آموزش عالی نیاز به جراحی دارد

رئیس دانشگاه اصفهان گفت: بسیاری از دانشگاه‌ها به‌واسطه سیاسی‌کاری ایجاد شده‌اند و خروجی خوبی ندارند؛ در حال حاضر سیاست وزارت علوم تجمعی است، اما مقاومت در این زمینه زیاد است. آموزش عالی نیاز به جراحی دارد. سیاست‌گذاری آموزش عالی از طریق وزارت علوم صورت می‌پذیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین هرسیج امروز _سه‌شنبه بیست‌وچهارم مردادماه_ در نشست خبری رئیس و هیئت رئیسه دانشگاه اصفهان با اصحاب رسانه با عرض تسلیت ماه محرم و محکومیت اقدام تروریستی روزهای اخیر حرم شاهچراغ (ع) اظهار کرد: حرکات مذبوحانه دشمن در زمان موفقیت‌های ایران اسلامی بیش از پیش نمایان می‌شود. رسانه‌ها زحمات زیادی را در طول سال با انعکاس واقعیت‌ها متحمل می‌شوند. رسانه‌ها چشم بینای کشور هستند و من از زحمات طاقت‌فرسای تک‌تک خبرنگاران تشکر می‌کنم.

وی افزود: متأسفانه دانشگاه‌ها در کشورهای جهان سوم از همان ابتدا با مشکل مواجه بودند و مسئله‌محورنبودن موجب شده است اقدامی در جهت رفع مشکلات جامعه صورت نپذیرد. یکی از معضلات اصلی دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیلان بیکار است. در گذشته سیاست‌های غلط باعث افزایش بی‌رویه مراکز علمی در سطح کشور شد که در هیچ جای دنیا شاهد این موضوع نیستیم؛ اکنون در حال پرداخت تبعات سیاست‌های غلط هستیم.

رئیس دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه دانشگاه باید تغییراتی را تجربه کند، گفت: ما به‌دنبال ایجاد تغییرات در راستای مسئله‌محوری و در ادامه رفع مشکلات هستیم. در محیطی که چندین سال فقط به مسائل آموزش اهمیت داده شده است، تحقق شعار جامعه‌محوری با آموزش هدف‌محور محقق خواهد شد.

آموزش عالی نیاز به جراحی دارد

هرسیج گفت: متناسب با دانشگاه نسل سوم چهارم در حوزه پژوهش و نوآوری ماموریت‌هایی تعریف کرده‌ایم. در مسائل فرهنگی مشکلات زیادی داشته‌ایم و به دلیل سیاست‌های اشتباه غفلت‌هایی انجام شده که نتایج آن را دیدیم. با افزایش نقش فضای مجازی در جامعه بیشتر دچار مشکلات شدیم. تقویت هویت ملی و اسلامی باید به‌صورت ویژه مدنظر قرار گیرد و شرایط به‌نحوی پیش رود که جوان ما به ایرانی بودن خود افتخار کند.

وی با اشاره به اینکه باید پیشرفت‌های عظیمی که در حوزه‌های مختلف اتفاق صورت پذیرفته باید برای جوانان تشریح شود، گفت: آزادسازی چندین میلیون دلار از چنگال استکبار باید برای مردم و جوانان بازگو شود تا قدرت جمهوری اسلامی نمایان‌تر شود. نقش کلیدی دانشگاه اصفهان باید در زمینه تمدن‌سازی و هویت ایرانی اسلامی بارزتر شود.

رئیس دانشگاه اصفهان گفت: دانشگاه اصفهان طی شش ماه اخیر در عرصه دیپلماسی علمی اقداماتی مثبتی را انجام داده است تا از فرصت‌ها بهترین استفاده صورت پذیرد. با برخی کشورها همچون روسیه، چین و عراق روابط سیاسی خوبی داریم، اما روابط علمی قوی نداریم. تنوع را در ارتباط با کشورهای دیگر ایجاد کردیم. چندی پیش همایش دیپلماسی ملل را برگزار کردیم که چندین سفیر از کشورهای مختلف، در دانشگاه اصفهان حاضر شدند.

وی با اشاره به اینکه در دانشگاه اصفهان اصل بر رضایتمندی و بهره‌وری است، گفت: خوشبختانه از معدود دانشگاه‌هایی هستیم که همه مطالبات اعضای هیئت علمی را پرداخت کرده‌ایم و در ماه جاری سایر مطالبات کارمندان پرداخت می‌شود. در حوزه آموزش، دانشگاه علوم و فنون راهبردی راه‌اندازی خواهد شد و مسائلی که در آینده گره‌گشا خواهد بود، در این دانشکده پیگیری می‌شود.

هرسیج با اشاره به اینکه با صنایع رابطه خوبی را ایجاد کردیم و در راستای رفع نیاز آنها اقداماتی را با کمک صنایع انجام داده‌ایم، تصریح کرد: در راستای متناسب‌سازی دانش با نیازمندی‌ها چند رشته جدید تعریف کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: با شهرک علمی تحقیقاتی قراردادی منعقد کردیم تا صنایع فعال فرهنگی و صنایع نرم به دانشگاه اصفهان منتقل شود. محتوای فضای مجازی را ما تولید نمی‌کنیم و توسعه صنایع نرم در این زمینه می‌تواند تسهیل‌گر باشد.

رئیس دانشگاه اصفهان گفت: در زمان انتصابم قسمتی را در سایت دانشگاه برای ارتباط مستقیم با رئیس دانشگاه ایجاد کردیم و در اتوماسیون اداری هر شخص شاغل در دانشگاه می‌تواند با من در ارتباط مستقیم باشد.

وی تصریح کرد: عزت و اقتدار کشور برای ما مهم است و باید در این زمینه علم و ایمان را در کشور تقویت کنیم؛ این وظیفه من و تمام اعضای هیئت رئیسه دانشگاه است. هسته اصلی دانشگاه، دانشجو است، اما باید توجه داشته باشیم دانشگاه هم وظایفی دارد. اجازه ایجاد هیچ‌گونه اختلالی در خدمات دانشگاه را به هیچ فردی نمی‌دهیم. وظایف خود را به نحو احسن انجام می‌دهیم، چون یک مجموعه به‌هم پیوسته هستیم که کوچک‌ترین نقصی ماشین آن را از حرکت بازمی‌دارد.

هرسیج گفت: متأسفانه کاهش مشارکت اجتماعی به دانشگاه تسری یپیدا کرده است. پیش‌تر دانشگاه در مسیری حرکت می‌کرد که صرفاً به فکر آموزش‌محوری بود و مسئولیت اجتماعی در ارزیابی‌ها دیده نمی‌شد. جامعه‌محوری و مشارکت اجتماعی باید در رتبه‌بندی‌ها به‌خوبی دیده شود.

وی افزود: بسیاری از دانشگاه‌ها به‌واسطه سیاسی‌کاری ایجاد شده‌اند که خروجی خوبی ندارد؛ در حال حاضر سیاست وزارت علوم تجمعی است، اما مقاومت در این زمینه زیاد است. آموزش عالی نیاز به جراحی دارد. سیاست‌گذاری آموزش عالی از طریق وزارت علوم صورت می‌پذیرد.

رئیس دانشگاه اصفهان گفت: ادغام مراکز علمی با دانشگاه اصفهان موجب افزایش استاندارها شده است و سطح کنونی به هیچ‌وجه قابل مقایسه با قبل نیست. رشته‌ای که منجر به افزایش بیکاری شود، چرا باید آموزش داده شود؟ سیاست تجمعی در صورتی که به رفع نیازهای جامعه منجر شود، بسیار مناسب است.

وی خاطرنشان کرد: در عرصه دیپلماسی علمی تفاهنامه‌هایی منعقد می‌شود تا سبد جذب دانشجویان خارجی در دانشگاه اصفهان متنوع شود. در صورت تقویت ارتباط با عربستان، دیپلماسی علمی با این کشور را در دستور کار قرار خواهیم داد. بین ایران و سوئد دوره گردشگری مشترک داشتیم که این قبیل موضوعات باعث ارتقای هرچه بهتر رتبه دانشگاه خواهد شد.

انجام مشاوره‌های ازدواج در دانشگاه اصفهان

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین مستأجران، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه اصفهان اظهار کرد: برای دانشجویانی که در زمان دانشجویی ازدواج می‌کنند، هدیه مشهد مقدس در نظر گرفته‌ایم. سال گذشته نیز جشن مفصلی را برگزار کردیم، مجموعه هم‌رسانی در دانشگاه اصفهان افتتاح کردیم و دانشجویان پس از ثبت‌نام در وبگاه هم‌رسان، بررسی دعوت می‌شوند تا انشاالله شاهد ازدواج‌های موفق باشیم. از ظرفیت مختلف دانشگاه در این زمینه استفاده شده است، همچنین مشاوره‌های ازدواج در دانشگاه اصفهان انجام می‌شود.

آموزش عالی نیاز به جراحی دارد

اقدامات مناسبی در حوزه جوانی جمعیت انجام شده است

در ادامه نیز رضاعلی نوروزی، معاون اداری و مالی دانشگاه اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا با اعلام اینکه آئین‌نامه‌ای برای مولدسازی اموال تدوین خواهد شد، اظهار کرد: کمیته‌ای به نام کمیته مولدسازی تشکیل شده و دغدغه رئیس دانشگاه نیز مولدسازی اموال است؛ بر همین اساس در قراردادها بازنگری کرده‌ایم.

وی با اشاره به اهمیت موضوع جمعیت افزود: اقدامات مناسبی در حوزه جوانی جمعیت برای کارکنان و اساتید انجام شده است و از آنان تقدیر شد.

معاون اداری و مالی دانشگاه اصفهان ادامه داد: سیاست تیم اداری مالی رفع مشکلات با تاکید بر سرعت بوده است، اما در این مسیر هیچ‌گاه دقت را فدا نکرده‌ایم و به‌گونه‌ای عمل کردیم تا حس رضایت را برای همگان فراهم کنیم، اما در عمل سخت است.

وی خاطرنشان کرد: برای نخستین بار در طول تاریخ دانشگاه اصفهان تاریخ دقیق ارتقا مشخص شده است.

نوروزی با اعلام اینکه پیش از این دانشگاه اصفهان خوابگاه متاهلی نداشت، گفت: برای این امر ۲۴٠ واحد را برنامه‌ریزی کردیم که ۳٠ درصد پیشرفت داشته است و در آینده خبر خواهیم داد که دانشگاه اصفهان صاحب خوابگاه‌های متاهلی شده است.

برنامه‌ای برای افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو نداریم

حجت الله سعیدی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان در ادامه گفت: یکی از اولویت‌های وزارت علوم تحول آموزش عالی است. ساماندهی رشته‌ها را در دستور کار خواهیم داشت. هیچ برنامه‌ای برای توسعه رشته‌های جدید نداریم و نزدیک به ۲۰ درصد رشته‌ها کاهش پیدا می‌کند. افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو جزو برنامه‌های وزارت علوم و متعاقباً دانشگاه اصفهان نیست.

آموزش عالی نیاز به جراحی دارد

وی افزود: در چند رشته مرتبط با گردشگری برنامه‌های ویژه داریم. تأسیس گروه گردشگری تائید شده است، اما احداث دانشکده گردشگری نیاز به مجوز وزارت علوم دارد.

اتاق فکر شهرداری تحت قراردادی به دانشگاه اصفهان واگذار شده است

هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در ادامه اظهار کرد: ماموریت‌هایی در زمینه رفع مشکلات دانشگاه اصفهان تعریف و در این راستا تمام فرآیندهای تشویقی را منوط به اجرای مأموریت‌ها کرده‌ایم.

وی افزود: در ناحیه‌های نوآوری دانشگاه حمایت از پایان‌نامه‌ها یکی از تعهداتی است که داریم و بر همین اساس هدف معاونت پژوهشی این است که از طریق ارتباط با صنعت ثروت‌آفرینی کنیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان با اشاره به تأثیرگذاری اساتید در حوزه جامعه برای ارتقای ارتباط میان اساتید با رسانه‌ها گفت: به‌تازگی کمیته‌ای تشکیل شده است تا تعاملات با رسانه‌ها تسهیل شودو در این راستا امتیازات گرنت برای اساتید به‌منظور ارتباط رسانه‌ها در نظر گرفته می‌شود.

وی اعلام کرد: بعضی بازی‌هایی که در گوگل‌پلی به فروش می‌رسد، در مرکز نوآوری دانشگاه اصفهان تولید می‌شود.

امیری با بیان اینکه در کمیته علم‌سنجی، وضعیت دانشگاه اصفهان را در رتبه‌بندی‌های مختلف بررسی کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی مستندات برای سیستم‌های رتبه‌بندی ارسال نشده بود، اما در شاخص‌های علم‌سنجی بین دانشگاه‌های جامع کشور رتبه هفتم را در اختیار داریم.

وی با بیان اینکه در مدتی که کمیته مذکور فعال نبود، وقفه‌ای ایجاد شد، اضافه کرد: در بعضی موارد دانشگاه اصفهان را با دانشگاه تهران مقایسه می‌کنیم، در حالی که ما باید با مقدورات خودمان مورد بررسی قرار گیریم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان افزود: کنسرسیوم محیط زیست به همت دانشگاه اصفهان ایجاد شده است که اطلاع‌رسانی این موضوع از جانب ما ضعیف بوده است.

وی با بیان اینکه وضعیت علمی اصفهان در شهریورماه جاری رشد قابل توجهی خواهد کرد، گفت: با رویکرد ماموریت‌گرایی، موضوع مقاله یکی از مأموریت‌های فرعی است و در این راستا در شاخص‌های علمی جامعه‌محوری نیز مورد توجه قرار گرفته است.

امیری اظهار کرد: در چند زمینه با شهرداری همکاری داریم و بر همین اساس اتاق فکر شهرداری تحت قراردادی به دانشگاه اصفهان واگذار شده است، همچنین سال گذشته با همکاری شهرداری شهرگاه برگزار شد و در زمینه شهر هوشمند نیز قرار است که شهرداری اصفهان با همکاری دانشکده کامپیوتر در حوزه فناوری و نوآوری مستقر شود.

وی با اعلام اینکه هسا مجموعه‌ای را در مرکز نوآوری دانشگاه اصفهان فعال خواهد کرد، افزود: در دانشکده‌ها واحدهای نوآوری و فناوری ایجاد خواهد شد و از طرفی حدود ۴٠٠ دوره مهارت‌افزایی تعریف شده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان گفت: سیاست رئیس دانشگاه این است که مجلات دانشگاه اصفهان بین‌المللی باشد و در این راستا سه مجله دانشگاه اصفهان نمایه‌های بین‌المللی شده‌اند.

وی با بیان اینکه در حوزه علوم انسانی اقدامات مؤثری صورت گرفته است، گفت: روزی خواهد رسید که تمام مجلات ما با زبان فارسی در تمام دنیا نمایه خواهد شد.

کانون گفت‌وگو به ایجاد فضای گفتمانی کمک‌های ارزشمندی خواهد کرد

در بخشی دیگر از این جلسه نیز مریم سعیدیان، معاون فرهنگی، اجتماعی دانشگاه اصفهان با اشاره به قانون جوانی جمعیت اظهار کرد: در این زمینه سیاست‌گذاری‌ها انجام شده و به هرکدام از معاونت‌ها ماموریت‌هایی داده شده است.

وی افزود: همچنین تسهیلاتی در این زمینه تعریف و مساعدت‌های دانشجویی نیز در این زمینه انجام شده است.

معاون فرهنگی، اجتماعی دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: در حوزه اشتغال نیز شورای سیاست‌گذاری اشتغال در دانشگاه اصفهان ایجاد شده است.

وی در خصوص برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در فضای دانشگاه گفت: در این باره اقدامات مثبتی انجام شده است و در این راستا در حوزه‌های مختلف، کانون گفت‌وگو، به ایجاد فضای گفتمانی کمک‌های ارزشمندی خواهد کرد.

کد خبر 680084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.