۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۲
آکره؛ شهر "عایقی و بدون بتن" عراق

آکره، شهری واقع در کوه‌های شمالی منطقه کردستان عراق، به‌واسطه ساختار ویژه خانه‌های خود از ساکنانش در برابر گرمای تابستان و سرمای زمستان محافظت می‌کند، چراکه هیچ بتنی در این ناحیه وجود ندارد و اغلب خانه‌ها سنگی است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰، اکثر ساکنان خاورمیانه در معرض گرمای شدید قرار خواهند گرفت و میانگین دمای سالانه در آن‌ها بالای ۲۹ درجه سانتی‌گراد خواهد بود. اثرات این رخداد در شهرها به‌دلیل تراکم زیاد بتن و روسازی به‌شدت احساس خواهد شد.

عراق از نظر سازمان ملل در رتبه پنجم آسیب‌پذیرترین کشورها در برابر اثرات تغییرات آب‌وهوایی قرار دارد و در حال حاضر به‌طور فزاینده‌ای با طوفان‌های گردوغبار و موج‌های گرمای شدید مواجه است. شهرهای عراق به‌طور معمول در میان گرم‌ترین شهرهای جهان در تابستان قرار می‌گیرند و اوج دمایی در حدود ۵۰ درجه سانتی‌گراد را ثبت می‌کنند. با خشک شدن باتلاق‌ها در این کشور نیز ضروری‌ترین منبع آب عراق در معرض تهدید شدید قرار گرفته است.

با این وجود افزایش دمای تابستان سوزان سال جاری در سراسر عراق بر ساکنان خانه‌های سنگی باستانی آکره تأثیری ندارد و آن‌ها بدون استفاده از وسایل سرمایشی در خانه‌های خود خنک می‌مانند، خانه‌هایی که ریشه در تاریخ غنی بشری ۲۷۰۰ ساله دارد و به‌منظور سازگاری با شرایط آب‌وهوایی متغیر، با ممنوعیت چندین دهه‌ای بتن در ترکیبات آن‌ها محافظت می‌شوند.

آکره؛ شهر "بدون بتن" عراق

آکره، بهشتی خنک در جهنمی سوزان

دمای درونی این خانه‌ها در شرایطی که دمای بیرون ۳۵ درجه سانتی‌گراد است، ۲۷ درجه باقی ماند و فضای مطبوعی برای ساکنان خود ایجاد می‌کند. این محیط درونی که به دیوارهای سنگی به قطر یک متر در برابر اشعه‌های خشن خورشید محافظت می‌شود، در طول زمستان نیز بدون نیاز به بخاری گرم می‌ماند. اتاق‌های این خانه‌ها نیز در سراسر سال بدون نیاز به دستگاه‌های تهویه، تازه و مطبوع می‌ماند و حتی در طول هر فصل دمایی مطبوع‌تر از سایر نقاط خانه دارد.

در اعماق خانه‌های سنگی آکره، اتاق‌های بدون پنجره غارمانندی وجود دارد که دمای آن‌ها حتی از اتاق‌ها نیز پایین‌تر است و به خانواده خود این امکان را می‌دهد تا بدون نگرانی از فاسد شدن غذا از آن به‌عنوان انبار مواد غذایی استفاده کنند.

اکثر ۹۰ هزار ساکن آکره در حال حاضر سکونت در ساختمان‌های مدرن در حومه شهر را به خانه‌های سنتی ترجیح داده‌اند. با این حال شهر قدیمی زیبای آن، با خیابان‌های پرپیچ‌وخم باریک، ساختمان‌های سنگی دوران عثمانی و خانه‌های چند صد ساله، این شهر را منحصربه‌فرد کرده است و سالانه هزاران گردشگر را به خود جذب می‌کند.

مقامات محلی آکره به‌منظور حفظ هویت شهر، از اوایل دهه ۱۹۹۰ استفاده از بتن را در سه محله مرکزی تاریخی شهر ممنوع کردند و زیر پا گذاشتن قوانین تصویب‌شده، سه سال زندان و جریمه سنگین، حدود دو برابر ارزش خانه را به‌دنبال دارد.

آکره این قوانین را در راستای حفظ میراث غنی شهر برای گردشگری تصویب کرده است، اما با وجود تابستان سوزان سال جاری مشخص شد این اقدام نقش چشمگیری نیز در برابر شرایط آب‌وهوایی متغیر امروز جهان دارد، تا جایی که آکره کمتر از دیگر نقاط عراق از گرمای سوزان تابستان جاری رنج برد.

آکره؛ شهر "بدون بتن" عراق

خانه‌های باستانی آکره رو به ویرانی

خانه‌های قدیمی آکره امروز یک دارایی گران‌قدر برای کمک به ساکنان این شهر در راستای کنار آمدن با آینده داغ‌تر جهانی است و منبع مهمی از دانش در مورد طراحی مقاوم در برابر حرارت به‌شمار می‌رود. با این حال وضعیت به سرعت در حال تغییر است و خانه‌های ارزشمند آکره در شرف نابودی قرار گرفته‌اند. دلیل این امر گرانی مصالح سنتی در کنار قانون ممنوعیت بتن است که تعمیر خانه‌ها را دشوار یا غیرممکن می‌کند.

ساکنان کنونی آکره به‌شدت تلاش می‌کنند خانه‌های باستانی خود را به هر طریقی حفظ کنند، اما اکثر آن‌ها با اتاق‌های متروکه و طبقات پر از زباله مواجه هستند.

بخش‌هایی از مرکز شهر آکره امروزه به‌واسطه ابتکارات گردشگری و حفاظت از میراث فرهنگی احیا شده است، اما حدود ۱۵۰۰ خانه در این سه محله هنوز نیاز به تعمیر دارند که تعداد کمی از خانواده‌ها از عهده پرداخت هزینه تعمیرات برمی‌آیند.

دولت کردستان عراق در حال حاضر این محله‌ها را مورد بی‌توجهی قرار داده و تغییرات انجام گرفته تا این لحظه همه داوطلبانه و با بهره‌گیری از بودجه عمومی بوده است؛ این اقدامات در حال حاضر از فروپاشی آکره جلوگیری کرده است.

آکره؛ شهر "بدون بتن" عراق

کد خبر 680158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهار US ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    1 0
    عالی