مترو، محور تحقق مدیریت یکپارچه شبکه حمل‌ونقل

«مترو» یکی از سیستم‌های حمل‌ونقلی است که با توجه به سرعت آن، بین شهروندان محبوبیت خاصی دارد و به جهت اینکه در کاهش ترافیک تاثیر زیادی دارد، در شهرهای بزرگ کشور مورد توجه قرار گرفته است؛ طبق نظر کارشناسان این وسیله حمل‌ونقلی پاک و ارزان، محور تحقق مدیریت یکپارچه شبکه حمل‌ونقل در شهرها نیز خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «مترو» یکی از انواع سیستم‌های حمل‌ونقلی است که به‌عنوان یکی از ابرپروژه‌های مؤثر در کاهش ترافیک و آلودگی هوا، مورد توجه بسیاری از شهرهای کشورمان بوده است.

با توجه به اینکه نیاز هر شهر در رابطه با سیستم‌های حمل‌ونقلی آن با انجام مطالعات جامع حمل‌ونقل و پس از آن تصویب شورای ترافیک (این شورا در شهر، شهرستان، استان و کشور تشکیل می‌شود که با توجه به اهمیت و نوع پروژه، اجرای آن نیازمند مصوبه این شورا است) انجام می‌شود، هر شهر مختص خود خدمات حمل‌ونقل خواهد داشت.

اصفهان به‌عنوان یکی از پایتخت‌های اقتصادی و صنعتی کشور، با توجه به قرارگیری در مرکز کشور و چهارراه مرکزی، همیشه تردد زیادی در معابر آن وجود دارد که پاشنه آشیل آلودگی هوای این کلان‌شهر نیز شده است.

جمعیت حدود دو میلیون نفری و مهاجرپذیر بودن اصفهان از یک سو و افزایش روزافزون تعداد خودروها از سوی دیگر، موجب شده است که این کلان‌شهر از نظر تراکم ترافیک در ساعاتی از روز، حتی دچار گره و بحران ترافیکی شود؛ با توجه به اهمیت توجه به این مسائل، مدیریت شهری ششم اصفهان، تمرکز و اهتمام خود را روی تکمیل خط دو متروی این کلان‌شهر قرار داد تا بتواند ترافیک آن را کاهش دهد.

مترو یکی از پرهزینه‌ترین سیستم‌های حمل‌ونقلی محسوب می‌شود، به‌صورتی که برای احداث هر کیلومتر آن بالغ بر ۵۰ میلیون یورو باید هزینه شود، بنابراین هر کیلومتر مترو در ایران حدود ۲,۶۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد که پروژه بسیار سنگینی برای این نهاد شهری است و باید دولت در تأمین هزینه‌های آن کمک کند.

همچنین با توجه به انجام عملیات عمرانی آن زیرِ زمینِ شهر، شهروندان این پروژه را نمی‌بینند و شاید فقط با محوطه احداث ایستگاه درگیر باشند.

مترو، محور تحقق مدیریت یکپارچه شبکه حمل‌ونقل

مترو به‌عنوان شاکله یا استخوان‌بندی شهرها می‌تواند بقای یک شهر را تضمین کند

امین همدانی، کارشناس ارشد حمل‌ونقل شهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به موضوع توجیه هزینه‌ها و زمان‌بر بودن احداث شبکه مترو به شهروندان، می‌گوید: به‌طور کلی می‌توان پنج مورد را برای توجیه و اطلاع‌رسانی به شهروندان مطرح کرد.

وی با اشاره به بهره‌وری بلندمدت مترو می‌افزاید: اگرچه احداث شبکه مترو زمان‌بر و پرهزینه است اما این سرمایه‌گذاری به نفع شهر در طولانی‌مدت خواهد بود؛ افزایش بهره‌وری حمل‌ونقل عمومی، کاهش ترافیک و آلودگی هوا، همچنین بهبود کیفیت زندگی از مزایای استفاده از مترو است که به تدریج هزینه‌ها را جبران می‌کند.

این کارشناس ارشد حمل‌ونقل با اشاره به حفظ محیط‌زیست با احداث شبکه مترو خاطرنشان می‌کند: آلودگی هوا و ترافیک شدید می‌تواند به‌طور مستقیم به سلامت شهروندان و کیفیت محیط زیست آسیب برساند و توجیه اقتصادی مترو به‌عنوان راهی برای کاهش این مشکلات می‌تواند اهمیت اجتماعی این پروژه را افزایش دهد.

وی اضافه می‌کند: ساخت و بهره‌برداری از شبکه مترو منجر به ایجاد فرصت‌های شغلی در بخش‌های مختلف مرتبط با ساخت و نگهداری این سیستم می‌شود، همچنین با توجه به اینکه دسترسی به نقاط شهر را آسان می‌کند، می‌تواند به رونق اقتصادی شهر کمک کند.

همدانی با اشاره به کاهش هزینه‌های شخصی شهروندان تصریح می‌کند: ممکن است شهروندان از جمله هزینه‌های مرتبط با خرید و نگهداری خودرو، پارکینگ و سوخت خسته شده باشند، بنابراین نشان دادن این نکته به آن‌ها که استفاده از مترو می‌تواند هزینه‌های شخصی را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد، توجیه مهمی خواهد بود.

وی با بیان اینکه شبکه مترو برای افرادی که به دلیل وضعیت اقتصادی ضعیف، نمی‌توانند خودروی شخصی داشته باشند، می‌تواند گزینه مناسبی باشد، تاکید می‌کند: این امر موجب می‌شود به‌تدریج تعادل اجتماعی و دسترسی مساوی به حمل‌ونقل عمومی ایجاد شود و عدالت اجتماعی رواج پیدا کند.

ساخت و بهره‌وری از شبکه مترو منجر به ایجاد فرصت‌های شغلی در بخش‌های مختلف مرتبط با ساخت و نگهداری این سیستم می‌شود، همچنین با توجه به اینکه دسترسی به نقاط شهر را آسان می‌کند، می‌تواند به رونق اقتصادی شهر کمک کند.

این کارشناس ارشد حمل‌ونقل با اشاره به موضوع حمل‌ونقل هوشمند و لزوم حرکت به این سمت تصریح می‌کند: مترو راهکار رفع تمام مشکلات حمل‌ونقلی شهرها است و می‌تواند به‌عنوان شاکله یا استخوان‌بندی شهرها بقای یک شهر را تضمین کند.

وی با بیان اینکه هر چقدر در رابطه با سیستم حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه مترو هزینه کنیم، می‌توانیم تضمین کنیم که آینده شهر بهتر خواهد بود، اضافه می‌کند: پنج مورد در رابطه با مزایای مترو مطرح می‌شود که نخست کاهش ترافیک و زمان سفر است، چراکه سیستم مترو به‌عنوان یک وسیله حمل‌‎ونقل عمومی سریع و مؤثر کاهش ترافیک‌ها را تسهیل می‌کند و منجر به کاهش زمان سفر شهروندان و تسهیل دسترسی به مقاصد مختلف می‌شود.

همدانی با اشاره به کاهش هزینه‌ها با استفاده از مترو می‌افزاید: مترو به عنوان یک حمل‌ونقل عمومی زیست‌پذیر، به حفظ محیط زیست کمک می‌کند، زیرا انتشار کمتر دی‌اکسید کربن و ذرات معلق به محیط زیست، منجر به کاهش آلودگی، و بهبود کیفیت هوا و حمل‌‎ونقل پایدار خواهد شد.

وی ادامه می‌هد: با توجه به دسترسی به مناطق مختلف به‌واسطه مترو، این امکان را فراهم می‌کند که شهروندان به سرعت و با بهره‌وری مناسب به مقاصد مختلف دسترسی پیدا کنند، همچنین پنجمین مورد حمل‌ونقل هوشمند است و با توجه به پیشرفت‌های فناوری حمل‌‎ونقل هوشمند، بهبود چشمگیری در تجربه سفر را فراهم می‌کند و اطلاعات در زمان واقعی در مورد زمان‌بندی و وضعیت قطارها به شهروندان ارائه می‌دهد که می‌تواند موجب برنامه‌ریزی شهروندان شود تا آن‌ها بتوانند سفرهای درون‌شهری و حتی برون‌شهری خود را انجام دهند.

این کارشناس ارشد حمل‌ونقل در رابطه با مقایسه مترو با سایر سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی اضافه می‌کند: در واقع مترو یک شبکه حمل‌ونقل عمومی است که در طولانی‌مدت می‌تواند سرویس‌دهی داشته باشد و ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد، از جمله اینکه وسیله نقلیه عمومی است که با سرعت ثابت و بالا از تراکم ترافیک جلوگیری می‌کند و به عنوان یک شبکه منظم، تا حد زیادی مستقل از شرایط جوی عمل می‌کنند.

مترو، محور تحقق مدیریت یکپارچه شبکه حمل‌ونقل

احداث هر خط مترو حدود ۲۵۰ میلیون دلار هزینه دارد

همدانی با بیان اینکه از مزیت‌های مترو می‌توان به کاهش آلودگی هوا، مصرف انرژی کمتر و کاهش وقوع تصادفات نیز اشاره کرد، تاکید می‌کند: دیگر وسایل حمل‌ونقل عمومی همچون اتوبوس، تاکسی و اتوبوس‌های تندرو، شبکه‌هایی هستند که در راستای تحقق مدیریت یکپارچه شبکه حمل‌ونقل می‌توانند شبکه مترو را تکمیل کنند، بنابراین اگر بخواهیم یک شبکه حمل‌ونقل پایدار و هوشمند در شهرها داشته باشیم، مجبور هستیم شبکه‌ای از مترو که در گستره شهر کارایی لازم را داشته باشد و به ایستگاه‌ها و نقاط مختلف شهر گسترش پیدا کرده باشد را احداث کنیم.

وی تاکید می‌کند: سپس از طریق مدیریت یکپارچه شامل یک مدیریت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، سیستم‌های دیگر حمل‌ونقلی همچون اتوبوسرانی، اتوبوس تندرو و تاکسی را با سیستم حمل‌ونقل مترو تکمیل می‌کنیم.

این کارشناس ارشد حمل‌ونقل خاطرنشان می‌کند: در واقع در جوامع پیشرفته و بر اساس اصول شبکه حمل‌ونقل عمومی، هر فرد باید حداکثر با پنج دقیقه یا ۵۰۰ متر پیاده‌روی، از هر مکانی در شهر، به نخستین ایستگاه حمل‌ونقل عمومی دسترسی داشته باشد، بنابراین این کار امکان‌پذیر نخواهد بود مگر اینکه بتوانیم سیستم مترو را توسعه دهیم و باید در رابطه با مترو این هزینه را انجام داد تا به این سطح از کیفیت حمل‌ونقل عمومی در شهرها برسیم.

وی اضافه می‌کند: احداث شبکه حمل‌ونقل مترو، شبکه بسیار هزینه‌بر و زمان‌بر است و با دستگاه‌های حفار مکانیزه مترو، روزانه حدود سه تا چهار متر می‌توانیم پیشرفت داشته باشیم که نشان می‌‎دهد چقدر زمان‌بر است.

همدانی با بیان اینکه احداث هر خط مترو حدود ۲۵۰ میلیون دلار هزینه دارد، ادامه می‌دهد: معتقدم بیشترین هزینه و بودجه یک شهر باید صرف هزینه مترو شود، اما با توجه به اینکه پروژه زیر زمین اجرا می‌شود، آن‌چنان نمودی در چشم شهروندان ندارد که برای احداث آن چقدر هزینه و زمان صرف می‌شود.

وی اضافه کرد: برای اطلاع‌رسانی فعالیت‌های احداث مترو باید اقدامات توسط رسانه‌ها انجام شود و شهروندان بتوانند بازدیدهایی از پیشرفت خطوط داشته باشند و از طریق نصب پلاکارد و بیلبورد در فضاهای شهری، اطلاع‎‌رسانی‌ها را در رابطه با هزینه‌های مترو انجام دهیم.

مترو، محور تحقق مدیریت یکپارچه شبکه حمل‌ونقل

تلاش برای تزریق ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار به مترو در دوره ششم

عباس حاج‌رسولی‌ها، رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: در اجرای خط دو مترو، دولت در میدان است، زیرا آلودگی هوای کلان‌شهرهای کشور قابل تحمل نیست و یکی از پروژه‌هایی که می‌تواند موجب کاهش آن شود، ایجاد خطوط مترو است تا شهروندان کمتر از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنند.

وی می‌افزاید: دولت سیزدهم به‌لحاظ مباحث زیست‌محیطی و آلودگی هوا پیگیر اجرای خط دو متروی اصفهان است و برای تحقق قرارداد ۵۹۴ میلیون یورویی با شرکت مپنا نیز کمک می‌کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان می‌کند: با توجه به وجود آلودگی هوا در شهر اصفهان، لزوم توسعه حمل‌ونقل عمومی، روان‌سازی ترافیک و راه‌اندازی خط یک مترو، خط دو باید هرچه زودتر تکمیل شود.

وی با بیان اینکه پس از تکمیل خط دو، با استفاده از مترو می‌توان به تمام قسمت‌های شهر دسترسی داشت، بنابراین سرعت تکمیل آن برای کل مجموعه مدیریت شهری اصفهان اهمیت زیادی دارد، می‌افزاید: احداث خطوط قطار شهری هزینه‌بر است اما تمام دغدغه اعضای شورا این است که خط دو تکمیل شود.

حاج‌رسولی‌ها خاطرنشان کرد: یک قرارداد سنگین حدود ۶۰۰ میلیون یورویی با شرکت مپنا منعقد شده و تلاش برای تزریق ۱۰ هزار میلیارد تومان در ادامه خدمت دوره ششم مدیریت شهری اصفهان، در دستور کار است.

کد خبر 680074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.