گرمای هوا، غذاهای سنتی اروپا را در خطر قرار داده است

تغییرات آب‌وهوایی با اثرگذاری بر کیفیت رشد محصولات کشاورزی و گیاهان پرورش‌یافته در چراگاه‌های دام‌ها در حال ایجاد اثرات منفی بر غذاهای سنتی و معروف اروپا است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بسیاری از کشورهای سراسر اروپا در سال جاری با افزایش غیرمعمول دمای هوا مواجه شدند و در حالی که جولای به‌عنوان گرم‌ترین ماه ثبت‌شده روی زمین معرفی شد، اسپانیا، ایتالیا، سیسیل، ترکیه و یونان از جمله مناطقی بودند که بیشترین آسیب را متحمل شدند. در این میان فرانسه پس از گذراندن گرم‌ترین سال کشور در سال ۲۰۲۲، در سال ۲۰۲۳ شاهد خشکی غیرمعمولی بود و در فاصله بیست‌یکم ژانویه تا بیست‌یکم فوریه در این کشور هیچ بارانی نبارید.

دمای بالا و بارندگی کم در این کشور منجر به بروز مشکلاتی در تأمین آب شیرین شده و ۳۰ هزار نفر از ساکنان جنوب فرانسه را بدون منابع آب قابل استفاده، تحت تاثیر خشکسالی شدید قرار داده است.

رویدادهای شدید آب‌وهوایی سال جاری به‌دنبال الگوی آب‌وهوایی ال‌نینو و اثرات انتشار گازهای گلخانه‌ای بر محیط زیست رخ داده و پیش‌بینی‌های انجام شده در اوایل سال جاری نشان می‌دهد که مشکلات خشکسالی اروپا در سال ۲۰۲۳ ممکن است پس از گذراندن یک زمستان فوق‌العاده خشک بدتر از سال ۲۰۲۲ باشد.

گرمای هوا، غذاهای سنتی اروپا را در خطر قرار داده است

تغییرات آب‌وهوایی بخش‌های غذایی را نیز از خطر مصون نگذاشته است و تأثیری مستقیم و جدی بر سلامت کشاورزی و دامداری در سراسر جهان دارد. یکی از این تأثیرات منفی بر غذاهای معروف اروپایی دیده می‌شود که با وجود دمای بسیار بالا، خشکسالی و افزایش سطح آب دریاها در معرض تهدید هستند.

پنیر پارمزان، برنج کامارگ، فلفل اسپلت، زیتون کالاماتا، پنیر ساووی و ژامبون ایبری تنها تعدادی از این غذاها و محصولات معروف محلی اروپایی هستند که ممکن است انسان‌ها با توجه به الگوی آب‌وهوایی سال جاری از چشیدن طعم آن‌ها محروم بماند.

گرمای هوا، غذاهای سنتی اروپا را در خطر قرار داده است

هرچند تولیدکنندگان این محصولات تلاش دارند راهی برای حفظ این سنت‌ها و محصولات محلی پیدا کنند، اما زمین‌های چرایی که دام‌ها برای پرورش یافتن از آن تغذیه می‌کنند، محصول کافی ندارند و به‌شدت تحت‌تأثیر خشکسالی قرار گرفته‌اند. به همین دلیل دامداران به اجبار باید فضای بیشتری را به چرای دام‌های خود اختصاص دهند که این امر خود عواقب بسیاری به‌دنبال دارد.

علاوه بر این، تغییرات آب‌وهوایی کیفیت محصولات این چراگاه‌ها را نظیر آنچه در جنوب غربی اسپانیا وجود دارد، تحت‌تأثیر قرار داده است به‌طوری‌که تأثیر تغییر غذای دام‌ها بر کیفیت و طعم گوشت آن‌ها به‌شدت دیده می‌شود. به این ترتیب طعم متمایز ژامبون‌های محلی ایبری به‌دنبال این تغییر تغذیه به‌شدت متحول شده است.

خشکسالی در فرانسه نیز بر طعم پنیرهای ساووی تأثیر گذاشته است، زیرا خشکی خاک و ناتوانی در پرورش گیاهان همیشگی در چراگاه دام‌ها با تغییر طعم شیر آن‌ها همراه بوده است. گرمای هوا نیز که باعث افزایش استرس در حیوانات و کاهش حجم شیر آن‌ها می‌شود، در این میان بی‌تأثیر نیست.

گرمای هوا، غذاهای سنتی اروپا را در خطر قرار داده است

از سوی دیگر افزایش آب دریای مدیترانه برنج کامارگ را تحت‌تأثیر قرار داده است زیرا باعث ورود آب شور به مزارع برنج می‌شود و در کنار نابودی محصولات کشاورزی، تنوع زیستی، جانوری و گیاهی منطقه را تهدید می‌کند.

هر چند فرانسه در حال انجام آزمایشی برای تصفیه این آب است، اما ممکن است اجرای نتایج این آزمایش در مقیاس وسیع چندین سال طول بکشد.

کد خبر 680583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.