فرایند صدور مجوز کودکستان‌ها چه زمانی آغاز می‌شود؟

سازمان تعلیم و تربیت کودک به پنجره واحد مجوزها وصل شده است و صدور مجوزهای جدید برای کودکستان‌ها از نیمه دوم امسال آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر اساس تبصره دو ماده پنج اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک و آئین‌نامه «تأسیس، اداره و انحلال کودکستان‌ها»، تمام مهدهای کودک، کودکستان‌ها، مراکز پیش‌دبستانی و سایر مراکز نگهداری و آموزش کودکان در بخش دولتی، غیردولتی، عمومی و خصوصی که تحت هر عنوان فعالیت دارند، باید حداکثر در مدت شش ماه از ابلاغ، مجوز خود را با مقررات و ضوابط سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تطبیق دهند.

با توجه به تاریخ ابلاغ آئین‌نامه، مهلت ثبت‌نام در فرآیند تطبیق مجوزها تا هفتم اردیبهشت‌ماه بود، اما با تمدید مهلت ثبت‌نام، جاماندگان از فرآیند تطبیق توانستند تا بیست‌وپنجم خردادماه مدارک خود را به نشانی http://Eservice.smttk.gov.ir بارگذاری کنند؛ این در حالی است که ادامه فعالیت مراکزی که فرآیند تطبیق ندهند، از این به بعد غیرقانونی تلقی خواهد شد و مستوجب برخورد خواهد بود.

تعلیم و تربیت کودک اقدامی تخصصی است‌

رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش، با بیان اینکه فرایند صدور مجوزهای جدید برای کودکستان‌ها از نیمه دوم امسال آغاز می‌شود، اظهار کرد: سازمان تعلیم و تربیت کودک به پنجره واحد مجوزها وصل شده است.

وی با بیان اینکه شناسایی مهدهای کودک کار اول سازمان تعلیم و تربیت کودک بود، افزود: بیش از ۳۰ هزار کودکستان شناسایی شده است؛ مرحله دوم فعالیت ما اعتبار دادن به مجوزهای این کودکستان‌ها است، در این راستا سامانه برخط برای این کار آماده شده است، چراکه تمام این کودکستان‌ها هویت جدید خود را زیر چتر آموزش و پرورش پیدا می‌کنند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مرحله بعدی صدور مجوز جدید برای این مراکز است، تصریح کرد: همکاران قول داده‌اند در شهریورماه بستر صدور مجوز جدید آماده شود و از نیمه دوم امسال صدور مجوزها آغاز می‌شود.

وی گفت: تعلیم و تربیت کودک، اقدامی به صورت کامل حرفه‌ای و تخصصی است و اعتقاد بر این است که یکی از ابتکارات به یادماندنی شورای عالی انقلاب فرهنگی، تأسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک است.

صحرایی با بیان اینکه تعلیم و تربیت کودک اقدامی تخصصی است که باید توسط متخصصان از ابتدا تا انتها انجام شود، ادامه داد: از آنجا که کودکستان‌ها پایه تحصیلات در آموزش و پرورش رسمی هستند، هرچه در کودکستان بیشتر برای فرزندان کار کنیم، بعدها در دوره دبستان و بعد متوسطه، دانش‌آموز موفق‌تری خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: پس از مرحله استقرار این سازمان، تمام مهدهای کودک که از این به بعد آنها را کودکستان نام‌گذاری می‌کنیم، شناسایی شدند و در حال حاضر مجوز تطبیقی دریافت می‌کنند؛ پس از آن برنامه آموزشی برای مربیان و مدیران مهد کودک در کشور شروع می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به رویداد ملی «یارستان کودکستان»، افزود: از ویژگی‌های این رویداد استانداردسازی، یکپارچه‌سازی و دادن محتوای غنی و در دسترس برای همه مهد کودک‌ها و معرفی کارهای خوب است که ادامه خواهد داشت.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اهمیت استفاده از تولیدات ملی در کودکستان‌ها اظهار کرد: دلیل اصلی برای تأسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، تربیت هویت ملی از کودکی است، چراکه شکل گرفتن بسیاری از ویژگی‌های رفتاری و شخصی، قبل از دبستان اتفاق می‌افتد. هویت ملی، روحیه اعتماد به نفس، خودباوری، امید، ایمان، نشاط و احترام به پدر و مادر و وطن از کودکی باید شکل بگیرد و این کار از این رویداد شروع شده است.

صحرایی ادامه داد: ویژگی مهم محصولاتی که در این رویداد معرفی می‌شوند، تولید داخل بودن است. فرهنگ ما غنی است و قدرت تأثیرگذار بودن را داریم. گاهی افرادی که عروسک‌هایشان به کشور ما می‌آید به اندازه شهرستان‌های بسیار دور ما تاریخ ندارند؛ این موضوع به نوعی خودباوری و هویت‌یابی ملی است.

وی خاطرنشان کرد: این محصولات ابتدا در کشور برای کودکان معرفی می‌شوند و سپس این ظرفیت را دارند که در کشورهای منطقه و کشورهایی که فارسی در آنها رواج دارد، بروند. این کشورها از این محصولات استقبال می‌کنند، چراکه تمام کشورهای منطقه از سیطره فرهنگ بی‌هویت غرب در عذاب هستند و وقتی محصولات ایرانی را می‌بینند به طور جدی استقبال می‌کنند.

فعالیت بیش از ۲۶ هزار کودکستان در کشور

مجتبی همتی‌فر، رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، اظهار کرد: از ابتدای مهر ۱۴۰۱ تا پایان شهریور ۱۴۰۲، کودکستان‌ها می‌توانند تا سقف ۴۰ درصد بر اساس رقم پایه سال قبل خود شهریه دریافت کنند، اما ممکن است بعضی مراکز به صورت سرخود برای افزایش شهریه با این استدلال که هزینه نیروی انسانی افزایش داشته است، اقدام کرده باشند که این کار غیر قانونی است.

وی با بیان اینکه سامانه الکترونیکی سازمان تعلیم و تربیت کودک طراحی شده است، افزود: پروژه تطبیق مجوزها با این سامانه اختصاصی سازمان راه‌اندازی شد و از این طریق حدود ۲۷ هزار کودکستان پرونده تشکیل داده‌اند و صدور مجوزهای جدید اتفاق افتاده است. ۲۶ هزار و ۸۰۰ کودکستان فعال داریم که تشکیل پرونده داده‌اند و در بازه تعیین شده برای تکمیل پرونده‌ها به حدود ۳۰ هزار پرونده خواهیم رسید.

رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک با اشاره به فرآیند دو ساله تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ادامه داد: در این دو سال اقدامات را گام به گام شروع کردیم و پس از استقرار دولت سیزدهم این کار با سرعت بیشتری طی شد. در حال حاضر زیرساخت‌هایی را برای ساماندهی مجوزها فراهم کردیم.

وی درباره مهلت شش ماهه کودکستان‌ها به منظور اقدام برای تطبیق مجوز خود خاطرنشان کرد: این موعد شش ماهه برای تطبیق مجوز کودکستان‌ها هفتم اردیبهشت سال جاری پایان یافت، اما بازه ۱۰ روزه‌ای را مجدد برای این امر در نظر گرفتیم و هر مرکزی در این بازه زمانی برای تطبیق مجوز اقدام نکرد، به این معنا بود که نمی‌خواهد فعالیت خود را ادامه دهد؛ از این رو تیم‌های نظارتی سازمان نیز این اختیار را دارند که این مراکز را شناسایی و با آنها برخورد قانونی انجام دهند.

کد خبر 680579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.