کسی که به سرود ملی و پرچم کشورش احترام نگذارد، مشکل هویتی دارد

وزیر کشور با بیان اینکه مشارکت اجتماعی می‌تواند زیربنای مشارکت در همه حوزه‌ها باشد و عامل جامعه‌پذیری مردم شود، گفت: کسی که به کشورش، سرود ملی و پرچمش احترام نگذارد، دچار مشکل هویتی شده است.

به گزارش ایمنا، احمد وحیدی ظهر امروز _یکشنبه بیست‌ودوم مردادماه_ در همایش سالروز تشکل‌ها و مشارکت اجتماعی اظهار کرد: عنوان مشارکت اجتماعی عنوان بسیار مهمی است و شاید زیربنای سایر انواع مشارکت‌ها باشد؛ اگر بخواهیم مشارکت‌های دیگر واقعی باشد، منشأ آن از همین مشارکت‌های اجتماعی است.

وی افزود: رهبر انقلاب در اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، خواستار شرکت آحاد ملت در فعالیت‌های اقتصادی هستند و شاید اگر کسی این سند را بخواند، بپرسد که چطور آحاد ملت می‌توانند در فعالیت‌های اقتصادی شرکت کنند؟

وزیر کشور ادامه داد: همچنین سوال پیش می‌آید که اگر آحاد ملت درگیر فعالیت‌های اقتصادی شدند، باز هم از فقر، آسیب‌های اجتماعی و برخی از کمبودها رنج خواهیم برد یا خیر؟ وقتی آحاد ملت را درگیر فعالیت‌های اقتصادی کنیم، نه‌تنها اقتصاد و تولید رشد می‌کند، بلکه آحاد ملت احساس می‌کنند، درگیر یک فعالیت مؤثر هستند که خودبه‌خود آسیب‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد.

وحیدی افزود: وقتی از مشارکت سیاسی صحبت و تأکید می‌کنیم همه باید در مشارکت سیاسی برای تعیین سرنوشت کشور حضور داشته باشند، این خواست انقلاب و نظام ما است که همه مردم در صحنه سیاست باشند.

وزیر کشور تصریح کرد: حق هر کسی است که در تعیین سرنوشت خودش نقش داشته باشد؛ از این جهت، جامعه ما، سیاست‌ورزترین جوامع است؛ زیرا رهبران مایل هستند که همه مردم در امر سیاست حضور داشته باشند؛ رهبر انقلاب درباره سیاسی بودن دانشگاه‌ها هم صحبت کردند.

وی مشارکت اجتماعی را زیرساخت مشارکت سیاسی دانست و با بیان اینکه مشارکت سیاسی مردم از برجستگی‌های نظام ما است، ادامه داد: مشارکت اجتماعی می‌تواند به یک مشارکت سیاسی واقعی کمک کند؛ نه یک مشارکت سیاسی ظاهری، کم‌توان، کم‌اثر و کم‌فروغ؛ همان چیزی که در بسیاری از کشورها آن را مشاهده می‌کنیم.

وحیدی تصریح کرد: مشارکت اجتماعی می‌تواند زیربنای مشارکت در همه حوزه‌ها باشد و جامعه‌پذیر کردن مردم در سایه مشارکت اجتماعی اتفاق می‌افتد. درباره کسی که به کشورش، سرودش و پرچمش احترام نگذارد، چه تلقی می‌توان داشت؟ حتماً چنین شخصی دچار مشکل هویتی شده است.

وزیر کشور افزود: می‌شود تصور کرد کسی بتواند در این جریان طوری عمل کند که کشور خودش را در منظر بیگانگان تضعیف کند و ما بعداً به او مدال دهیم یا تشویقش کنیم؟ هیچ تشویقی برای چنین افرادی در کار نیست.

وی تأکید کرد: جریانات اجتماعی هویت‌بخشی می‌کنند با جوامع ملی و محلی، ایجاد تعلق می‌کنند، اما احساس تعلق و هویت برای فرد ایجاد شد، به جامعه ضربه نمی‌زند. به دنبال این نیست که دشمن جامعه را دوست جامعه نشان دهد و منافع مردم خودش را در پای دیگران حراج کند.

وحیدی یادآور شد: دیدیم و شنیدیم که بسیاری از همین دشمنان خواستند که مردمشان را تحریم کنند؛ وقتی جامعه‌پذیری وجود نداشته باشد، این اتفاق می‌افتد. در جامعه ما در مقابل تهاجم بنیان‌برافکن فرهنگ غربی و تمدن فردگرا، به نگاه جمع‌گرا بسیار احتیاج داریم. اینها جامعه را حفظ می‌کنند و آن را نگه می‌دارند. مشارکت اجتماعی بنیان هر توسعه اجتماعی است و توسعه اجتماعی بنیان هر نوع توسعه دیگری است.

وزیر کشور با اشاره به وجود هوش مصنوعی در دنیای جدید، خاطرنشان کرد: هوش مصنوعی عنصر مهمی است برای این‌که دنیای جدید را بشناسیم و یکی از عناصر محوری در آماده شدن برای دنیای جدید در آینده، تشکل‌های اجتماعی است.

وی افزود: باید در طول سال برای رشد و توسعه تشکل‌های اجتماعی فعالیت داشته باشیم. نقش ممتاز تشکل‌های اجتماعی در اداره کشور بسیار مهم است؛ دولت، دولت مردمی است و خود را با کمال تواضع در معرض این قرار داده است که افراد درباره کم‌کاری دولت در حوزه مردمی‌سازی انتقاد کنند.

وحیدی خاطرنشان کرد: ادعا نمی‌کنیم توانستیم همه عرصه‌ها را در این امر بنوردیم، اما ادعا می‌کنیم که چنین خواسته‌ای داریم. جایگاه دستیار رئیس‌جمهور در امر مردمی‌سازی نمونه‌ای از این خواسته است.

وزیر کشور ادامه داد: مشارکت اجتماعی یک کار مشترک همه‌جانبه است و امیدوارم بتوانیم با طراحی‌های عملیاتی و زمان‌بندی‌های مشخص به سمت تحقق آن برویم. آماده امضای یک برنامه مشترک مردمی‌سازی به عنوان یک میثاق‌نامه، بین همه تشکل‌ها و وزارت کشور هستیم تا طرح یک برنامه روشن را عملیاتی کنیم.

وی با بیان اینکه قریب ۲۰۰ هزار تشکل در کشور فعالیت می‌کنند، گفت: باید فکر کنیم ببینیم این تشکل‌ها چگونه می‌توانند در کنار یکدیگر، یک امر بزرگ را محقق کنند. موضوعات متنوع و متعددی داریم که نیازمند مشارکت مردم هستیم که در قالب تشکل‌ها ساماندهی شده‌اند.

منبع: ایرنا

کد خبر 679605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.