سهیم‌سازی جوانان رومانیایی در تصمیم‌گیری‌های شهری

طراحی شهرهای امروز اغلب بدون در نظر گرفتن نیازهای میلیون‌ها نفر از جوانان انجام شده و همین امر به توسعه زیرساخت‌های نابرابر و فقر شهری منجر شده است؛ سهیم‌سازی جوانان در طراحی شهرها می‌تواند نقش مهمی در ایجاد مناطق پایدار و فراگیر ایفا کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در حال حاضر بیش از نیمی از جمعیت جهان در شهرها سکونت دارد که پیش‌بینی شده است نرخ شهرنشینی تا سال ۲۰۵۰ به بیش از دوسوم ساکنان زمین برسد. از سوی دیگر، تعداد ساکنان جوان شهرها به‌طور قابل‌توجهی رو به افزایش است به‌طوری که محققان سازمان ملل متحد پیش‌بینی کرده‌اند تا سال ۲۰۳۰ حدود ۶۰ درصد از ساکنان شهرهای جهان را افراد زیر ۱۸ سال تشکیل دهد، در حالی که شهرهای امروز سازگار با نیازهای این افراد طراحی نشده است.

توسعه شهرهای جوان

از آن‌جا که در آینده نزدیک بخش اعظم جمعیت شهرهای جهان را جوانان تشکیل خواهند داد، بنابراین توجه به نیازهای این قشر در طراحی شهری بسیار حائز اهمیت و از طریق سهیم‌سازی آنان در طراحی شهرها قابل تحقق است. در واقع، مشارکت جوانان برای ایجاد مناطق شهری می‌تواند به توسعه فضاهایی پایدارتر و فراگیرتر برای تمام مردم منجر شود و در نهایت، کیفیت زندگی نهایی را در شهرها بهبود ببخشد.

جنبش شهرهای جوان برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ در تانزانیا آغاز شد و سپس به شهرهای رومانی نظیر کلوژ-نپوکا راه یافت. طرح «OurCluj» (کلوژنپوکای ما) به منظور توسعه جنبش شهرهای جوان با هدف تشویق جوانان به ارائه رویکردهای خود برای تقویت اکوسیستم اجرا شده و در آن حل بسیاری از مشکلات این قشر و همچنین مسائل مهم شهری نظیر نابرابری، آموزش، سلامت و رفاه شهروندی مورد تمرکز قرار گرفته است.

سهیم‌سازی جوانان رومانیایی در تصمیم‌گیری‌های شهر

در این راستا، فضایی به گرد هم آمدن جوانان شهر اختصاص داده شده است که در آن، شرکت‌کنندگان ایده‌های خود را در زمینه چالش‌های پیش روی زندگی شهری به اشتراک می‌گذارند و آن‌ها را برای رسیدن به یک نتیجه نهایی و اثربخش در بهبود پایداری شهری مورد بحث قرار می‌دهند. جالب است بدانید که در این طرح، جوانان به شرکت در برنامه‌های مختلف هنری و طنز تشویق می‌شوند و یک پلتفرم آموزشی، شبکه‌هایی توسعه‌یافته در میان مدارس و یک محرک نوآوری اجتماعی در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد که این افراد را برای مشارکت در تصمیم‌گیری‌های شهری تقویت می‌کند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که از زمان آغاز جنبش شهرهای جوان در کلوژ-نپوکا، مردم بهتر از قبل توانسته‌اند مشکلات شهری را حل کنند و فضاهای دوستدار جوانان را به‌وجود بیاورند. این جنبش تشکیل ۴۰ گروه دو تا پنج‌نفره از جوانان شهر را به دنبال داشته است که اعضای آن‌ها ایده‌های خود را برای بهبود وضعیت قشر جوان در شهر به اشتراک می‌گذارند و حتی در مورد بهبود اقتصاد، تقویت وضعیت روحی جوانان و پایداری محیط زیست کلوژ-نپوکا نیز ایده‌پردازی می‌کنند.

کد خبر 680948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.