حقایقی درباره چپ‌دست‌ها + کشورهایی با کمترین و بیشترین افراد چپ‌دست

سیزدهم آگوست روزی برای گرامی‌داشت تفاوت‌ها و ویژگی‌های افراد چپ‌دست است. تمرکز این روز در سال جاری حول محور «چپ‌دست‌ها در ورزش» قرار دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در جهانی که تحت تسلط راست‌دست‌ها قرار دارد، سیزدهم آگوست به برجسته کردن منحصربه‌فرد بودن افراد چپ‌دست، گرامی‌داشت ویژگی‌ها و تفاوت‌های آن‌ها، همچنین بررسی مسائل و چالش‌هایی می‌پردازد که این افراد در زندگی روزمره و انجام وظایف خود با آن مواجه هستند و سعی می‌کند فراگیری و درک چپ‌دست‌ها در دنیای راست‌دست‌ها ترویج دهد. در این روز مردم سراسر جهان تنوع مهارت‌ها، استعدادها و دیدگاه‌هایی را که چپ‌دست‌ها در زمینه‌ها و فعالیت‌های مختلف به ارمغان می‌آورند، به رسمیت می‌شناسند و از آن قدردانی می‌کنند. این اقدام شامل شناخت استعدادها، دیدگاه‌ها و مشارکت‌های منحصربه‌فردی است که چپ‌دست‌ها در زمینه‌های مختلف از هنر و علم گرفته تا ورزش و زندگی روزمره به ارمغان می‌آورند و زیبایی تنوع را به همه یادآوری می‌کند.

این روز برای نخستین بار در سال ۱۹۷۶ برگزار شد و دلیل عمده آن مقابله با تصوری بود که از دهه ۱۶۰۰ در مورد همدستی چپ‌دست‌ها با شیطان وجود داشت. پس از آن در سال ۱۹۹۰ باشگاه چپ‌دست‌ها با هدف ایجاد یک پل ارتباطی میان برگزارکنندگان این مناسبت و افراد چپ‌دست راه‌اندازی شد که به‌طور مدام تحقیقاتی برای تسهیل زندگی افراد چپ‌دست و یافتن راهکارهایی برای آموزش سهولت در انجام فعالیت‌های روزمره آن‌ها انجام می‌داد.

باشگاه چپ‌دست‌ها با هدف ایجاد و افزایش آگاهی نسبت به مزایا و معایب چپ‌دستی، همچنین مقابله با باورهای خرافی و کمک به رفع محدودیت‌هایی که افراد چپ‌دست در جامعه با آن مواجه هستند، از سال ۱۹۹۲ به‌طور رسمی سیزدهم آگوست را روز جهانی چپ‌دست‌ها نامید که این مناسبت امروزه همراه با رویدادهای متعدد برگزار می‌شود. در دنیای امروز، سیزدهم آگوست مناسبتی برای کاوش یک‌روزه در دنیای چپ‌دست‌ها و آشنایی با بزرگان و مشاهیری هم‌چون مادر ترزا، والت دیزنی، بیل گیتس، چارلی چاپلین، مارک زاکربرگ و آلبرت انیشتین است که همگی چپ دست بوده یا هستند.

حقایقی درباره چپ‌دست‌ها + کشورهایی با کمترین و بیشترین افراد چپ‌دست

حقایقی در مورد چپ‌دست‌ها

تنها ۱۰ درصد از مردم سراسر جهان چپ‌دست هستند و ۵ درصد از گیتاریست‌ها با دست چپ می‌نوازند. ۹۴ درصد از این افراد از توانایی حرکات دوطرفه برخوردار هستند.

چپ‌دست‌ها افرادی خلاق و باهوش هستند و در کارآفرینی و رهبری بسیار می‌درخشند، احتمال ابتلاء به آلرژی در این افراد بیشتر از راست‌دست‌ها است و به بلوغ رسیدن آن‌ها بین چهار تا پنج ماه دیرتر از هم‌سالان خود رخ می‌دهد. مردان چپ‌دست ۲۳ درصد بیشتر از زنان چپ‌دست هستند و ۴۰ درصد از تنسیورهای برتر امروزی را چپ‎‌دست‌ها تشکیل می‌دهد.

برگزاری روز جهانی چپ‌دست‌ها

روز جهانی چپ‌دست‌ها به همان میزان که در میان افرادی با مهارت‌های چپ‌دستی محبوبیت دارد، افراد راست‌دست را نیز به سمت خود جذب می‌کند. در این روز راست‌دست‌ها از خرید وسایل کوچکی هم‌چون قیچی گرفته تا تنظیم دستگیره‌های درهای ورودی برای رفاه چپ‌دست‌ها، تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا نیازهای این افراد را برآورده کنند.

روز جهانی چپ‌دست‌ها در دنیای امروز همچنین مناسبتی برای فرهنگ‌سازی در مورد مهارت‌های چپ‌دستی و هم‌فکری درباره راهکارهای رفع مشکلات و نیازهایی است که چپ‌دست‌ها در مواجهه با هم‌سالان خود و دیگر افراد اجتماع با آن مواجه می‌شوند، چراکه بسیار پیش می‌آید حتی برخی از کودکان چپ‌دست مورد آزار و اذیت قرار بگیرند. این روز مردم را تشویق می‌کند که چپ‌دستی را درک کنند و دریابند که چپ‌دست بودن یک امر عادی و طبیعی است.

حقایقی درباره چپ‌دست‌ها + کشورهایی با کمترین و بیشترین افراد چپ‌دست

کشورهایی با کمترین و بیشترین افراد چپ‌دست

هلند، ایالات متحده آمریکا و کانادا با میانگین ۱۳ درصد از جمعیت چپ‌دست پیشتاز هستند و بریتانیا تنها کمی از آن‌ها عقب‌تر است. کشورهایی که از سیستم‌های نوشتاری راست به چپ استفاده می‌کنند، عمدتاً کشورهای عربی و آسیایی هستند و نرخ چپ‌دستی همگی آن‌ها زیر ۶ درصد است.

به‌طور دقیق‌تر، هلند با ۱۳.۲۳ درصد میزبان بیشترین چپ‌دست‌های جهان است و پس از آن ایالات‌متحده‌آمریکا با نرخ ۱۳.۱ درصد و کانادا با رقم ۱۲.۸ درصد قرار گرفته است. بریتانیا با ۱۲.۲۴ درصد، فرانسه با ۱۱.۱۵ درصد، آلمان با ۹.۸۳ درصد و اسپانیا با ۹.۶۳ درصد در جایگاه‌های بعدی این لیست قرار دارند.

در نقطه مقابل این کشورها چین قرار دارد که تنها ۳.۵ درصد از مردم آن از مهارت‌های چپ‌دستی برخوردار هستند. پیش از چین نیز ژاپن با ۴.۷ و هند با ۵.۲ درصد جمعیت چپ‌دست در میان کشورهایی با کمترین مهارت چپ‌دستی قرار گرفته‌اند.

موضوع روز جهانی چپ‌دست‌ها در سال ۲۰۲۳

روز جهانی چپ‌دست‌ها در سال ۲۰۲۳ بر موضوع «چپ‌دست‌ها در ورزش» متمرکز است. این موضوع از شخصیت‌های ورزشی چپ‌دست متعددی که در رشته‌های مربوطه خود برتر بوده‌اند، تقدیر و تجلیل می‌کند. برای مثال اسطوره‌هایی مانند دیگو مارادونا، پله و لیونل مسی، نمونه‌هایی از ورزشکاران چپ‌دست برجسته و شناخته‌شده در قلمرو فوتبال هستند.

کد خبر 679472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهار US ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    0 0
    عالی