آشنایی با پنج کتاب در حوزه سواد رسانه‌ای+ خلاصه کتاب‌ها

افرادی که سواد رسانه‌ای پایینی دارند دچار انتخاب‌های نادرست و هیجانات تلقینی رسانه می‌شوند؛ اینگونه افراد کنترل تصمیمات و هیجانات خود را به رسانه واگذار می‌کنند و در این مسیر یکی از راه‌های ارتقا سواد رسانه‌ای مطالعه است که در این گزارش به معرفی برخی از کتاب‌ها در حوزه سواد رسانه خواهیم پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در دنیای امروز سواد رسانه‌ای مانند نوعی تغذیه است و در این راستا شخصی که مهارت خوبی در تحلیل رسانه کسب کرده، می‌تواند نوع تغذیه دریافتی و رژیم خود را انتخاب کند؛ در واقع همه اطلاعات و اخباری که امروزه از طریق موبایل، تلویزیون و شبکه‌های جهانی به فکر و ذهن مردم تزریق می‌شود، ترکیبی از انواع تغذیه‌هایی است که برای همه مناسب نیست و تنها سواد رسانه‌ای می‌تواند به فرد در تشخیص درست نوع تغذیه کمک کند، در غیر این صورت فرد دچار مسمومیت‌های ذهنی و فکری می‌شود و قدرت تشخیص درست و نادرست را از دست می‌دهد.

افرادی که سواد رسانه‌ای پایینی دارند دچار انتخاب‌های نادرست و هیجانات تلقینی رسانه می‌شوند و این گونه افراد کنترل تصمیمات و هیجانات خود را به رسانه واگذار می‌کنند و این موضوع تبعات خطرناکی برای جامعه و به صورت کلان کشور دارد و در این مسیر یکی از راه‌های ارتقا سواد رسانه‌ای مطالعه است؛ در ادامه به معرفی برخی از کتاب‌ها در حوزه سواد رسانه خواهیم پرداخت:

۱۵۰ هشتگ نهضت سواد رسانه‌ای

نویسنده در این کتاب، به عمد، از فضای علمی و تخصصی رسانه و ارتباطات خارج شده و متناسب با نیاز عامه مردم، به عنوان مخاطب اصلی «نهضت سواد رسانه ای»، محتوای خود را با بیانی ساده و روان، اما در قالبی جذاب و متفاوت ارائه کرده است.

در بخش ابتدایی کتاب، مقدماتی در مورد سواد رسانه‌ای و لزوم پرداختن به «نهضت سواد رسانه ای» به عنوان نیاز امروز کشور مطرح شده و در ادامه، در قالب ۱۵ فصل، نکاتی راهبردی برای استفاده صحیح و بهینه از رسانه‌های مختلف ارائه شده است. به همین منظور این کتاب «۱۵۰ هشتگ» نامیده شد؛ ۱۵ فصل و در هر فصل ۱۰ نکته راهبردی که در مجموع می‌شود ۱۵۰ نکته راهبردی برای استفاده از رسانه‌ها.

فصول اصلی کتاب عبارت‌اند از: کلیات رسانه‌ها، کتاب، نشریات، رادیو و موسیقی، عکس، تلویزیون و ماهواره، فیلم و سینما، رایانه، بازی‌های ویدئویی، اینترنت، رسانه‌های اجتماعی، تلفن همراه، سبک زندگی، تبلیغات و اخلاق رسانه‌ای.

آشنایی با پنج کتاب در حوزه سواد رسانه‌ای+ خلاصه کتاب‌ها

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

چگونه با سواد شویم؟ هیچکس یک شبه باسواد نمی‌شود! برای یادگیری مهارت‌هایی مثل رانندگی، شنا و فوتبال گذراندن مراحلی لازم است که باید یکی پس از دیگری انجام شود. مثلاً کسی که می‌خواهد شنا یاد بگیرد باید اول در خشکی اصول شنا را یاد بگیرد. بعد از آن تمرین نفس‌گیری و دست و پا زدن در عمق کم و الی آخر، شاید هم بعضی وقت‌ها لازم باشد تا شناگر را پرت کنی توی قسمت عمیق استخر تا دو سه قلوپ آب بخورد و جدی بودن یادگیری شنا دستش بیاید! سواد رسانه‌ای هم یک مهارت چند مرحله‌ای و دارای درجات گوناگون است که باید برای کسب آن مرحله به مرحله پیش رفت وگرنه خطر غرق شدن وجود دارد! به همین دلیل سواد رسانه‌ای یک شبه و با خواندن یک کتاب یا شرکت در یک کارگاه آموزشی به دست نمی‌آید، بلکه نیازمند تمرین و پیمودن پله به پله‌ی مراحل کسب سواد رسانه‌ای است

کتاب بالانشین: مهارت‌های مدیریت رسانه در خانواده

کتاب بالانشین، تألیف آمنه بختیاری، بهاره نصیری و مرضیه طاهری به بررسی مهارت‌های مدیریت رسانه در خانواده می‌پردازد که توسط نشر مهرستان به چاپ رسیده است؛ این کتاب قرار است سواد رسانه‌ای و مهارت‌های مدیریت رسانه‌ها را اعم از تلویزیون، رادیو، ماهواره، تلفن همراه و انواع بازی‌های رایانه‌ای را به خانواده‌ها بیاموزد تا بتوانند آن‌ها را به فرزندانشان منتقل کنند.

این کتاب از سری کتاب‌های مهارتی انتشارات مهرستان بوده و به سوالات زیر پاسخ می‌دهد:

رسانه‌ها در تربیت فرزند ما چه نقشی دارند؟
شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان چه تأثیری بر فرزندان می‌گذارند؟
والدین چگونه می‌توانند عادت فرزندان به بازی‌های رایانه‌ای را مدیریت کنند؟
برای مدیریت رسانه در خانواده، چگونه سواد رسانه‌ای خود را افزایش بدهیم؟

آشنایی با پنج کتاب در حوزه سواد رسانه‌ای+ خلاصه کتاب‌ها



در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

امروز تلویزیون قبله خانه‌های ماست. به سمتش می‌نشینیم، می‌خوابیم، غذا می‌خوریم، نماز می‌خوانیم و چیدمان خانه‌ها را تنظیم می‌کنیم. بهترین نقطه خانه را در اختیار دارد، احترامش بر همه واجب است و بالانشین خانه‌هایمان شده است.

لایک ممنوع

این کتاب در موضوع تکنیک‌های اقناعی یا همان زودباوری در فضای مجازی به رشته تحریر درآمده و تلاش دارد در فضایی متفاوت‌تر از دیگر کتاب‌ها با ذکر مصادیق متعدد به شما یاد بدهد چطور در فضای مجازی زودباور نباشید.

در این روزها ما به خواندن کتاب بیش از هر کالای فرهنگی دیگری نیاز داریم و در درجه دوم فضای مجازی بخش مهم و جدایی‌ناپذیر از زندگی ما شده است، لذا به آموختن مهارت‌های ورود به این فضا و استفاده از آن نیازمندیم؛ اگر ما سواد فضای مجازی نداشته باشیم، ورود ناآگاهانه به فضای مجازی، ذهن و روح ما و خانواده ما را مسموم خواهد کرد.

آشنایی با پنج کتاب در حوزه سواد رسانه‌ای+ خلاصه کتاب‌ها

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

هرچند که از قدیم گفتند صورت زیبای ظاهر هیچ نیست، اما گویا امروزه و مخصوصاً در فضای رسانه و شبکه‌های مجازی نه تنها هیچ بلکه بعضاً همه چیز است!

در اکثر پیام‌ها و فیلم‌های تبلیغاتی امروزه تلاش می‌شود تا از چینش‌ها و یا افرادی با ظاهر زیبا استفاده شود؛ برای اینکه عمق بیشتر این روش را درک کنید، کمی در تبلیغات روزمره دقت کنید، دبه نظر شما نسبت افراد چشم رنگی در آن‌ها چند برابر چیزی است که در جامعه مشاهده می‌کنید؟

آموزش رسانه؛ یادگیری، سواد رسانه‌ای و فرهنگ معاصر

آموزش رسانه، به عنوان فرآیند تعلیم، آموزش و فراگیری، درصدد است تا توانایی گسترده‌ای را، نه تنها در رابطه با متون چاپی، بلکه در ارتباط با سایر نظام‌های نمادین متشکل از تصاویر و اصوات، رشد دهد. این توانایی اغلب به عنوان گونه‌ای از سواد، یعنی سواد رسانه‌ای توصیف می‌شود. در کتاب حاضر نخست، مبانی آموزش رسانه، کاربردها و محدودیت‌های آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. سپس، یادگیری رسانه‌ای در رویکردی انتقادی به بحث گذارده و جهت‌گیری‌های جدید این رشته در افق آینده ترسیم می‌گردد. در پایان نیز ظرفیت آموزش رسانه خارج از نظام آموزش رسمی بر مبنای نظام آموزشی خلاّق محور تبیین می‌شود.

آشنایی با پنج کتاب در حوزه سواد رسانه‌ای+ خلاصه کتاب‌ها

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

هدف سواد رسانه‌ای اعطای کنترل بیشتر بر تفسیرهایمان است؛ همه پیام‌های رسانه‌ای از جنس تفسیرند… سواد رسانه‌ای جستجوی ناممکن پیرامون پیام‌های واقعی یا عینی نیست، چنین پیام‌هایی وجود ندارند.

جستارهایی در آموزش سواد رسانه‌ای

این مقاله مفهومی از آموزش سواد رسانه‌ای را با نگاهی به اقدامات برنامه تکنولوژی آموزشی ملی ارائه می‌دهد، این برنامه برای ایجاد یک سیستم آموزشی، تدریس را یکی از پنج حوزه ضروری در نظر می‌گیرد.

به طور خاص دو نوع سواد رسانه‌ای وجود دارد: سواد رسانه‌ای انتقادی و آموزش سواد قرن بیستم / قرن جدید که سواد رسانه‌ای انتقادی از کشور فرانکفورت و سنت مطالعات فرهنگی نشئت می‌گیرد.

مدل آموزش اتخاذشده، شامل ارزیابی مبتنی بر مدل محصول فرایند و علوم شناختی و ساختگرایی است و این مقاله این‌طور نتیجه می‌گیرد که اگرچه این سه برنامه تحقیقاتی به درک مدل‌های آموزش سواد رسانه‌ای کمک می‌کنند، ساختگرایی و علوم شناختی تا حد کمتری مناسب‌ترین پارادیم هستند.

آشنایی با پنج کتاب در حوزه سواد رسانه‌ای+ خلاصه کتاب‌ها

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

در عصر اطلاعات و ارتباطات، رسانه‌ها به‌عنوان ابزارها و کانال‌های ارتباطی که اطلاعات را منتقل می‌کنند، حضور پررنگ و نقشی تعیین‌کننده دارند، تا جایی که امروزه هیچ عرصه‌ای را نمی‌یابیم که از رسانه‌ها و کارکردهای مثبت و منفی آن‌ها متأثر نباشد؛ در این دوره آنچه اهمیت می‌یابد آشنایی با رسانه‌ها و نحوه تعامل هوشمندانه و مدیریت آن‌ها است.

کد خبر 679902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.