سقوط انس جهانی طلا / بیش‌واکنشی بورس نسبت به اخبار

بازارها در چهارمین هفته از مرداد روند نامتوازنی را داشتند، زیرا اخبار و سیگنال‌های ضد و نقیضی در این هفته منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در هفته چهارم مردادماه بازار سرمایه در حال پیگیری اخبار مختلف و ارتباط دادن آن با این بازار بود. درواقع بازار بورس در این ماه درگیر اخبار شده و شاهد بیش واکنشی نسبت به هرکدام از اخبار منتشر شده است. به طور مثال این هفته بازار بورس متأثر از خبر آزاد سازی دلارهای تحریمی بود در حالی که دلار تنها یک هزار تومان اصلاح قیمتی انجام داده بود.

بازار بورس این هفته کار خود را از بالای دو میلیون واحد آغاز کرد و در سطح یک میلیون ۹۷۳ واحد کار خود را پایان داد. همچنین ریزش سی هزار واحدی را تنها در روز شنبه تجربه کرد و پس از آن مجدد دلار به بالای ۴۹ هزار تومان بازگشت، در روزهای بعدی بازار اخباری در خصوص عدم تخصیص ارز نیمایی به دو خودرو ساز کشور منتشر شد و مجدد منجر به اصلاح قیمتی شد و پس از آن، اخباری در خصوص وضعیت قیمتگذاری صنعت خودرو منجر به کش و قوس در بازار شد.

سقوط انس جهانی طلا / بیش‌واکنشی بورس نسبت به اخبار

همچنین با موافقت هیئت پذیرش در خصوص باقی ماندن دو شرکت زیان ده ایران‌خودرو و سایپا در بازار بورس روز گذشته برخی از نمادهای خودرویی وضعیت بهتری را تجربه کردند. به طور مثال خگستر رشد سه درصدی داشت و خساپا نیز در دامنه مثبت به کار خود پایان داد. قطعاً اخبار منتشر شده در مجمع ایران‌خودرو در روزهای پیش رو می‌تواند بر بازار روز شنبه تأثیر گذار باشد، برخی از نقل قول‌ها نیز در خصوص چانه زنی بابت نرخ خوراک پتروشیمی‌ها منتشر شده است که تا زمانی که این شایعات تأیید نشود نباید به آن‌ها وزن داد.

پیش بینی بورس در هفته آینده

می‌توان انتظار داشت بازار در هفته آینده وضعیت تعادلی را خواهد داشت و پیش بینی می‌شود سطح یک میلیون ۹۳۰ هزار واحد به عنوان یک نقطه بازگشت شاخص کل عمل کند. باید در نظر داشت که بازار بورس تا زمانی که نرخ بهره بین بانکی بالا بوده و نگاه تأمین مالی از حوزه پولی به حوزه مالی تغییر نکرده است، بهبود پیدا نمی‌کند.

بازار ارز در هفته چهارم مرداد

در اولین روز از هفته، خبر مهم آزادسازی دلارهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی و آزادی زندانیان دو تابعیتی به بازار ارز رسید. همین اخبار باعث شد تا قیمت دلار به نیمه کانال ۴۸ هزار تومان وارد شود.

قیمت دلار در هفته گذشته در کانال ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان به کار خود پایان داده بود، در روز شنبه با محدوده ۴۸ هزار و ۵۰۰ تومانی آغاز به کار کرد.

قیمت دلار در این هفته مجدد روند صعودی خود را در پیش گرفت به طوری که در ساعات ابتدایی معاملات روز چهار شنبه در کانال ۴۹ هزار تومانی معامله شد.

سقوط انس جهانی طلا / بیش‌واکنشی بورس نسبت به اخبار

بازار سکه و طلا در هفته چهارم مرداد

روز سه‌شنبه قیمت انس جهانی طلا به پایین‌ترین سطح خود در دو ماهه رسید و در محدود ۱۸۹۶ دلار معامله شد. آخرین قیمت انس جهانی طلا در لحظه تنظیم این گزارش ۱۸۹۳ دلار است. از آنجا که با انتشار داده‌های ماه جولای رشد اقتصادی چین، انتظارات از رشد اقتصادی جهانی کاهش یافته است؛ دارایی‌های پر ریسک همچون انس جهانی طلا مورد توجه سرمایه گذاران نبوده و با توجه به ثبات شاخص دلار آمریکا در فاز صعودی، خریداران به سمت امنیت دلار آمریکا رفته اند و همین موضوع روند صعودی طلا را کاهشی کرده است.

علاوه بر این، گزارشات خرده فروشی ایالات متحده آمریکا نیز منجر به تقویت انتظارات کاهشی در انس جهانی طلا شده است.

سقوط انس جهانی طلا / بیش‌واکنشی بورس نسبت به اخبار

در اولین روز از هفته قیمت طلا و سکه روند کاهشی داشت به طوری که قیمت سکه امامی و بهار آزادی هر دو به کانال پایین‌تر تغییر مسیر دادند. قیمت سکه امامی در روز شنبه در حدود ۲۷ میلیون و ۷۰۱ هزار تومان خرید و فروش شد. سکه بهار آزادی نیز به حدود ۲۴ میلیون و ۷۹۱ هزار تومان نزدیک شد.

در اولین روز هفته ربع سکه در حدود ۱۰ میلیون تومان و سکه یک گرمی نیز با قیمت ۶ میلیون تومان خرید و فروش شد. سکه امامی در این هفته با کمی نوسان قیمت همراه بود و در روز چهارشنبه به محدوده قیمت ۲۷ میلیون و ۹۳۶ میلیون تومان رسید. ربع سکه نیز به ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان نزدیک شد.

علاوه بر این هر گرم طلای ۲۴ عیار به دو میلیون و ۳۱۷ هزار تومان رسید.

بازار خودرو در هفته چهارم مرداد

قیمت خودرو در اولین روز هفته بدون تغییر بود و بازار خودرو از ثبات قیمت برخوردار بود بنا بر این شاهد افزایش قیمت در سبد محصولات داخلی و مونتاژی نبودیم.

برای مثال پژو پارس LX TU ۵ از خودروهای پرطرفدار ایران خودرو با قیمتی نزدیک به ۶۲۰ میلیون تومان خرید و فروش شد. علاوه بر این پژو ۲۰۷ i دنده دستی از دیگر خودروهای محبوب در سبد ایران خودرو نرخ در حدود ۶۳۰ میلیون تومان در بازار آزاد معامله شد.

علاوه بر ثبات قیمت خودروهای تولید داخل خودروهای مونتاژی نیز در اولین روز از هفته تغییری نداشتند. برای مثال جک J ۴ که از ارزان‌ترین خودروهای مونتاژی در بازار به شمار می‌رود با نرخ ۷۵۰ میلیون تومانی در بازار آزاد خرید و فروش شد.

جک S ۵ که از پرطرفدارترین خودروهای مونتاژی بازار است در اولین روز این هفته با نرخی حدود یک میلیارد و ۴۳۰ میلیون تومانی معامله شد و تغییری نداشت.

قیمت خودرو پس از افت و خیزهایی که در این هفته داشت در برخی محصولات شاهد ثبت قیمت، در برخی شاهد کاهش بودیم و در مواردی نیز قیمت خودروها افزایش را تجربه کردند. به نوعی بازار خودرو در دوراهی میان واردات و ممنوعیت واردات قرار گرفته و با توجه به اخبار و سیگنال‌های مثبت و منفی که به این بازار وارد می‌شود بازار خودرو را دچار سردرگمی کرده است.

قیمت خودرو شاهین به ۵۷۰ میلیون تومان در روز چهارشنبه رسید یعنی ۱ میلیون تومان افزایش قیمت نسبت به روز گذشته و و ۴ میلیون تومان کاهش قیمت را در مقایسه با اولین روز هفته تجربه کرد.

خودرو سورن پلاس تیپ سه نیز نسبت به روز گذشته یعنی سه شنبه افزایش قیمتی نداشت و همان ۵۷۰ میلیون تومان خرید و فروش شد.

رشد و یا کاهش نامتوازن قیمت در محصولات مونتاژی نیز وجود داشت برای مثال خودرو جک s ۵ نیز به یک میلیارد و ۴۱۰ میلیون تومان در بازار آزاد رسید. جک J ۴ نیز با ۱۰ میلیون تومان کاهش قیمت نسبت به اول هفته به قیمت ۷۴۰ میلیون تومان معامله شد.

کد خبر 680508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.