۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۶
یک عمر در گرو جوانی

هر چه در کشت‌زار جوانی بکاریم در ادامه عمر ماحصل آن را برداشت می‌کنیم، همچنین توجه ویژه به این دوره است که فردایی روشن را برای فرد و اجتماع رقم می‌زند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جوانی دوره‌ای از زندگی انسان بوده که بین کودکی و بزرگسالی قرار دارد که در این دوره فرد از بیشترین قدرت برخوردار است و تصمیمات افراد در این دوره نقش بسزایی در آینده او دارد؛ جوانان آینده‌سازان یک جامعه و نیازمند توجهی ویژه هستند، از این رو در ابتدا باید اعتمادبه‌نفس خود را حفظ کنند و اجازه ندهند مشکلات او را از پای درآورد.

یک جوان باید بتواند برداشت صحیحی از توانمندی‌ها و ناتوانی‌های خود داشته باشد، تا بتواند به شایستگی‌ها و درجاتی که می‌خواهد برسد، در غیر این صورت به فردی منفعل و بدون کارایی تبدیل خواهد شد؛ آن زمان به اصطلاح می‌توان گفت که فرد، عمر و جوانی خود را هدر داده است.

جوانی فرصتی است که فرد می‌تواند رشد مادی و معنوی خود را در آن دوران فراهم کند، جوانان موتور محرک جامعه هستند و تصمیمات صحیح آنها می‌تواند جامعه‌ای را به سمت رشد سوق دهد، این در حالی است که در واقع جوانان به هر سمت‌وسویی که حرکت کنند، جامعه نیز به آن سمت خواهد رفت، لذا باید قدر جوانیمان را بدانیم تا بتوانیم به درستی از آن بهره بگیریم و در پایان عمر از نحوه سپری شدن آن پشیمان نشویم.

درواقع جوانی، دورانی است که مشغله‌های زندگی با آن درآمیخته، تلاش برای دستیابی به اهداف در آن پر رنگ‌تر شده و امید در این دوران ویژگی مهمی است که باید بیش‌ازپیش در جوانان تقویت شود، همچنین ویژگی‌های روحی هر فرد در این دوران نمایان‌تر می‌شود، شخصیت اصلی افراد شکل می‌گیرد و رویارویی با دغدغه‌ها، با شجاعتی بیشتر حاصل می‌شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص دوره جوانی و جوانان می‌فرمایند، «این جوانی را قدر بدانید؛ این حوصله و نشاط جوانی را قدر بدانید. شماها از آن وقت ماها خیلی جلوترید؛ اما حالا بد نیست این را هم بدانید - که به سن حالاهای شما بودیم، جوان بودیم، وضعیت از لحاظ امنیتی یا غیره طوری بود که نمی‌شد رفت یک جایی نشست؛ وقتی مجبور بودیم یک جایی صحبت کنیم، سه ساعت، چهار ساعت سر پا به بحث و تبادل نظر و گفتن و شنفتن می‌گذشت! جوان نیرو دارد، نشاط دارد، توانایی دارد؛ می‌تواند با پشتوانه‌ی همین نیروی جوانی خود اثرگذاری کند.»

یک عمر در گرو جوانی

فردی که سلامت نسبی دارد در دوران جوانی آسیب کمتری را تحمل می‌کند

میترا نوری، روانکاو و روان درمانگر تحلیلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره دوران جوانی اظهار می‌کند: دوره جوانی یا نوجوانی بخشی از زندگی انسان است که شاید بتوان گفت این دوره اهمیت ویژه‌ای نسبت به سایر دوره‌های زندگی انسان دارد و باید قدر ستاره جوانیکه تنها یک بار در آسمان عمر می‌درخشد را بدانیم.

وی می‌افزاید: فردی که سلامت نسبی، تجربه تروما در کودکی و والدین به نسبت سالم‌تری دارد، در دوره جوانی و نوجوانی و سالمندی آسیب کمتری را تحمل می‌کند و آسیب کمتری به دیگران می‌زند؛ اما فردی که در کودکی تجربه آسیب و ترومای زیادی داشته در این چرخه قرار می‌گیرد و در تمام مراحل زندگی نیز فردی آسیب‌پذیر و آسیب‌زننده است.

این روانکاو و روان درمانگر تحلیلی تصریح می‌کند: فردی که در کودکی به واسطه نوع ارتباطاتی که با والدین یا محیط داشته، عزت نفس پایینی دارد، در نوجوانی نیز به همین صورت رفتار خواهد کرد، انسان‌ها در هر سنی برای اینکه بتوانند محیط بیرون را برای خود قابل فهم کنند، یک‌سری ابزار دفاعی برای خود درست می‌کنند، شاید تفاوت انسان‌ها در دوره نوجوانی و جوانی با یکدیگر در این مسئله باشد.

وی ادامه می‌دهد: به عنوان مثال فرد به شدت آسیب‌دیده ممکن است به مواد مخدر، درس خواندن یا ورزش کردن زیاد روی آورد؛ همیشه در علم روانشناسی از اصطلاح به نسبت سالم استفاده می‌کنیم، زیرا خواه ناخواه انسان‌ها در فرایند رشد دچار آسیب‌هایی می‌شوند، اما این آسیب‌ها شدت و ضعف دارد.

نوری اضافه می‌کند: اگر فردی در سنین نوجوانی، رفتار و واکنش خاصی دارد؛ والدین آن به جای سرزنش، تحقیر، توهین و رفتارهای ایضایی، بهتر است دنبال چرایی رفتار او باشند، آن زمان سهم و مسئولیت خود را در ایجاد رفتار فرزندشان می‌بینند و شاید بتوانند کمک بهتری به او کنند، به عنوان مثال آنچه به وضوح می‌توانیم در جوانان و نوجوانان ببینیم برای اینکه احساس بی‌ارزشی نکنند یا احساس بی‌ارزشی که در محیط‌های اجتماعی دارند با دیگران تقسیم کنند، یک انسجام درون گروهی تشکیل می‌دهند و در این اقدام ممکن است دچار چالش‌هایی شوند که گاهی جبران‌ناپذیر است.

وی با اشاره به مشکلات جوانان خاطرنشان می‌کند: جوانان باید بتوانند با آسیب‌هایی که دیدند کنار بیایند، جوانان به غیر از مسائل اقتصادی و اجتماعی مشکلاتی دارند که از دوران کودکی به دوره نوجوانی و جوانی منتقل کردند، به عنوان مثال ممکن است نوجوانی بزهکار باشد، اما باید ببینیم در گذشته این فرد چه اتفاقی افتاده است؟ تا چه اندازه رابطه خوبی با والدین خود داشته است؟

این روانکاو و روان درمانگر تحلیلی می‌گوید: تمام مسائل به دوران کودکی بازمی‌گردد، به همین دلیل شاید نتوانیم به اندازه کافی در مورد دوران جوانی و نوجوانی صحبت کنیم، بلکه باید بدانیم والدین در مقابل عواطف فرزندان چه برخوردی دارند و چه اندازه به فرزندان احساس خوب بودن و ارزشمند بودن می‌دهند.

وی اظهار می‌کند: نوجوانی که همیشه مجبور شده، برای اینکه دیگران را ناراحت نکند خود را تخریب کند، زمانی که این نوجوان بزرگ شود، فردی می‌شود که به اشکال مختلف از وی سوءاستفاده کنند یا برای اینکه محیط را برای خود قابل تحمل کند به مواد مخدر و رفتارهایی روی می‌آورد که بتواند آن شرایط را تحمل کند.

نوری با اشاره به راهکارهای بهبود زندگی اجتماعی و فردی جوانان می‌افزاید: لازم است بزرگسالان کمک کنند تا جامعه به سمت سلامت روان حرکت کند، والدین باید بپذیرند در مسائلی که نوجوانان و جوانان دارند، سهم بسیار عمده‌ای دارند و تا زمانی که والدین سلامت روان ندارند نباید بچه‌دار شوند یا اینکه قبل از بچه‌دار شدن سعی کنند سلامت روان پیدا کنند.

این روانکاو و روان درمانگر تحلیلی با بیان اینکه رفتار یک نوجوان نشأت گرفته از رفتارهایی است که در کودکی برای وی رقم خورده است، خاطرنشان می‌کند: فراهم کردن بستری برای درمان تجربه‌های منفی و تروماهایی که جوانان دیدند، در راستای بهبود زندگی اجتماعی جوانان مؤثر است؛ در غیر این صورت اگر روان جوانان سالم نباشد، هر اقدامی برای بزرگسالی آنها صورت گیرد موقتی و تنها تقویت یک‌سری از مکانیزم‌های دفاعی است.

یک عمر در گرو جوانی

درک تفاوت‌های بین‌نسلی در پی صمیمت داشتن در دوران جوانی به وجود می‌آید

احمد پدرام، روان‌شناس و مشاور خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه بازه سنی جوانی در نظر کارشناسان متفاوت است، اظهار می‌کند: افراد پس از گذراندن دوران نوجوانی به دوران جوانی که به‌طورمعمول از ۲۱ تا ۴۰ سالگی افراد را تحت پوشش قرار می‌دهد، وارد می‌شوند که اوج شکوفایی، فعالیت، تلاش و صمیمیت زندگی آدمی خواهد بود.

وی با بیان اینکه با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی نسل امروز جوانان، نسل بمباران اطلاعاتی، تعامل‌های الکترونیکی و دهکده جهانی است، می‌افزاید: جوانان باید به اشتغال مشغول شوند و عشق به کشور، جامعه و خانواده در آن‌ها افزایش یابد. از دیدگاه روانی و اجتماعی برخی متخصصان، دوران جوانی در عبارت «دوران عشق و صمیمیت» دیده می‌شود.

این روان‌شناس و مشاور خانواده با بیان اینکه افراد در سنین جوانی تلاش بسیار بیشتری برای آینده خود دارند، تصریح می‌کند: نسل جوان از سایر نسل‌ها که شامل والدین و فرزندان خود می‌شود، مراقبت می‌کند و ممکن است این موضوع فشار روانی و مسئولیت بسیاری را بر دوش جوانان می‌گذارد.

ایده‌هایی با پس‌زمینه تحول جهانی

وی با بیان اینکه توازن، مراقبت و درک تفاوت‌های بین‌نسلی در پی صمیمت داشتن در دوران جوانی به وجود می‌آیند، ادامه می‌دهد: به سالمندان توصیه می‌شود که به اندیشه‌ها، خواسته‌ها، علایق، عواطف و ایده‌های جوانان خود احترام گذارند و استقلال و هدفمندی‌های آن‌ها را به‌عنوان نسل جدیدتر از خود بپذیرند.

پدرام با بیان اینکه جهان باید توسط نسل جوان اداره شود، می‌گوید: جوانان ایده‌هایی جدید با هدف متحول کردن جهان، دارند، بنابراین جامعه باید پذیرای ایده‌های نسل جوان خود باشد و آن‌ها را عملیاتی کند. هموار کردن مسیر رسیدن به خواسته‌ها نیز از سایر وظایف یک جامعه و خانواده نسبت به جوانان محسوب می‌شود و وجود آمیخته‌ای از علم روز جوانان و تجربه افراد متخصص، و باتجربه به منظور تعامل بیشتر لازم است.

یک عمر در گرو جوانی

اهمیت راهنمایی و همراهی بزرگسالان برای نوجوانان و جوانان

نوشین میرجهانیان، دکترای تخصصی مشاوره در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره اهمیت دوران نوجوانی و جوانی، اظهار کرد: جوانی دوره‌ای پرنشیب و فراز و درعین‌حال شکوهمند در زندگی هر انسانی است؛ همچنین دوره‌ای پر از آشفتگی، هویت‌یابی، استقلال‌خواهی، مهربانی و صمیمیت خواهد بود. بدون تردید این گروه ناموزون بزرگ‌ترین سرمایه‌های یک جامعه هستند، سرمایه‌هایی که ستون‌های آینده بر دوش آنان بنا می‌شود.

وی افزود: بین محققان و اندیشمندان درباره محدوده سنی جوانان اختلاف نظر وجود دارد، اما به‌طور تکمیلی می‌توان گفت که جوانی حد فاصل کودکی و میانسالی است.

دکترای تخصصی مشاوره درباره ویژگی‌های مختلف دوره‌های سنی، گفت: از ویژگی‌های کودکی تقلید و وابستگی است، اما نوجوان در دوره نوجوانی خود در مقابل این صفات کودکی قد علم می‌کند و از وابستگی می‌گریزد و دوست دارد خوداندیش و خودمختار باشد، البته به‌دلیل نبود تجربه کافی این صفات ممکن است برای نوجوان دردسرساز شود.

وی با بیان اینکه راهنمایی و همراهی بزرگسالان برای نوجوانان و جوانان بسیار مؤثر مهم است، افزود: همراهی والدین و مربیان همواره می‌تواند به نوجوان کمک کند تا از این دوره پرآشوب به سلامت عبور کند و این گروه به‌طورمعمول خصوصیات مشترکی از جمله نیاز به جلب توجه، میل به همراهی و همدلی و گاهی الگوبرداری‌های نامتعارف دارند که نیاز است راهنمایی شوند تا دچار اشتباه نشوند و از مسیر اصلی زندگی خود فاصله نگیرند.

کد خبر 679443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.