«محرم‌نامه» مجموعه اشعاری با قدمت یک قرن

کارشناس مشاهیر تخت فولاد اصفهان گفت: کتاب «محرم‌نامه» مجموعه‌ای سراسر شعر در قالب‌های قصیده، غزل، قطعه و مثنوی است که در چاپخانه گل‌بهار اصفهان به مسئولیت میرزا عبدالرحیم مشتاق که اکنون در تکیه آغاباشی تخت فولاد مدفون است، منتشر شده است.

محمود فروزبخش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: کتاب «محرم‌نامه» در سال ۱۳۴۸ قمری توسط میرزا عباس‌خان شیدا شاعر، خوشنویس و ادیب روزگار مشروطه و مؤسس انجمن ادبی شیدا و مجله ادبی دانشکده اصفهان، گردآوری شد.

وی با بیان اینکه یک نسخه از این کتاب در کتابخانه آستان قدس رضوی محفوظ است، افزود: در این مجموعه نفیس که دارای ۱۶۰ صفحه است اشعاری از محمدحسین صدراصفهانی، شکراله منعم و رجبعلی گلزار و شاعرانی متخلص به سرخوش، حیرت و سنا نگارش شده است.

«محرم نامه» مجموعه اشعاری با قدمت یک قرن

کارشناس مشاهیر تخت‌فولاد اصفهان، تصریح کرد: استاد جلال‌الدین همایی ملقب به‌سنا، شاعری بود که در آن زمان کمتر از ۳۰ سال داشت و در زمینه‌های مختلف اصفهان‌پژوهی، مولوی‌پژوهی و تصحیح متون به‌شهرت رسید و امروز در بخشی از گلستان شهدای اصفهان واقع در سرزمین تخت فولاد مدفون است.

وی تأکید کرد: آنچه در کتاب «محرم‌نامه» قابل توجه است این است که چند تن از شعرای مدفون در تخت فولاد از جمله، رجبعلی گلزار در تکیه گلزار، منعم در تکیه آغاباشی و عباس شیدا به‌عنوان دبیر انجمن شعر کتاب «محرم نامه» در تکیه سیدالعراقین تخت فولاد مدفون هستند.

فروزبخش ادامه داد: مجموعه اشعاری که در کتاب «محرم‌نامه» نگارش شده، در وصف پیامبر گرامی اسلام (ص) و ائمه اطهار، محرم، واقعه کربلا و مصائبی است که به اهل‌بیت پیامبر وارد شده است، این در حالی است که از اصحاب و یاران امام حسین (ع) از جمله، مسلم، حبیب و وهب در این کتاب، نام برده شده است.

«محرم نامه» مجموعه اشعاری با قدمت یک قرن

وی خاطرنشان کرد: کتاب «محرم‌نامه» مجموعه‌ای سراسر شعر در قالب‌های قصیده، غزل، قطعه و مثنوی است که در چاپخانه گل‌بهار اصفهان به مسئولیت میرزا عبدالرحیم مشتاق که اکنون در تکیه آغاباشی تخت فولاد مدفون است، منتشر شده است.

کارشناس مشاهیر تخت‌فولاد اصفهان اضافه کرد: این مجموعه نفیس که به شکل چاپ سنگی منتشر شده است، توسط استاد حسن بدری‌اصفهانی، به‌خط نستعلیق کتابت شده، به‌طوری‌که در هر صفحه یک مصرع در سمت راست و یک مصرع در سمت چپ نگارش شده است.

وی گفت: پیشنهاد می‌شود اشعار زیبای این کتاب نفیس که خواننده را با فضای احساسی حسینی همراه می‌کند، به‌صورت صوتی منتشر شود تا به‌شکلی این مجموعه اشعار، خوراک مجالس دلدادگان حسینی شود.

کد خبر 680585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.