تقابل بریکس با دلار در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی

کارشناس روابط بین‌الملل گفت: بریکس که این روزها در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی تشکیل جلسه داده، با همه توان و مشارکت اعضا، تقابل جدی را با دلار آغاز کرده است و سعی دارد تا ارز دیگری را با قدرت و همراهی جایگزین دلار کند.

علیرضا محرابی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره گروه تجاری بریکس اظهار کرد: با تحولاتی که در نظام بین‌الملل اتفاق افتاد، قدرت‌های نوظهور توانستند ایالات متحده را به عنوان مرکز قدرت در نظام بین‌الملل جا بیندازند و آن را تثبیت کنند.

به گفته وی، بعد از بریتانیای پیر که نتوانسته بود استعمار غربی و آتلانتیسمی خود را استمرار دهد، برخی کشورها و قدرت‌های نوظهور از جمله چین و روسیه متوجه شدند در کنار کشورهای انقلابی مانند ایران می‌توانند در برابر آن کشورها بایستند.

این کارشناس افزود: در واقع در نظام بین‌الملل اینگونه جا افتاده بود که آنها ابرقدرت هستند، اما در طرف مقابل کشورهایی بودند که متوجه شدند، قرار نیست ایالات متحده آمریکا و غرب از جمله بریتانیا، آلمان و فرانسه که طی ۵۰۰ سال گذشته خود را ابرقدرت‌های دنیا کرده و همه دنیا آثار زیان‌بار استعمارشان را لمس کرده بودند، باز هم این راه را ادامه دهند.

وی خاطرنشان کرد: قدرت‌های استکباری و استعمار منابع سایر کشورها را به غارت بردند و مسائلی را برای کشورهای آسیایی، آفریقایی، آمریکای لاتین و جنوبی ایجاد کردند؛ اینجا بود که روسیه، چین، هند، برزیل و چند کشور دیگر به این نتیجه رسیدند که با ایجاد یک کارگروه متشکل و منسجم در نظام بین‌الملل، نسبت به قطع روند استعماری گذشته اقدام کنند و در کنار هم قرار گیرند.

محرابی تصریح کرد: پس از این بود که گروه اقتصادی بریکس شکل گرفت و توانست جایگاه خود را تثبیت کند، بنابراین امروز کشورهای حاضر در بریکس به هر میزان که بتوانند سفرها و جلسات کارشناسی گسترده در سطح مسئولان سیاسی و اقتصادی انجام دهند، سود آن به ملت‌هایی خواهد رسید که در طول چند سال گذشته با سلطه و ظلم قدرت‌های استعماری و استکباری غرب نظیر بریتانیا و آمریکا مورد ظلم واقع شده‌اند.

وی اظهار کرد: دلار واقعیتی است که دفتر بررسی استراتژیک ایالات متحده آمریکا در سال ۱۹۴۷ که بعدها بخشی از سازمان سیا شد، طراحی کرد.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه بعد از جنگ جهانی دوم انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها طرحی را اجرا کردند که نظام مراودات پولی و مالی دنیا را روی پوند و دلار قرار دهند، ادامه داد: بعد از اینکه اروپایی‌ها هم بیشتر به این جبهه استکباری نزدیک شدند، واحد پولی یورو را طراحی کردند و در نهایت واحدهای پولی استعمارگرانه پوند، دلار و یورو در دنیا حاکم شدند.

وی خاطرنشان کرد: کشورهایی همچون روسیه با واحد پولی روبل یا چین با ارز یوان و ایران با واحد ریال ایران، باید به عنوان زیرشاخه‌های دلار و یورو عمل می‌کردند تا واحد پولشان قوی شود. قبل از انقلاب هم اگر ریال یا تومان ایران قدرتی داشت، به این دلیل بود که در زیرمجموعه دلار کار می‌کرد، همین امروز هم اگر واحد پولتان را زیرمجموعه پوند ببرید، پول کشورتان ارزش افزوده پیدا می‌کند.

محرابی گفت: این کشورها با ذخایر ارزی، الماس، نقره و طلا که انگلیسی‌ها طی صدها سال گذشته از کشورهای استعمارزده به غارت بردند و در بانک‌هایشان ذخیره کردند واحدهای پولی خودشان را ارتقا دادند و در نظام بین‌الملل بر این اساس به تبادل اقتصادی پرداختند و سود بردند.

وی با اشاره به اینکه کشورهای عضو بریکس باید به تدریج از چنبره دلار و دو ارز دیگر اروپایی خارج شوند، تصریح کرد: خارج شدن از مبادله دلاری یک مقدمه است، اما باید به پوند و یورو هم بپردازند.

این کارشناس اظهار کرد: پوند گران‌ترین ارز جهان است، چرا که در پس پرده با دلار همراه است، بنابراین باید بدانیم که در شبکه‌سازی نظام بین‌الملل باید این را در نظر بگیریم که بین پوند، دلار و یورو ارتباط تنگاتنگی برقرار است.

وی با اشاره به جنگ اوکراین اظهار کرد: در این نبرد، تسلیحات را با ارزهای پوند، دلار و یورو در اختیار زلنسکی قرار می‌دهند تا او بقا پیدا کند و اوکراین به مرور وارد ناتو شود و غرب بتواند به روسیه فشار بیاورد.

محرابی با بیان اینکه در نظام بین‌الملل نباید به شکل موردی مسائل را تحلیل کرد، افزود: جنگ شروع شده باید به جایی برسد که پس از تمام شدن به حذف دلار بینجامد تا دو ارز استعماری پوند و یورو را هم مانند دلار به حاشیه ببرد و حذف کند.

وی تاکید کرد: بریکس که این روزها در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی تشکیل جلسه داده، با همه توان و مشارکت اعضا، تقابل جدی را با دلار آغاز کرده است و سعی دارد تا ارز دیگری را با قدرت و همراهی جایگزین دلار کند.

کد خبر 681927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.