مشارکت حداکثری در گرو افزایش نقش‌آفرینی نخبگان

پیش ثبت نام انتخابات مجلس دوازدهم روز گذشته خاتمه یافت و ۴۸ هزار و ۸۴۷ نفر در این مرحله وارد سامانه وزارت کشور شدند و ثبت نام کردند،افزایش تعداد متقاضیان سهم بسزایی برای خلق یک حماسه سترگ و مشارکت آحاد مختلف مردم در این رخداد سیاسی دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سه‌شنبه سوم مردادماه امسال بود که هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی گفت: با بررسی حذف ماده ۵۳ طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز شورای نگهبان (سوم مردادماه ۱۴۰۲)، مصوبه اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

ماده ۵۳ طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس درباره تناسبی شدن انتخابات مجلس در تهران بود که این ماده بعد از تایید در صحن علنی مجلس و شورای نگهبان توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام ایراد گرفته شده و در نهایت بعد از چند بار رفت و آمد بین مجلس و هیئت عالی نظارت مجمع، نمایندگان مجلس در جلسات این هفته با حذف این ماده موافقت کردند.

پس از آن بود که رییس جمهور قانون اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی که در جلسه علنی یکم مرداد ماه مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده بود را برای اجرا وزارت کشور ابلاغ کرد.

اما پیش ثبت نام از متقاضیان داوطلبی نمایندگی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از صبح روز دوشنبه شانزدهم مردادماه آغاز شده و شامگاه روز گذشته بیست و دوم مردادماه به پایان رسید و طبق تاکید وزیر کشور، این مهلت هفت روزه، تمدید نخواهد شد.

به محض آغاز ثبت نام در شانزدهم مردادماه، ۶۷۸ نفر وارد سامانه وزارت کشور شدند و در همان ساعات اولیه پیش ثبت نام کردند.

از مهمترین اصلاحات قانون انتخابات می‌توان به جزئیات بررسی صلاحیت داوطلبان اشاره کرد. در قانون جدید انتخابات مدت زمان رسیدگی به صلاحیت نامزدهای انتخابات از ۶۰ روز به ۱۳۴ روز افزایش یافته است.

نامزدها در این مسیر، چند ماه زودتر از زمان مقرر، مدارک اعلام شده از سوی کشور را در سامانه‌ای که به همین منظور تعیین شده است، بارگذاری می‌کنند و این همان پیش‌ثبت‌نامی است که در قانون جدید مورد توجه قرار گرفته و ثبت‌نام انتخاباتی را چندمرحله‌ای کرده است.

همزمان با ثبت نام‌ها برای صندلی‌های سبز مجلس دوازدهم، جمعی از گروه‌ها، احزاب سیاسی و فعالان این عرصه هم واجدان شرایط و دلسوزان نظام و انقلاب را دعوت کردند تا در این مدت، پیش ثبت نام کرده و تنور انتخابات را داغ کنند.

مشارکت حداکثری در گرو افزایش نقش‌آفرینی نخبگان

تنوری که هر چه به زمان برگزاری آن در یازدهم اسفندماه امسال نزدیک‌تر شویم داغ‌تر خواهد شد و سال انتخابات را پرشورتر خواهد کرد.

برگزاری ۳۶ انتخابات در چهار دهه گذشته جایگاه و برهه تاریخی منحصر به فردی برای ایران اسلامی رقم زده که با وجود همه بدخواهی‌ها، تنگ نظری‌ها و اظهارنظرهای ادعایی همین گروه‌ها و حامیان غربگرایشان که همواره پیشرفت‌ها و بالندگی انقلاب اسلامی را برنتابیده اند و نمی‌تابند، باز هم در مردم‌سالاری و سپردن امور به مردم حرف برای گفتن دارد و سرآمد است.

افزایش نقش آفرینی در کنار مشارکت حداکثری و فراگیر مردم در انتخابات عنصری مهم بوده و در این بین، تعدد و تکثر کاندیداها از طیف‌های مختلف سیاسی و اجتماعی با توجه به تعداد و تعدد پیش ثبت نام‌ها در این دوره، نقش پررنگی در پرشورتر کردن و باشکوه‌تر کردن انتخابات امسال خواهد داشت.

با اجرای طرح جدیدی که در حال اجرا است بهانه‌ای برای ثبت نام نکردن هیچ طیف و گروهی باقی نمی‌ماند ضمن اینکه پا پس کشیدن و بهانه تراشی به دلایل سیاسی و یا انتقاد وارد بر یک مجموعه سیاسی نمی‌تواند، بهانه مناسبی برای مسائلی مانند شرکت نکردن یا تحریم انتخابات باشد.

شامگاه روز گذشته با پایان ساعات پیش ثبت نام انتخابات مجلس شورای اسلامی، آمار نهایی تعداد متقاضیان دوازدهمین دوره از انتخابات مجلس به ۴۸ هزار و ۸۴۷ نفر رسید که در نوع خود در همه ادوار گذشته، یک رکورد محسوب می‌شود، از این تعداد خانم‌ها ۱۴ درصد جمع متقاضیان و آقایان ۸۶ درصد متقاضیان را تشکیل دادند.

بر اساس فرم خود اظهاری پیش ثبت نام انتخابات مجلس دوازدهم، بیش از یکهزار نفر از نمایندگان ادوار در این مرحله ثبت نام کرده‌اند که ۵۱۱ نفر آنان سابقه نمایندگی در سه دوره مجلس‌های نهم دهم و یازدهم را دارا می‌باشند. ضمن آنکه ۲۴۵ نفر از نمایندگان مجلس حاضر تا ساعت ۱۴ امروز به صورت قطعی ثبت نام خود را تکمیل کردند.

امتیاز بزرگ نظام اسلامی

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا پیرامون موضوع انتخابات، اظهار کرد: طرح جدید اجرا شده پیش ثبت نام در انتخابات فرصتی را فراهم کرده که موضوع انتخابات در جامعه مطرح شود و مردم بهتر در جریان فرآیندها قرار بگیرند.

به گفته وی، با اجرای این طرح از هم اکنون شاهد مباحثه و مناظره افراد و گروه‌های مختلف جامعه در این رابطه هستیم؛ اینکه مردم بدانند در پایان سال جاری دو انتخابات سرنوشت ساز قرار است برگزار شود و منتخبان مردم به خانه ملت و مجلس خبرگان راه یابند.

عضو جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: پیش ثبت نام باعث شده اصل موضوع انتخابات پررنگ‌تر شود چرا که امتیاز نظام اسلامی این است که همه امور از اصل رفراندوم تا قانون اساسی، خبرگان قانون اساسی و رهبری، مجلس و شوراهای اسلامی در کشور با انتخابات اداره شوند.

وی با بیان اینکه در ایران اسلامی هر از چندی مردم باید پای صندوق‌های رای حاضر شوند و نظرشان را در رابطه با مسائل مختلف کشور اعلام کنند، ادامه داد: انتخابات نوعی آزمایش و تست است تا افراد خودشان را امتحان کنند؛ یا داوطلب می‌شوند یا رای می‌دهند.

حجت‌الاسلام اکرمی تصریح کرد: در اسلام محمدی قانون عرضه و تقاضا را داریم. در سوره احزاب می‌خوانیم که إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَیْنَ أَنْ یَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنْسَان؛ به این معنا که ما امانت (تعهدتکلیف، مسئولیت و ولایت الهیه) را بر آسمان‌ها و زمین و کوه‌ها عرضه داشتیم آنها از حمل آن ابا کردند و از آن هراس داشتند، اما انسان آن‌را بر دوش کشید. این مهم به خوبی در این آیه بیان شده است.

وی با اشاره به آیه ۵۸ سوره نسا اظهار کرد: إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَیٰ أَهْلِهَا وَإِذَا حَکَمْتُمْ بَیْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْکُمُوا بِالْعَدْلِ هم یعنی که خداوند به شما فرمان می‌دهد که امانت‌ها را به صاحبانش بدهید! و هنگامی که میان مردم داوری می‌کنید، به عدالت داوری کنید؛ بنابر این آن‌ها که اهل پذیرش امانت هستند می‌آیند و رای می‌دهند و افرادی را انتخاب می‌کنند.

عضو جامعه روحانیت مبارز خاطر نشان کرد: اشکال کار این است که تحزب و تشکل فعال و به سامانی نداریم و دچار افراط و تفریط می‌شویم؛ یا بی‌اعتنا هستیم یا بیش از حد اعتنا می‌کنیم.

به گفته وی، مجلس ۲۹۰ نماینده نیاز دارد اما گاهی افرادی ثبت نام می‌کنند که شرایط جامعیت و تناسب این نمایندگی را ندارند. باید افرادی وارد صحنه شوند که در خودشان ویژگی‌های شاخص یک نماینده را می‌بینند.

اکرمی اظهار کرد: مجلس در رأس امور است پس یک نماینده هم باید بسیار پخته، عالم، منطقی و هوشمند باشد و شرایط، توانمندی‌ها، مشکلات و آسیب‌های کشورمان را بداند.

مشارکت حداکثری در گرو افزایش نقش‌آفرینی نخبگان

شورای نگهبان با هیچ فرد و گروهی عهد اخوت نبسته

محمدکاظم انبارلویی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در همین رابطه به خبرنگار ایمنا، گفت: در همه انتخابات‌های گذشته شورای نگهبان در اعلام نظر خود درباره ثبت نام کنندگان دو علت را برمی‌شمرد. مورد اول احراز نشدن صلاحیت بود و در فرصت محدودی که وجود داشت امکان بررسی بیشتر ممکن نبود؛ مورد دوم رد صلاحیت بود که به اندازه کافی مدارک برای رد صلاحیت وجود داشت و مواردی مانند سابقه کیفری و زندان یا ضدیت با انقلاب را شامل می‌شد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، افزود: در موضوع عدم احراز اعلامی از طرف، شورای نگهبان همواره با زمان و وقت محدود بررسی روبرو بود از همین رو مسئله پیش ثبت نام به شورای نگهبان و دفاتر نظارت زمان می‌دهد تا بهتر مسائل را بررسی کنند.

وی با بیان اینکه در این دوره بیش از آن تعدادی که نیاز مجلس است ثبت نام کرده‌اند اما با وجود زمان بیشتر بررسی حق کسی ضایع نخواهد شد، ادامه داد: ثبت نام کنندگان از این طرح استقبال کرده‌اند و این امکان هم برای شورای نگهبان فراهم شده که مطابق با واقعیت اظهار نظر کند.

به گفته انبارلویی، افرادی که در ادوار گذشته به دلیل نقش نظارتی به شورای نگهبان حمله می‌کردند، کاسبی و تبلیغات سیاسی کردند. عناصری که خودشان می‌دانند صلاحیت عملی و علمی برای تایید شدن ندارند ثبت نام می‌کنند و این برچسب را به شورای نگهبان می‌زنند و بعد که احراز صلاحیت نشدند، می‌گویند انتخابات مهندسی شده است؛ بنابراین این ابزار از دستشان گرفته می‌شود و علت گلایه آنها هم همین موضوع است.

وی تصریح کرد: شورای نگهبان با هیچ فرد و گروهی عهد اخوت نبسته و مطابق با قانون انتخابات عمل می‌کند. اگر شرارت آمریکا و غرب نباشد ما انتخاباتی پرشور، آرام با مشارکت خوب مردم در پیش خواهیم داشت.

مشارکت حداکثری در گرو افزایش نقش‌آفرینی نخبگان

به گزارش ایمنا، با پایان یافتن زمان پیش ثبت نام متقاضیان ورود به رقابت کسب صندلی سبز مجلس دوازدهم؛ از فردا روند بررسی نواقص و ایرادات در پرونده افراد آغاز خواهد شد.

کد خبر 679295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.