حکم بازداشت دونالد ترامپ صادر شد

هیئت منصفه دادگاه شهر فولتون در ایالت جورجیا آمریکا، دونالد ترامپ را به «تمکین نکردن در برابر قانون» و «تلاش برای ابطال نتایج انتخابات ۲۰۲۰» متهم و حکم بازداشت این رئیس‌جمهور سابق و نامزد انتخابات ۲۰۲۴ ریاست‌جمهوری ایالات متحده را صادر کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر اساس گزارش رسانه‌های آمریکایی، ترامپ و ۱۸ تن از نزدیکانش متهم به دست بردن در نتایج انتخابات ایالت جورجیا شدند. دونالد ترامپ و ۱۸ متحدش روز دوشنبه در جورجیا به دلیل تلاش‌هایشان برای تغییر نتایج شکست وی در انتخابات ۲۰۲۰، در این ایالت متهم شدند.

حکم بازداشت دونالد ترامپ صادر شد

این چهارمین کیفرخواست است که طی چند ماه گذشته علیه رئیس‌جمهور سابق آمریکا، دونالد ترامپ صادر شده است. دادستان‌ها مجبور به استفاده از قانونی شدند که معمولاً برای اوباش مافیا کاربرد دارد تا با استفاده از آن بتوانند رئیس‌جمهور سابق، وکلا و سایر دستیاران او را به عنوان یک «سازمان جنایی» با قصد در قدرت نگه‌داشتن او، متهم کنند. در این کیفرخواست ۱۰۰ صفحه‌ای، ده‌ها اقدام ترامپ یا متحدانش برای خنثی کردن شکستش، از جمله درخواست از معاون جمهوری‌خواه ایالت جورجیا برای یافتن آرای کافی برای پیروزی در انتخابات ایالت، آزار و اذیت یک کارمند انتخابات ایالتی که با ادعاهای دروغین تقلب مواجه بود، تلاش برای متقاعد کردن قانون‌گذاران جورجیا برای نادیده گرفتن خواست رای‌دهندگان و تعیین فهرست جدیدی از انتخاب‌کنندگان کالج الکترال به نفع ترامپ تشریح شده است.

به‌طور کلی ترامپ در ۴۱ مورد متهم شناخته شده است که بیشترین اتهام او تلاش برای جعل اسناد است و سپس به ترتیب مطالبه غیرقانونی از مقام‌های دولتی، تحت تأثیر قرار دادن شاهدان، تقلب در انتخابات، دستکاری کامپیوتر، تبانی، شهادت دروغین قرار دارد.

حکم بازداشت دونالد ترامپ صادر شد

این اتهام‌ها تنها دو هفته پس از کیفرخواست، بازپرس ویژه وزارت دادگستری به توطئه گسترده برای تغییر نتایج انتخابات وارد می‌شود. پرونده مربوط به وزارت دادگستری در سطح فدرال است و به تحقیقات طولانی پس از شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱ در ساختمان کنگره ایالات متحده می‌پردازد.

پرونده جورجیا بعضی زمینه‌های کیفرخواست اخیر ترامپ در واشنگتن دی سی را پوشش می‌دهد؛ از جمله تلاش‌هایی که او و متحدانش برای اخلال در شمارش آرای انتخاباتی در کنگره ایالات متحده در ششم ژانویه ۲۰۲۱ انجام دادند، اما شبکه گسترده متهمان این پرونده جدید _در مجموع ۱۹ نفر_ آن را متمایز از پرونده هدفمند توسط بازپرس ویژه جک اسمیت می‌کند که تاکنون در آن تنها از ترامپ به عنوان متهم نام برده است.

اما تفاوت‌های اساسی بین اتهامات ایالتی و فدرال وجود دارد؛ حتی اگر ترامپ دوباره مقام ریاست‌جمهوری را به دست آورد، دادستان‌های جورجیا به او پاسخگو نیستند و او هم قدرت عفو خود در صورت محکومیت را ندارد.

در بخشی از کیفرخواست آمده است که یکی از وکلای ترامپ سعی داشت با دستکاری ماشین‌های رأی‌گیری در یک شهرستان جورجیا داده‌های آن را بدزدد که جرم بزرگی محسوب می‌شود.

حکم بازداشت دونالد ترامپ صادر شد

فانی ویلیس، دادستان ناحیه فولتون که دفتر او این پرونده را مطرح کرده است، در کنفرانس خبری گفت: «در کیفرخواست ادعا شده است که متهمان به جای تبعیت از روند قانونی جورجیا، برای به چالش کشیدن نتایج انتخاباتی، در یک اقدام مجرمانه برای تغییر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری جورجیا تبانی کرده‌اند.»

از دیگر متهمان می‌توان به مارک میدوز، رئیس سابق کادر کاخ سفید اشاره کرد. رودی جولیانی وکیل شخصی ترامپ و جفری کلارک، یکی از مقامات وزارت دادگستری دولت ترامپ، تلاش‌های رئیس‌جمهور وقت را برای جبران شکست خود در انتخابات جورجیا پیش بردند. چندین وکیل دیگر که طرح‌های غیرقانونی را با هدف لغو نتایج مطرح کردند، از جمله جان ایستمن، سیدنی پاول و کنت چسبرو نیز متهم شدند.

حکم بازداشت دونالد ترامپ صادر شد

به گفته‌ی ویلیس، متهمان تا ظهر بیست‌وپنجم آگوست اجازه خواهند داشت داوطلبانه خود را تسلیم کنند، در غیر این صورت ترامپ و یارانش بازداشت می‌شوند. او همچنین افزود که قصد دارد طی شش ماه تاریخ محاکمه را آغاز و متهمان را به‌صورت گروهی محاکمه کند. این کیفرخواست جدید شامل تعداد قابل‌توجهی از پرونده‌های قضائی است که برای هر کسی دلهره‌آور است، چه برسد به کسی مانند ترامپ که هم‌زمان نقش متهم جنایی و نامزد ریاست‌جمهوری را باید بازی کند.

تیم حقوقی ترامپ در بیانیه‌ای پس از صدور کیفرخواست گفت: «رویدادهایی که امروز رخ داده تکان‌دهنده و مسخره بوده است.» وکلای ترامپ همچنین گفته‌اند که دادستان‌هایی که پرونده خود را ارائه می‌کنند «به شاهدانی متکی بودند که منافع شخصی و سیاسی خود را دارند و برخی از آنها کارزارهایی را برای تبلیغ تلاش‌های خود علیه متهم (ترامپ) به راه انداخته بودند.»

کد خبر 680046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.