لزوم پیگیری بورسیه سمپادی‌ها توسط خیران

از آن‌جا که بسیاری از خیران علاقه‌مند به حضور در بخش‌های مربوط به دانش‌آموزان سمپادی هستند، بنابراین باید بورسیه استعدادهای برتر توسط خیران پیگیری شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آموزش دانش‌آموزان تیزهوش در قالب مدارس ویژه استعدادهای درخشان، با آموزش‌های تکمیلی ریشه در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی دارد و پس از آن در دهه ۶۰ با تلاش حجت‌الاسلام جواد اژه‌ای، مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان شکل گرفت و او مدیریت مجموعه سمپاد در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی را عهده‌دار شد؛ در این گزارش به گوشه کوچکی از زحمات خستگی‌ناپذیر "اژه‌ای" در شکل‌دهی مدارس سمپاد و در ادامه به مسیر فعلی مدارس سمپاد اشاره شده است؛ مدارس سمپاد اکنون پس از چند دهه فعالیت، معیار نخبه‌پروری در ایران است و فارغ‌التحصیلان برجسته‌ای از دل این مدارس بیرون آمده‌اند.

پیگیری بورسیه سمپادی‌ها توسط خیران

رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بسیاری از خیران علاقه‌مند به حضور در بخش‌های مربوط به دانش‌آموزان سمپادی هستند، بنابراین باید بورسیه استعدادهای برتر توسط خیران پیگیری شود، اظهار کرد: ارتباط دادن دانش‌آموزان مدارس استعدادهای درخشان با تولید و اقتصاد دانش بنیان بسیار مهم بوده و در این حوزه کار دانش‌آموزی کمتر انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در گذشته امکانات امروز مدارس سمپاد برای شکوفایی استعدادها وجود نداشت، افزود: مدرسه استعدادهای درخشان، حرکتی راهبردی در مسیر عدالت آموزشی است، چراکه اگر دانش‌آموزان با استعداد برتر در فضای مشارکت و رقابت سالم قرار نگیرند استعدادهای آنها شکوفا نخواهد شد. کشف دانش‌آموز مستعد و قرار دادن او در محیطی که استعدادهایش را شکوفا می‌کند به حرکت ما به سمت ایران قوی کمک خواهد کرد.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: لازم است به دانش‌آموز کمک کنیم تا خط بین ظرفیت فوق‌العاده خودش و بودنش در جامعه را پیدا کند و این نیاز به انجام کارهای تربیتی در مدارس استعدادهای درخشان دارد که البته این کارها برنامه ویژه و مداومت می‌خواهد؛ ارتباط دادن دانش‌آموزان مدارس استعدادهای درخشان با تولید و اقتصاد دانش بنیان بسیار مهم است، در این حوزه کار دانش‌آموزی کمتر انجام شده است.

وی با اشاره به تفکر غیر خطی تصریح کرد: برگزاری نشست‌های رفع مسئله‌ای برای دانش‌آموزان نخبه، باعث می‌شود تا منعطف‌تر به مسائل و موضوعات نگاه کنند، یعنی در حالی که نقد دارند، انعطاف خواهند داشت و توضیحات را می‌پذیرد و گفته می‌شود که منطق فازی می‌شود.

صحرایی ادامه داد: تحلیل‌های اجتماعی که از افراد دارای روحیه شکننده در هر سطحی انجام شده است نشان می‌دهد، ویژگی مشترک آنها منطق غیر فازی است یعنی صفر و یکی هستند.

وی با بیان اینکه رابطه مدارس با یکدیگر، رابطه نقطه‌ای است، خاطرنشان کرد: لازم است رابطه فرایندی بین مدارس ایجاد کرد به این معنا که اگر در شهری یک مدرسه سمپاد وجود دارد، بقیه مدارس از ظرفیت‌های نهفته در آن مدرسه به یک شیوه منطقی برخوردار شوند.

ایجاد و راه‌اندازی شبکه سمپادی‌ها

وزیر آموزش و پرورش با پیشنهاد احیای خلاقانه و مجدد طرح شهاب گفت: شهاب طرح بسیار خوبی بود، چراکه روحی به مدارس می‌داد و همان‌طور که در مسابقات ورزشی و فرهنگی دانش‌آموزان را کنار یکدیگر جمع می‌کند، با طرح شهاب می‌توانیم دانش‌آموزان را در موضوع استعداد کنار یکدیگر جمع کنیم.

وی با اشاره به ایجاد و راه‌اندازی شبکه سمپادی‌ها اضافه کرد: رویداد هم‌نشینی افراد این شبکه بسیار ارزنده خواهد بود، چراکه بسیاری از مشکلات ما در همین رویدادها و حضور استعدادهای درخشان رفع می‌شود.

صحرایی استفاده از ظرفیت خیرین سمپادی‌ها را مهم دانست و تصریح کرد: بسیاری از خیران علاقه‌مند به حضور در بخش‌هایی هستند که دانش‌آموزان سمپادی هستند و باید برای تحقق این موضوع بورسیه استعدادهای برتر توسط خیرین پیگیری شود.

وی با بیان اینکه به جز المپیادهایی که نسخه بین‌المللی دارند در سازمان سمپاد تعدادی کارسوق و جشنواره دارید، گفت: سرعت تحول در کتاب‌های درسی به اندازه سرعت تحول در محیط پیرامونی ما نیست، اما بسته‌های آموزشی وجود دارد؛ کتاب‌های تکمیلی در مدارس استعدادهای درخشان داریم که اگر در مسیر اختصاصی سمپاد بیفتد تنها ویژه دانش‌آموزان این مدارس خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: ما نیاز داریم المپیادهای جدید ملی ایجاد شود، مانند المپیاد دانش هسته و کاربرد آن، تفکر انتقادی، سواد حرفه‌ای اقتصادی دانش کاربردی به مهارت‌ها برمی‌گردد که ما به این نیاز داریم و باید برای آن اهداف و برنامه‌هایی داشته باشیم، چراکه این المپیادها تحول را ایجاد می‌کند و رویکرد کاربردی به علم می‌دهد.

وی ادامه داد: شورای عالی ظرفیت این را دارد که به جشنواره‌های سازمان سمپاد اعتبار دهد تا دانش‌آموز بداند اگر به جای یادگیری محض در جشنواره‌ای هنر و مهارت خودش را نشان دهد، می‌تواند از امتیازاتی برخوردار شود، چراکه این جشنواره‌ها همان دانش کاربردی است.

صحرایی تصریح کرد: سطوح دانش و تفکر یادگیری به دو سطح حفظ کردن و کاربرد تقسیم می‌شود و آزمون‌هایی که برگزار می‌کنیم در سطوح پایین دانش قرار می‌گیرند، چون تستی هستند و نمی‌توان سطوح بالای دانش را با آنها سنجید.

وی با اشاره به تقویت باشگاه دانش پژوهان گفت: دانش‌آموزان سمپادی سرمایه‌های انسانی بسیار عظیمی هستند و مدارس سمپاد یکی از نقاط اصلی امید کشور محسوب می‌شود، باید این استعدادها را زیر چتر حمایت علم و صنعت ببریم.

وجود بیش از ۷۴۰ مدرسه استعدادهای درخشان

پیش‌تر نیز الهام یاوری، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با بیان اینکه حدود دو درصد از دانش‌آموزان کشور در مدارس استعدادهای درخشان تحصیل می‌کنند، اظهار کرد: در کشور بیش از ۷۴۰ مدرسه استعدادهای درخشان داریم.

وی با بیان اینکه طبق قانون شهریه مدارس استعدادهای درخشان معادل نیمی از شهریه مدارس غیرانتفاعی همان منطقه است، افزود: مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها می‌توانند شهریه این مدارس را با توجه به وضعیت اقتصادی استان اندکی کم یا زیاد کنند.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان تصریح کرد: همچنین از مدارس خواسته شده است با توجه به وضعیت اقتصادی خانواده‌ها شهریه دانش‌آموزان را در نظر بگیرند و نگذارند به خانواده‌های دانش‌آموزان فشار اقتصادی وارد شود.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم اجازه ندهیم هیچ دانش‌آموزی به خاطر مسائل مالی از تحصیل در مدارس استعدادهای درخشان باز بماند؛ باید مدل تربیتی سمپاد را در سطح دیگر مدارس نیز پیاده کنیم تا شاهد ارتقای دستگاه تعلیم و تربیت در کشور باشیم.

یاوری با بیان اینکه همه باید برای رشد و شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان پای کار باشند، تاکید کرد: برای تقویت مدارس سمپاد و دیگر مدارس دولتی احتیاج به الگوی‌های موفق که با نسل جوان قرابت نسلی، محتوایی و قالبی داشته باشند، داریم.

کد خبر 678937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.