درخت ۷۰۰ ساله «آتشکده خالو خالو»گیلانغرب کرمانشاه ثبت ملی می‌شود

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گیلانغرب از برنامه این اداره برای ثبت ملی درخت ۷۰۰ ساله «بنه» واقع در آتشکده ساسانی خالو خالو خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، سیروس ادیب اظهار کرد: کارشناسان میراث‌فرهنگی و منابع طبیعی برای تعیین قدمت درخت کهنسال بنه و انجام فرایند ثبت ملی آن در فهرست میراث طبیعی کشور از این درخت کهنسال که در داخل بنای آتشکده ساسانی خالوخالو واقع در روستای بی نکرد شهرستان گیلانغرب قرار دارد بازدید کردند.

وی افزود: بر اساس نظرات اولیه، این درخت بیش از ۷۰۰ سال قدمت دارد، اما تعیین دقیق‌تر قدمت آن نیازمند نظر نهایی کارشناسان منابع طبیعی است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گیلانغرب گفت: در این شهرستان تا کنون درختچه مروت در دایک سراب گیلانغرب ثبت ملی شده است و پرونده ثبت گونه خاص درختچه قره‌تاج یا قره‌قاژ در فهرست میراث طبیعی کشور نیز در مرحله نهایی قرار دارد.

وی افزود: همچنین درخت بلوط کهنسال روستای زینل خان گیلانغرب معروف به «دار قوی» نیز پیش از این در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسیده است.

ادیب تصریح کرد: در شهرستان گیلانغرب تا کنون بیش از ۴۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی به ثبت ملی رسیده‌اند.

کد خبر 680181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.