نکاتی که در سفر اربعین همراه با کودکان باید رعایت کنیم

هر سال در ایام پیاده‌روی اربعین حسینی حضور کودکان به چشم می‌خورد و تصاویر زیبایی به منصه ظهور می‌رسد، کودکانی که عشق سیدالشهدا (ع) را با یاد حضرت علی‌اصغر و رقیه خاتون در دل می‌پرورانند و قدم در این سفر پرفرازونشیب می‌گذارند، بنابراین مهم است که تدابیری اندیشیده شود تا سختی سفر را کمتر احساس کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سفر خانوادگی اربعین از تجربه‌های شیرینی است که می‌توان آن را با رعایت توصیه‌هایی به‌یادماندنی‌تر کرد؛ هر سال در ایام نزدیک به اربعین حسینی و پیش از آغاز سفر و پیاده‌روی، افرادی که تجربه سفر در سال‌های گذشته را دارند، نکاتی را به سفراولی‌ها گوشزد می‌کنند تا با توجه به آن‌ها زیارت دلچسبی داشته باشند.

سفر با فرزندان کوچک هم با وجود سختی‌هایی که ممکن است برای والدین به همراه داشته باشد، اما یک انتخاب مهم است تا فرزندان خود را با سبک زندگی اربعینی آشنا و آینده کودکان را با تربیت حسینی تضمین کنند؛ در ادامه نکاتی را می‌خوانید که بهتر است در صورت سفر اربعین با فرزندان خردسال آن‌ها را رعایت کنید:

اولین نکته این است که قبل از آغاز سفر، فرزند خود را با شرایطی که با آن مواجه خواهد شد، آشنا کنید؛ با زبان خودش با او صحبت کنید و ذهنش را برای پیاده‌روی، گرمای هوا، شلوغی و از سوی دیگر زیبایی‌های مسیر و تجربه‌های جذابی که می‌تواند داشته باشد، آماده کنید.

نکاتی که در سفر اربعین همراه با کودکان باید رعایت کنیم

در مقابل خود و همسرتان نیز توقعتان را از یک سفر از هر نظر ایده‌آل پایین بیاورید و سختی‌های راه را برای هدف بزرگ‌تری که دارید، تحمل کنید و سعی کنید سفر را آسان بگیرید، سخت‌گیری‌هایی که در گذشته داشتید را فراموش کنید تا تجربه لذت‌بخشی را برای خود و خانواده رقم بزنید.

از قبل خسته، گرسنه و کلافه شدن کودک را پیش‌بینی و شرایط مناسب را برایش فراهم کنید؛ به خاطر داشته باشید که شرایط سفر با کودک با سفر مجردی یا کاروانی متفاوت است و احتمال طولانی شدن سفر را در نظر بگیرید.

به همراه داشتن کالسکه را فراموش نکنید

به همراه داشتن کالسکه می‌تواند دشواری‌های راه را کمتر کند و حتی برای همراه بردن وسایل خودتان هم به کار آید؛ اگر فرزندانتان خردسالی را گذرانده‌اند، می‌توانید برای راه بردن کالسکه از خودشان کمک بگیرید.

در صورت امکان هدایای کوچک و مختصری برای خادمان خردسال در مسیر مشایه همراه داشته باشید تا فرزندانتان با کودکان میزبان و خدام کوچک اباعبدالله الحسین (ع) هم تعامل داشته باشند.

نکاتی که در سفر اربعین همراه با کودکان باید رعایت کنیم

سبک‌بار سفر کنید و از همراه بردن وسایل و لباس‌های زیاد خودداری کنید، یک ملحفه و چفیه می‌تواند چندین نقش را برایتان بازی کند و به عنوان حوله و هم به عنوان سایه‌بان از آن استفاده کرد؛ ظرف کوچک در دار و قاشق و چنگال به همراه داشته باشید.

به همراه داشتن آبنبات چوبی، آجیل، گندمک و برنجک، چوب‌شور و بیسکوییت‌های کوچک و کم‌حجم می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد، فراموش نکنید که هم خودتان هم فرزندانتان از آب‌های بسته‌بندی شده بنوشید تا کمتر دچار بیماری‌های گوارشی شوید.

مشخصات را به گردنش آویزان کنید

مشخصات خود و فرزندتان، شماره تماسی از ایران و عراق و شماره گذرنامه را در کاغذ کوچکی یادداشت کنید و به گردن او بیندازید؛ با توجه به گرمای هوا سعی کنید حرکت خود را به زمان غروب آفتاب موکول کنید تا از گرمازدگی جلوگیری شود.

استفاده از میوه‌هایی ماند موز، سیب، پرتقال و آبمیوه‌های بسته‌بندی شده و بهداشتی که در طول مسیر تعارف می‌شود را فراموش نکنید؛ عسل، عرق نعنا، سنجد، خاکشیر، انجیر و لواشک می‌تواند برای زمانی که کودکان‌تان دچار اسهال یا یبوست می‌شود، مؤثر باشد؛ شربت استامینوفن و سرماخوردگی کودکان، قطره برای رفع تب و اسهال، کرم ضدآفتاب و پماد سوختگی هم همراه داشته باشید؛ ممکن است هوا به اندازه کافی تمیز نباشد و مجبور به استفاده از ماسک شوید و به همین دلیل تعدادی ماسک مخصوص کودک به دنبال داشته باشید.

نکاتی که در سفر اربعین همراه با کودکان باید رعایت کنیم

برای حضور در مسیر نجف به کربلا برنامه‌ریزی کنید

توجه کنید که سرفه، تنفس تند یا تو کشیده شدن قفسه سینه، بالا بودن دمای بدن، بی‌قراری می‌تواند علائم خطر عفونت تنفسی؛ خروج آبکی مدفوع، بی‌حالی، فرورفتگی چشم‌ها، عدم توانایی نوشیدن، بی‌قراری می‌تواند علائم خطر اسهال و درد گوش و خروج ترشحات چرکی از گوش نیز می‌تواند علائم خطر عفونت گوش باشد؛ علاوه بر آن اسهال، استفراغ، دردهای شکمی که علائم مسمومیت غذایی است را نیز جدی بگیرید.

زمان خواب و استراحت خود و فرزندانتان را با یکدیگر هماهنگ کنید، ممکن است زمانی که شما نیاز به استراحت دارید، کودکتان تازه از خواب بیدار شود و سرحال و شاداب از شما طلب بازی و سرگرمی کند و به این ترتیب فرصت استراحت را از دست بدهید.

در آخر به این نکته توجه کنید که میلیون‌ها زائر در ایام اربعین به نجف و کربلا سفر می‌کنند و اصل سفر اربعین به مسیر پیاده‌روی نجف به کربلا است، بنابراین سعی کنید مدت زمان زیادی را در کربلا و نجف نمانید که هم باعث اذیت دیگران می‌شوید و هم خود و فرزندانتان به مشکل برمی‌خورید.

نکاتی که در سفر اربعین همراه با کودکان باید رعایت کنیم

کد خبر 679492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.