حضور نداشتن و توضیح ندادن رئیس سازمان سنجش در مرجع قضائی به‌رغم ارسال دعوت‌نامه‌های متعدد

در پی انتشار اخبار مخدوش و غیرصحیحی در مورد علت صدور حکم انفصال از خدمت رئیس سازمان سنجش، دیوان عدالت اداری اطلاعیه‌ای در این زمینه صادر کرد.

به گزارش ایمنا، در پی انتشار اخبار مخدوش و غیرصحیحی در مورد علت صدور حکم انفصال از خدمت رئیس سازمان سنجش، دیوان عدالت اداری اطلاعیه‌ای در این زمینه صادر کرد.

در اطلاعیه دیوان عدالت اداری تاکید شده است با رأی این دیوان، تاکنون هیچ دانشجو یا داوطلبی که نتیجه آزمون آن شبهه دار بوده یا تقلب آن احراز شده باشد به دانشگاه‌ها معرفی نشده است.

در این اطلاعیه از اقدام سوال برانگیز رئیس سازمان سنجش در عدم حضور، دفاع و توضیح در این مرجع قضائی در مورد طرح شکایت شاکی علی‌رغم ارسال دعوت نامه‌های متعدد برای وی خبر داده شده است.

همچنین در این اطلاعیه آمده است: دیوان عدالت اداری در پی استنکاف متعدد رئیس سازمان سنجش از اجرای رأی صادره و عدم حضور رئیس سازمان جهت دفاع و توضیح علت عدم اجرای دستور موقت، به موجب قانون حکم انفصال از خدمت وی را صادر کرد که رأی صادره قابل تجدید نظرخواهی است.

دیوان عدالت اداری در مورد محتوای پرونده شکایت از سازمان سنجش نیز توضیحاتی داده که با آنچه در برخی رسانه‌ها از قول رئیس سازمان سنجش منتشر شده متفاوت است.

دیوان عدالت اداری در این اطلاعیه خاطرنشان کرده است: اتهام مطروحه در پرونده، شبهه در نتیجه آزمون بر اساس ماده ۱۱ قانون رسیدگی به تخلفات آزمون سراسری است، نه تقلب در آزمون و بر اساس مواد قانونی آزمون‌ها تقلب و شبهه دو امر متفاوت از هم هستند و شعبه دیوان نیز برای رسیدگی در ماهیت باید اقدامات قانونی لازم را انجام دهد و پس از جمع بندی و رسیدگی قانونی رأی نهایی را صادر خواهد کرد.

اطلاعیه این مرجع عالی قضائی علت صدور دستور موقت به نفع یکی از شاکیان را نیز موضوع جبران ناپذیر بودن ضرر و زیان شاکی عنوان کرده و افزوده:

دیوان عدالت اداری با این استدلال که اجرای رأی هیئت تخلفات مبنی بر لغو قبولی شاکی از ادامه تحصیل، چون موجب عقب‌ماندگی تحصیلی شاکی خواهد شد و جبران آن غیرممکن یا مشکل خواهد شد، اقدام به صدور دستور موقت تا تعیین تکلیف نهایی کرده است.

این اطلاعیه افزوده است: صدور حکم عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش و آموزش به دلیل استنکاف از اجرای دستور موقت دیوان عدالت اداری و عدم حضور برای دفاع و ارائه دلایل، علیرغم صدور دعوتنامه‌های متعدد بوده است.

در توضیح روند شکلی طی شده منجر به صدور حکم دیوان عدالت نیز آمده است: در پی شکایت از سازمان سنجش و آموزش کشور دیوان عدالت اداری دستور موقتی در تاریخ سوم خردادماه ۱۴۰۲ منطبق بر ماده ۳۴ و ۳۵ صادر کرد، متعاقباً با درخواست مجدد شاکی در تاریخ بیست‌وسوم خردادماه سال جاری از دیوان، مبنی بر استنکاف سازمان سنجش از اجرای دستور موقت صادره، دیوان طی اخطاری در سامانه ابلاغ اوراق قضائی به سازمان سنجش اعلام می‌دارد تا نتیجه را به دیوان اعلام کند که پس از انقضای مهلت مقرر پاسخی از سوی سازمان سنجش به دیوان ارسال نمی‌شود.

دیوان عدالت اداری نیز در اجرای قسمت اخیر تبصره ۳ ماده ۱۱۰ قانون دیوان عدالت اداری، اقدام به احضار عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش جهت ارائه توضیح در تاریخ دوم مردادماه سال جاری در خصوص دلایل استنکاف از دستور موقت می‌کند که این احضاریه نیز در سامانه ابلاغ اوراق قضائی به صورت الکترونیک ابلاغ شد.

علی‌رغم انقضای مهلت مقرر، نامبرده به دیوان عدالت اداری مراجعه نکرده و مستنداتی در راستای چرایی عدم اجرای دستور ارائه نمی‌دهد، بر همین اساس دیوان عدالت در تاریخ پانزدهم مردادماه سال ۱۴۰۴ با اختیارات حاصله از ماده ۳۹ قانون دیوان عدالت اداری استنکاف عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش را محرز دانسته و به صدور حکم انفصال از خدمت به مدت یک سال و تحمل جبران خسارت وارده مبادرت کرده است که این حکم ظرف مدت ۲۰ روز قابل تجدیدنظرخواهی است.

دیوان عدالت اداری تاکید کرده است: ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه دیوان عدالت اداری حکم انفصال از خدمت رئیس سازمان سنجش را به‌دلیل عدم اجرای حکم بازگشت موقت به تحصیل تعدادی از داوطلبان شبهه‌دار کنکور صادر کرده، صحت ندارد و تاکنون در مورد پرونده مورد اشاره رأیی در دیوان عدالت اداری صادر نشده است.

در پایان این اطلاعیه، دیوان عدالت اداری به تمام دستگاه‌های اجرایی به ویژه سازمان سنجش توصیه می‌کند به جای فرافکنی و ایجاد تشویش و نگرانی در جامعه نسبت به اجرای قوانین به تمکین از دستورات و احکام قضائی اقدام کند و چنانچه اعتراضی به آرا و تصمیمات قضائی دارند با ارائه مستندات از طریق راهکارهای قانونی پیگیری لازم را به عمل آورند.

منبع: میزان

کد خبر 678904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.