تصمیم استراتژیک ایران برای دور زدن تحریم‌ها

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به رویکرد دولت سیزدهم برای عضویت در پیمان شانگهای و بریکس گفت: سیاست چندجانبه‌گرایی نه صرفا واکنشی به یک‌جانبه‌گرایی افسارگسیخته غرب، بلکه یک انتخاب استراتژیک برای کشورهای مستقل همچون ایران محسوب می‌شود.

سیدرضا صدرالحسینی در پی سفر اخیر وزیر خارجه به آفریقای جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بیش از ۵۰ کشور در قاره آفریقا وجود دارند که ظرفیت‌های بسیار خوبی برای مبادلات اقتصادی ایجاد کرده‌اند. عموم این کشورها به واسطه استعمار کهن و نو، خاطرات بسیار ناخوشایندی از سفیدپوستان اروپایی و آمریکایی دارند و علاقه‌مند به ارتباط با دیگر کشورها به ویژه جمهوری اسلامی هستند، زیرا بسیاری از کشورهای آفریقایی، انقلاب ایران را به درستی به عنوان یک انقلاب ضداستعماری می‌شناسند.

وی افزود: ما در یک دهه گذشته کمترین ارتباط اقتصادی را با آفریقایی‌ها داشتیم، اما اقداماتی که در طول دو سال گذشته در دولت سیزدهم انجام گرفت، سبب شد تا رئیس‌جمهور، ماه گذشته سفری را به سه کشور آفریقایی داشته باشد و زمینه برای بهتر شدن و گسترش روابط با تاکید بر موضوعات اقتصادی فراهم شود.

کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: سفر اخیر امیرعبداللهیان به آفریقای جنوبی نیز در راستای حضور رسمی جمهوری اسلامی در توافقنامه اقتصادی بریکس (BRICS) است، توافقی که پنج کشور جهان در آن حضور دارند و نزدیک به دو سوم جمعیت جهان در حوزه مسائل اقتصادی را در بر می‌گیرد، توافقنامه بریکس ظرفیت‌های قابل توجهی دارد و کشورهای قدرتمند اقتصادی مانند چین، روسیه، برزیل، آفریقای جنوبی و کشور قابل اعتنا در حوزه اقتصادی یعنی هند در آن نقش اساسی دارند.

صدرالحسینی با اشاره به اینکه یکی از اهداف ائتلاف‌های دیپلماتیک، ایجاد قدرت چانه‌زنی در مذاکرات بین‌المللی در صحن سازمان ملل است، گفت: بریکس یکی از معدود مواردی است که بیانگر یک هم‌افزایی واقعی اقتصادی و سیاسی بوده و دارای قدرت اثرگذاری در مقیاس‌های منطقه‌ای و جهانی است. به همین دلیل حضور جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که بیش از چهار دهه در حوزه مقابله با تحریم‌های یک‌جانبه و ظالمانه نظام سلطه ایستادگی کرده، می‌تواند نقش‌آفرینی این مجموعه را ارتقا دهد و مزایای زیادی برای ایران داشته باشد.

وی تاکید کرد: درخواست عضویت جمهوری اسلامی ایران در بریکس نیز از همین منطق نشئت گرفته است و سیاست چندجانبه‌گرایی نه صرفاً واکنش به یک‌جانبه‌گرایی افسارگسیخته غرب، بلکه یک انتخاب استراتژیک برای کشورهای مستقلی همچون ایران محسوب می‌شود.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه ایران در حوزه انرژی و تأمین امنیت پایدار آن، یک ارزش افزوده مطلق برای اعضای فعلی و آتی بریکس محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: در همین راستا حضور ایران و کشورهایی مانند عربستان سعودی، عراق، امارات و برخی دیگر کشورها به عنوان دارندگان مهم ذخایر انرژی در جهان در کنار دیگر اعضای بریکس، موقعیت این بلوک اقتصادی را تقویت خواهد کرد.

صدرالحسینی یادآور شد: بعد از عضویت رسمی جمهوری اسلامی در پیمان امنیتی اقتصادی شانگهای، زمینه همکاری‌های بیشتر ایران در حوزه‌های اقتصادی ایجاد شده است. باید توجه داشت که قاره آفریقا یک مجموعه غنی از منابع زیرزمینی و روزمینی است و علاوه بر این منابع، ایران و آفریقا می‌توانند به واسطه جاذبه‌های فراوان، در زمینه گردشگری و صنعت توریسم روابط متقابل و همکاری‌های خوبی داشته باشند.

وی افزود: تمام تلاش رسانه‌های غربی در طول این سالیان، ترساندن ملت‌ها از آفریقا و معرفی آن به عنوان قاره‌ای فقیر و ناتوان در حوزه مسائل اقتصادی بوده است که صحت ندارد. باید توجه داشت که سفر امیرعبداللهیان سفری بسیار مؤثر در موضوع خنثی کردن تحریم‌ها است و در این رابطه ظرفیت‌های قابل توجهی وجود دارد، اما در یک دهه گذشته علی‌رغم علاقه کشورهای آفریقایی، از این ظرفیت غفلت شده بود.

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به رویکرد متفاوت و جدید دولت سیزدهم نسبت به دولت‌های پیشین برای عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای و بریکس تاکید کرد: این رویکرد می‌تواند در افزایش توانمندی‌های اقتصادی کشور بسیار مؤثر باشد و این امر با تلاش مضاعف برای افزایش صادرات، افزایش تولید کارخانه‌ها و مصنوعات ایران و در نتیجه افزایش درآمد کشور در حوزه گمرکات و بنادر و کاهش تورم محقق خواهد شد.

کد خبر 679171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.