نداریم؛ دانش‌آموزان اتباعی که غیرقانونی در کشور هستند تا دهم شهریورماه به منظور ساماندهی فضا و نیروی انسانی وقت ثبت‌نام در مدارس را دارند. این دانش‌آموزان ابتدا باید از طریق سامانه سهما وزارت کشور اقدام و سپس ثبت‌نام خود در مدارس را انجام دهند.

وی "قانون‌مند شدن" اتباع در ایران را اولویت سوم سند راهبردی تکریم اتباع دانست و تصریح کرد: پنج درصد آموزش و پرورش و ۲۲ هزار کلاس ما در اختیار دانش‌آموزان اتباع است. سالانه ۳۳۵ میلیون دلار معادل حدود ۱۰ همت (هزار میلیارد تومان) برای دانش‌آموزان اتباع در مدارس دولتی هزینه می‌کنیم. در واقع سرانه هر دانش‌آموز اتباع ۵۲۷ دلار معادل ۱۵ میلیون تومان است. این آمار در حالی است که کشور همسایه ما یعنی ترکیه به اروپا گفته است اگر سالانه دو میلیارد یورو به من ندهید، مرزها را باز می‌گذارم تا پناهجویان سوریه‌ای به اروپا هجوم آورند و ترکیه به همین منظور سالانه ۲ میلیارد یورو از اتحادیه اروپا دریافت می‌کند.

فیاضی تعداد مدارس بین‌الملل داخل ایران را ۱۱ مدرسه دانست و گفت: اکثر این ۱۱ مدرسه بین‌الملل داخل ایران غیردولتی هستند، در خارج از کشور در مجموع ۷۵ مدرسه داریم که دولتی، غیردولتی و از راه دور هستند. از بین این ۷۵ مدرسه خارج از کشور، ۵۸ مدرسه دولتی هستند، این مدارس خارج از کشور در ۳۵ کشور دایر هستند.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در هشت سال قبل از دولت سیزدهم ۴۹ درصد دانش‌آموزان مدارس خارج از کشور کاهش داشته است. دانش‌آموزان این مدارس فرزندان کارگزاران مأمور ایرانی، فرزندان شبکه جهانی ایرانیان مقیم خارج از کشور و فرزندان ایران دوستان غیر ایرانی هستند که در این مدارس درس می‌خوانند. طی هشت سال قبل از ما، ۴۹ درصد تعداد دانش‌آموزان کاهش و ۳۳ مدرسه هم تعطیل شده است، اما در یک سال و نیم اخیر که یک سال تحصیلی را پشت سر گذاشتیم، با تلاش معلمین و مدیران خارج از کشور، تعداد دانش‌آموزان این مدارس ۱۵ درصد بیشتر شده است.

گسترش خدمات آموزشی به اتباع خارجی در سال‌های اخیر

پیش‌تر نیز مهدی نادری، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری اصفهان اظهار کرد: ارائه خدمات آموزشی به اتباع خارجی در سال‌های اخیر گسترش یافته و با پیگیری‌های مستمر تاکنون ۱۴۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال برای ساخت و تکمیل مدرسه ۱۲ کلاسه شهرستان برخوار از محل اعتبارات کمیساریای عالی ملل متحد در امور پناهندگان پرداخت شده است.

وی افزود: پس از گذشت ۲ دهه و بعد از تأسیس اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی اصفهان، تنها پنج مدرسه مرتبط با اتباع در استان احداث شده بود، از این رو با آغاز به‌کار دولت سیزدهم، در هفت ماه گذشته ۲ باب مدرسه جدید کلنگ زنی و روند احداث آن‌ها در حال تکمیل است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری اصفهان تصریح کرد: تابستان امسال شاهد افتتاح مدارس تازه تأسیس در شهرستان‌های برخوار و فلاورجان خواهیم بود.

اعلام شیوه ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی برای سال جدید تحصیلی

پیش‌تر نیز سازمان ملی مهاجرت ایران، با صدور بخشنامه‌ای، شیوه‌نامه ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع و مهاجرین خارجی در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ را ابلاغ کرده بود، در این شیوه‌نامه آمده است: ثبت‌نام تمام دانش‌آموزان اتباع خارجی مجاز در سامانه هوشمند مدیریت اتباع و مهاجران خارجی سازمان ملی مهاجرت به آدرس https://irmigrationorg.ir امکان‌پذیر است.

درج شناسه یکتا «۱۰ رقمی» برای ثبت‌نام دانش‌آموزی اتباع خارجی در سامانه هوشمند مدیریت اتباع و مهاجران سازمان ملی مهاجرت الزامی است، اتباع مجاز دارای مدرک اقامتی از جمله دفترچه اقامت ویژه، دفترچه اقامت، پروانه اقامت، دفترچه پناهندگی، گذرنامه «با انواع روادید» و گذرنامه خانواری که بدون شناسنامه یکتا «۱۰ رقمی» هستند باید با مراجعه به سامانه هوشمند مدیریت اتباع و مهاجران خارجی سازمان ملی مهاجرت ایران به آدرس https://irmigrationorg.ir نسبت به مشخص کردن دفاتر خدمات اقامت و اشتغال محل سکونت اقدام و پس از مراجعه به دفاتر و احراز هویت و دریافت شناسه یکتا مجدد با مراجعه به این سایت نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

ثبت‌نام از دانش‌آموزان اتباع خارجی غیرمجاز «بدون مدرک» توسط مدارس ممنوع است؛ مدیران کل امور اتباع و مهاجران خارجی استان‌ها موظف به پیگیری موضوع از ادارات کل آموزش و پرورش استان مربوطه هستند و باید گزارش آن را به صورت مرتب به سازمان ملی مهاجرت ارسال کنند.

همچنین برگه حمایت تحصیلی به صورت الکترونیک از طریق سازمان ملی مهاجرت به آموزش و پرورش ارسال خواهد شد و نیاز به مراجعه حضوری دانش‌آموزان به ادارات کل اتباع و مهاجرین خارجی استان‌ها و دفاتر خدمات اقامت و اشتغال جهت دریافت برگه حمایت تحصیلی نیست.

کد خبر 680960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.