سند مظلومیت ایران

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه بیست‌وسوم مردادماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر اساس خبرگزاری ایمنا مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه رسالت در صفحه اول امروز خود با تیتر «خزر درخطر جدی» نوشت: این روزها خبر نگران‌کننده درباره دریای خزر، کم شدن مدام آب آن است. خبری که چندان جدید نیست و پیش‌تر هم چندین بار منتشرشده بود، اما بر اساس اطلاعاتی که به‌تازگی اعلام‌شده، به‌واسطه مسدود شدن ورودی‌های دریای خزر از سوی کشورهای همسایه، گرمایش زمین و افزایش تبخیر؛ روند کاهشی آب این دریا شتاب گرفته و این می‌تواند نشانه‌ای خوف‌انگیز برای پنج کشور همسایه خزر به‌ویژه ایران باشد.

«خزر» دریاچه‌ای با وسعت ۶۰۰ هزار و ۳۸۴ کیلومترمربع است که طول سواحل آن به ۷ هزار کیلومتر هم می‌رسد. کشورهای ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، جمهوری‌های ترکمنستان و قزاقستان این دریاچه را در برگرفته‌اند و پیش‌بینی‌ها حکایت از «کاهش تراز آب خزر تا سال ۲۱۰۰ میلادی تحت تأثیر شرایط اقلیمی حاکم بر منطقه دارد. به‌این‌ترتیب از وسعت دریای خزر کاسته می‌شود که در صورت تحقق بر سواحل ایران به‌خصوص جنوب شرقی خزر تأثیر قابل‌ملاحظه‌ای خواهد داشت.»

«تراز آب دریای خزر در نیمه شمالی در طول سال‌های گذشته کاهش‌یافته و به پایین‌ترین میزان خود در ۳۰ سال اخیر رسیده و با افت ۹ متری آب حدود ۲۴ درصد از مساحت سطح خزر کوچک خواهد شد».«کاهش تراز آب دریای خزر در قسمت شمالی این دریاچه کاملاً مشهود است و تصاویر ماهواره‌ای روند کاهش تراز آب را از سال ۱۳۷۹ تا ۱۶ تیرماه ۱۴۰۲ رصد کرده است.»

این خبرها در روزهای اخیر، روی خروجی خبرگزاری‌ها رفته و بیش از یک دهه است که خبر کاهش تراز آب خزر به اشکال گوناگون تکرار می‌شود؛ سال گذشته مدیرکل مرکز علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی کشور مطرح کرد «از سال ۱۳۷۴ تاکنون، به‌طور متوسط سالانه حدود شش سانتیمتر از تراز آب دریای خزر کاهش پیداکرده است، یعنی طی ۲۶ سال اخیر تراز آب دریای خزر ۱.۵ متر کمتر شده که رقم قابل‌توجهی است.» در آذرماه ۱۳۹۱ هم مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر گفت: تراز آب طی ۱۶ سال ۸۰ سانتی‌متر پایین رفته است.

شاید کنار هم قرار دادن این ارقام و جزئیات برای کسانی، کسالت‌بار باشد، اما برای شماری دیگر یک واقعیت را نمایان می‌کند؛ گرچه نوسان‌های آب دریای خزر پدیده‌ای طبیعی است، اما این پهنه آبی حال خوشی ندارد. دریایی که زمانی آبی بود، زمانی محل زیست و زندگی بود، زمانی برای مردمان حاشیه‌اش، سفره‌ای برکت‌خیز بود، اینک و پس از سال‌ها براثر کم‌شدن آب و فشار سنگین آلودگی‌ها کمر خم کرده است.

سند مظلومیت ایران

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حذف رانت ارزی خودروسازان مونتاژکار» نوشت: خودروسازان داخلی و مونتاژکاران خودرو از مشتریان پروپاقرص بانک مرکزی بودند. اگر زمانی تأمین قطعه دچار مشکل و یا تولید خودرو کاهشی می‌شد مدیران خودروسازی، بانک مرکزی را مقصر می‌دانستند و تأکید می‌کردند به جهت کمبود منابع ارزی، مشکلات در تولید خودرو و قطعه پدیدار شد. اما دولت سیزدهم به این ماجرا و رانت که دولت‌های گذشته بنا نهاده بودند، پایان داد.

بر این اساس شرکت‌های خودروساز و مونتاژکار باید ارز مورد نیاز تولید خودرو را از صادرات خود و یا سایر صادرکنندگان تأمین کنند. این ماجرا چند ویژگی دارد؛ اولین آن، این است که خودروسازان و مونتاژکاران بعد از مدت‌ها که وعده صادرات می‌دادند اکنون باید به سمت بازارگشایی و صادرات خودرو و قطعه بروند، اگر چنین کاری را انجام ندهند عملاً تولید آنها دچار مشکل خواهد شد و در چنین شرایطی هم دیگر نمی‌توانند بانک مرکزی را مقصر جلوه دهند.

رفع دغدغه‌های مونتاژکاران

نگاه جدید وزارت صمت باعث می‌شود که ضمن افزایش کیفیت خودرو و قطعه، مقوله صادرات اجرایی شود و دیگر در حد حرف و شعار باقی نماند. مزیت دیگر آن است که خودروسازان و مونتاژکاران معطل تأمین ارز نخواهند شد و می‌توانند با کمترین بوروکراسی ارز مورد نیاز خود را از صادرکنندگان کالاهای غیرنفتی خریداری کنند.

ویژگی دیگری که شیوه جدید تأمین ارز دارد، هدایت خودروسازان و قطعه سازان به سمت تولید داخل و خودکفایی است. در مقطع فعلی و با اینکه کشور در شرایط تحریم به سر می‌برد، برخی از خودروسازان و مونتاژکاران به این مقوله توجه نمی‌کنند و همچنان برای تأمین قطعه به جای آنکه به سمت خودکفایی بروند، واردات را در اولویت قرار می‌دهند.
مبحث دیگری که می‌تواند تصمیم جدید دولت سیزدهم را قابل دفاع کند، قیمت خودرو است. مونتاژکاران خودرو با اینکه ارز با قیمت مناسب از بانک مرکزی دریافت می‌کنند، اما نمی‌خواهند قیمت محصولات نهایی خود را واقعی اعلام کنند و همواره اصرار بر اجرای قیمت‌هایی دارند که عملاً با نرخ بازار آزاد است.

کارشکنی شورای رقابت

طی یک ماه اخیر هم دیده شده که خودروسازان بخش خصوصی با اینکه ارز با نرخ دولتی خریداری کردند، اما حاضر نیستند قیمت محصولات خود را با نرخ دولتی عرضه کنند و در برابر دولت و شورای رقابت ایستادند. بنابراین وقتی بخش خصوصی می‌خواهد قیمت محصولات خود را با دلار آزاد محاسبه کند، چرا دلار با نرخ آزاد خریداری نکند؟

شنیده‌ها حکایت از آن دارد که طی دو هفته اخیر برخی از خودروسازان بخش خصوصی، خطوط تولید خود را متوقف کردند و توجیه آنها این است که قیمت‌های اعلامی شورای رقابت به ضرر آنها است، از همین‌رو برای آن‌که خودرو در پارکینگ دپو نشود تا سازمان بازرسی بررسی نکند، تولید خودرو متوقف شده است.

سند مظلومیت ایران

روزنامه قدس در صفحه اول امروز خود با تیتر «قصه امیدبخش مصطفی» نوشت: پانزدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت همراه با انتشار تقریظ‌های حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر کتاب‌های «اسم تو مصطفاست» و «سرباز روز نهم» در نخستین رویداد ملی تکریم فعالان مساجد سراسر کشور با عنوان «مثل مصطفی» توسط مؤسسه پژوهشی- فرهنگی انقلاب اسلامی و سازمان بسیج مستضعفین برگزار خواهد شد.

کتاب «سرباز روز نهم» روایتی از زندگی و زمانه شهید مصطفی صدرزاده در ۶۳۲ صفحه است که توسط انتشارات راه‌یار منتشر شده و «اسم تو مصطفاست» زندگی‌نامه داستانی این شهید مدافع حرم به روایت همسر شهید است که به قلم خانم راضیه تجار نوشته و توسط انتشارات روایت فتح در ۲۷۲ صفحه منتشر شده است. مراسم انتشار تقریظ رهبر معظم انقلاب بر این دو کتاب که ۳۰ مردادماه همزمان با روز جهانی مسجد و نخستین رویداد تکریم فعالان مساجد سراسر کشور در مسجد مقدس جمکران برگزار می‌شود، به صورت زنده از رسانه KHAMENEI.IR و شبکه‌های سیما پخش خواهد شد.

شایان ذکر است رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات سی و چهارمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره)، مساجد و هیئت‌های سراسر کشور را از جمله هزاران هسته مقاومت دانستند و برخاستن یک جوان نورانی و شخصیت منور مانند شهید صدرزاده از یک روستا در اطراف شهریار را امیدآفرین خوانده و فرمودند: «ما از این مصطفی‌های صدرزاده در تمام سرتاسر کشور بسیار داریم، هزاران داریم؛ این‌ها همه امیدبخش است».

پیش از این دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی در برنامه‌های جداگانه‌ای از نویسندگان و راویان کتاب‌های جهاد و شهادت از جمله «نورالدین پسر ایران»، «پایی که جا ماند»، «لشکر خوبان»، «من زنده‌ام»، «آن بیست و سه نفر»، «وقتی مهتاب گم شد»، «گلستان یازدهم»، «دختر شینا»، «آب هرگز نمی‌میرد»، «فرنگیس»، «در کمین گل سرخ»، «مربع‌های قرمز»، «عصرهای کریسکان»، «تنها گریه کن»، «حوض خون»، «مهاجر سرزمین آفتاب» و «خاتون و قوماندان» قدردانی و یادداشت‌ها و تقریظ‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی بر این کتاب‌ها را منتشر کرده بود.

سند مظلومیت ایران

روزنامه همشهری در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سند مظلومیت ایران» نوشت: تروریست مسلح بعدازظهر دیروز با حمله به حرم مطهر شاهچراغ در شیراز، نیروهای انتظامات، زائران و خادمان حرم را به رگبار بست و یک نفر را به شهادت رساند و هشت نفر را مجروح کرد ولی سرانجام توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد، اما این حمله تروریستی چطور اتفاق افتاد و چگونه داغ تازه‌ای در دل‌های زائران و مجاوران شاهچراغ نشست؟

شروع حادثه

حوالی ساعت ۱۹ دیروز و هم‌زمان با اذان مغرب، مرد مسلحی که از طریق در فرعی باب‌المهدی حرم مطهر شاهچراغ قصد ورود به صحن را داشت شروع به تیراندازی به سمت پرسنل انتظامات کرد. او که یک قبضه سلاح لوله بلند و ۸ خشاب جنگی به همراه داشت ابتدا با تیراندازی به پرسنل انتظامات چهار نفر را هدف گلوله قرار داد که در این میان یک‌نفر از آنها به شهادت رسید و ۳ نفر مجروح شدند. وی سپس شروع به تیراندازی به سمت اتاق نگهبانی کرد و وارد حرم شد و چند قدمی در صحن پیش رفت.

در این شرایط بود که مأموران لایه دوم حفاظت حرم به تعقیب مرد مسلح پرداختند. او قصد داشت به هر قیمتی که شده خودش را به داخل حرم برساند و در چنین وضعیتی به تیراندازی ادامه داد که در این تیراندازی چهار نفر از زائران مجروح شدند. با این حال در مدت کوتاهی، مأموران لایه دوم حفاظتی موفق شدند با هل دادن این مرد او را زمینگیر و دستگیر کنند.

آمار شهدا

دقایقی از این حمله تروریستی می‌گذشت و هنوز جزئیات دقیقی از آنچه در این حرم متبرک رقم‌خورده بود منتشر نشده بود و در این شرایط بازار شایعات هم داغ بود. شایعاتی ازجمله اینکه تروریست‌ها دو نفر بوده‌اند که یکی از آنها دستگیر و دیگری متواری شده است. همین موضوع حساسیت ماجرا را دوچندان می‌کرد. از سویی خبرهای اولیه از شهادت چهار نفر در این حادثه حکایت می‌کرد اما محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس در گفت‌وگویی این شایعات را رد کرد.

او گفت: عامل این حمله یک تروریست بود که بعد از ورود به حرم ابتدا پرسنل و خادمان را نشانه گرفت و در ادامه به‌سوی زائران تیراندازی کرد و در این حادثه یک نفر نیز به شهادت رسید و هفت نفر نیز مجروح شدند که وضعیت سه نفر از آنها وخیم گزارش شده است. ساعتی بعد اما دارابی، رئیس اورژانس فارس شمار مجروحان حادثه را ۸ نفر اعلام کرد و گفت: ۵ نفر از آنها به بیمارستان نمازی و سه نفر دیگر به بیمارستان مسلمی منتقل شده‌اند و وضعیت شماری از آنها وخیم است.

مهاجم یک نفر بود

در همین حال حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی، رئیس‌کل دادگستری استان فارس از آغاز بازجویی‌ها از تروریست دستگیر شده خبر داد. او گفت: به‌دنبال وقوع این حادثه به همراه ۲ نفر از بازپرسان ویژه به‌منظور بررسی حادثه در حرم شاهچراغ حاضر شدیم و دستورات قضائی لازم برای دستگیری عوامل حادثه و رسیدگی به پرونده صادر شده است و تاکنون یک تروریست دستگیر شده است. او در ادامه درباره تعداد مهاجمان نیز گفت: ما حضور فرد دوم در این حمله تروریستی را تأیید نمی‌کنیم. با وجود این ابعاد مختلف این حادثه در دست بررسی است.

سند مظلومیت ایران

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «صف طولانی در اوکراین برای فرار از جنگ به روایت فایننشال تایمز» نوشت: این روزها بازار افشاگری درباره فساد مسئولان دولتی در اوکراین حسابی داغ است. فسادی که یک سرش به فرار گسترده مردم اوکراین از جنگ خانمان‌سوز این کشور برمی‌گردد. روز جمعه رسانه‌های این کشور خبر دادند که «زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین تمامی رؤسای سربازگیری این کشور را با هدف ریشه‌کن کردن «سیستم فاسدی که به ویژه به سربازان وظیفه اجازه فرار از ارتش می‌دهد» اخراج کرده است.

زلنسکی اعلام کرده بود «ثروت‌اندوزی غیرقانونی»، «سودهای غیرقانونی» و «جابه‌جایی غیرقانونی سربازان وظیفه از مرزها» از عوامل برکناری تمام کمیسرهای این کشور نظامی بوده است. در جزئیات تازه‌ای از این فساد گسترده روزنامه انگلیسی فایننشال‌تایمز گزارش داده هزاران مرد اوکراینی مبالغ هنگفتی را به عنوان رشوه پرداخت کرده‌اند تا در جریان جنگ میان کی‌یف و مسکو به خدمت سربازی نروند.

خروج مردان از اوکراین ممنوع!

بر اساس گزارش روزنامه فایننشال‌تایمز، در طول جنگ اوکراین، هزاران اوکراینی توانسته‌اند از طریق طرح‌های مختلف از خدمت سربازی فرار کنند. کی‌یف برای اولین بار در فوریه ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰) حکومت نظامی را وضع کرده و مردان ۱۸ تا ۶۰ ساله را از خروج از این کشور منع کرد، اما این اقدام تنها به اقدامات مفسدانه بیشتر دامن زد.

«فایننشال‌تایمز» با استناد به یافته‌های مقامات اوکراینی از تحقیقاتی در مورد فساد گزارش داد که یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای فرار از سربازی، خرید اوراق معافیت پزشکی به مبلغ حدود ۶,۰۰۰ دلار است. این نشریه انگلیسی با استناد به تازه‌ترین آمار رسمی خاطرنشان کرد، هزاران مرد اوکراینی همچنین تلاش کرده‌اند به‌طور غیرقانونی کشورشان را ترک کنند و حدود ۱۳ هزار و ۶۰۰ تن در نزدیکی گذرگاه‌های مرزی و ۶۱۰۰ تن دیگر در ایست‌های بازرسی با مدارک جعلی دستگیر شده‌اند. بر اساس این گزارش ماه گذشته «یوگنی بوریسوف»، رئیس مرکز جذب نیرو در منطقه «اودسا» به اتهام ارتشا و فراری‌دادن مردان اوکراینی از سربازی بازداشت شد.

او به دریافت بیش از پنج میلیون‌دلار رشوه متهم است و ظاهراً گزینه‌هایی از ۲۰۰۰ دلار تا ۱۰ هزار دلار برای فرار از خدمت سربازی ارائه داده بود. طبق گزارش فایننشال‌تایمز، این مقام سابق با استفاده از این پول‌های غیرقانونی، زندگی لوکسی برای خانواده‌اش فراهم کرده و به عنوان نمونه، آنها در دسامبر گذشته (دی ۱۴۰۱) ویلایی به ارزش ۴.۲ میلیون یورو در اسپانیا خریداری کردند و در کنارش دارایی‌های لوکس دیگری هم خریدند.

فایننشال تایمز می‌افزاید: جدای از رسوایی‌های فساد، تلاش برای جذب نیرو همچنین با اقدامات خشونت‌آمیز مقامات اوکراینی خدشه‌دار شده است. کی‌یف برای جبران تلفات سنگین نیروهایش در میدان جنگ تقلا می‌کند و در همین حال ویدئوهای نگران‌کننده متعددی از تکنیک‌های جذب نیرو منتشر شده است. طبق این ویدئوها، افسران مسئول جذب نیرو به صورت تصادفی در حال تعقیب مردان اوکراینی در خیابان‌ها هستند تا به آنها اخطار بدهند و در ادامه آنها را با خشونت بازداشت کرده و حتی مورد ضرب و جرح قرار دادند. بنا بر گزارش‌ها، بسیاری از این سربازان تنها چند روز پس از «ثبت‌نام برای خدمت سربازی» به این شکل در جنگ کشته شدند.

سند مظلومیت ایران

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ناراحتی اینترنشنال و هم میهن از آزادسازی اموال ایران» نوشت: شبکه تروریستی اینترنشنال از موضع یک روزنامه چاپ داخل ایران علیه توافق اخیر ایران و آمریکا استقبال کرده و نوشته: «روزنامه هم‌میهن: آزادسازی مشروط منابع ایران در ازای آزادی زندانیان، نتیجه‌ای جز اتلاف وقت ندارد.»

روزنامه هم میهن همچون برخی از همفکران اصلاح‌طلب خود در این چند روز تلاش کرده با تخفیف سطح توافق انجام شده، آن در حد یک شکست تنزل دهد. این روزنامه در مطلبی که از کانال تلگرامی عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی دولت روحانی برداشته، مدعی شده که همین توافق در دولت قبل هم انجام شده بود و «ایرادی که می‌توان گرفت این است که چرا روند توافق را طول داده و بعد از سه سال تحمیل هزینه، به همان نقطه اول رسیدید؟ چرا اروپا را دور زدید و متوسل به کشورهای منطقه شدید؟»

همین عبارت چند نکته را می‌تواند در مقام سوال با خود بیاورد: اول آنکه اگر در دولت اصلاح طلب روحانی هم چنین توافقی انجام گرفته، پس چرا آن زمان امثال روزنامه هم‌میهن معتقد نبودند که جز اتلاف وقت چیزی ندارد؟

دوم آن‌که چرا آن زمان همین پول‌های بلوکه شده آزاد نشد و روند توافق اجرایی نشد؟ سوم آنکه شاید منظور اینستکس باشد که یک کانال مالی بین ایران و اروپا پس از خروج آمریکا از برجام بود و روحانی و ظریف و رسانه‌های همسویشان خیلی فخر آن را برای دور زدن تحریم‌ها و نیز القای جدا بودن حساب اروپا از آمریکا فروختند، اما در نهایت اروپا نشان داد که از آمریکا جدا نیست و هیچ تبادلی از مسیر اینستکس انجام نگرفت.

چهارم با توضیح متذکرانه بند قبلی، حالا روشن می‌شود که چرا دولت کنونی ایران به زعم همتی و هم میهن، اروپا را دور زد و برای آزادی پول‌های بلوکه شده‌اش یا غلبه بر تحریم‌ها دیگر به اروپایی که گوش به فرمان آمریکا است، اعتنایی نکرد. نکته مهم‌تر، اما آن است که این توافق ربطی به برجام یا حتی FATF ندارد و برخلاف دوران دولت روحانی که همه‌چیز حتی آب خوردن ملت مرتبط با برجام تصویر می‌شد، حالا توافقات مهمی هم انجام می‌گیرد، ولی ربطی به مسائل هسته‌ای و برجام و FATF ندارد.

تجربه همین دو سال سیاست خارجی دولت رئیسی نشان داد که معطل نگه‌داشتن امور داخلی و خارجی کشور برای توافق هسته‌ای و کسب رضایت غربی‌ها در این مسئله و دل بستن به برجام تا چه حد اشتباه بوده است. حالا می‌توانند توافقی را که موفق بوده، اتلاف وقت بنامند، اما همزمان عده‌ای از طیف فکری خودشان دنبال مصادره همین اتلاف وقت به نفع دولت سابق هستند!

سند مظلومیت ایران

روزنامه وطن امروز در صفحه اول امروز خود با تیتر «بهایی علیه انسانیت» نوشت: وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای از بازداشت شبکه گسترده خانواده بهایی اخلالگر در موضوع دارو خبر داد.

متن بیانیه به شرح زیر است: به‌دنبال وصول گزارش‌هایی پیرامون بروز اختلالات مرموزی در عرضه برخی داروهای حیاتی بیماران و تشدید ناموجه این اختلالات در مقاطع خاص (همچون دوره فراگیری ویروس کرونا در کشور)، این وزارتخانه بررسی و ریشه‌یابی مساله را در دستور کار قرار داد.

اگرچه در مراحل اولیه تحقیقات، حضور و تأثیرگذاری منفی باندهای قاچاق و احتکار دارو کشف و مورد پیگیری قرار گرفت اما به موازات گسترش و عمق یافتن جستارهای اطلاعاتی امنیتی، علاوه بر باندهای خلافکار و انگیزه‌های سودجویانه، سرنخ‌هایی از ارتباطات خارجی و قرائنی از دخالت برخی فرق ضاله نیز در این عرصه کشف شد.

تنها در یک نمونه، یکی از خانواده‌های بهایی در شهر تهران با تملک آشکار و پنهان ۲۰ داروخانه و ۳ شرکت لوازم آرایشی و بهداشتی و انبارهای متعدد غیرمجاز به ارتکاب انواع تخلفات و جرایم از قبیل قاچاق و احتکار دارو، تقلب در داروهای مسافرتی، پولشویی با شیوه‌های بسیار پیچیده و چندلایه و فرار مالیاتی پرداخته بود.

تبانی با معدودی از پزشکان متخلف برای تجویز داروهای مورد نظر باند یا داروی بیش از حد نیاز بیماران یا الزام بیمار به تهیه دارو از داروخانه‌های خاص از انواع دیگر تخلفاتی بود که کشف شد و در مصادیق یافت‌شده، ماهانه ارقام نجومی به پزشکان متخلف می‌پرداختند. در ادامه تحقیقات، علاوه بر موارد مزبور، تعداد ۲۰ انبار مخفی متعلق به این خانواده حاوی داروهای قاچاق و احتکارشده و سایر اقلام بهداشتی و آرایشی نیز شناسایی شد. در ضربه وارده به باند فاسد مورد اشاره، ۹ نفر از عوامل اصلی با حکم مرجع محترم قضائی بازداشت و ۴۰ باب داروخانه و انبار توقیف شد.

سند مظلومیت ایران

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مانور دقیقه نودی چهره‌ها» نوشت: در حالی مرحله پیش‌ثبت‌نام برای انتخابات مجلس دوازدهم به پایان رسید که بسیاری از چهره‌های اصلاح طلب و اعتدالی نیز نامزد انتخابات شدند. اسامی آن‌ها چیست؟

سند مظلومیت ایران دیروز آخرین مهلت پیش ثبت‌نام متقاضیان داوطلبی نمایندگی مجلس بود، فرصتی که از شانزدهم مرداد آغاز شده بود و به گفته وزیر کشور مهلت مشخص شده تمدید نخواهد شد. آخرین آمارها از فرایند پیش‌ثبت‌نام نشان می‌دهد، تعداد متقاضیان داوطلبی مجلس شورای اسلامی که مدارک هویتی خود را بارگذاری کردند تا ساعت ۱۶ دیروز یک شنبه (۲۲ مرداد ۱۴۰۲) با افزایش ۹ هزار و ۹۰۰ نفری نسبت به روز گذشته به ۴۵ هزار و ۵۲۳ نفر رسید.

در این بین کمال‌الدین پیرمؤذن نماینده اصلاح طلب دوره نهم مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به مشارکت پرشور داوطلبان برای پیش‌ثبت نام انتخابات مجلس دوازدهم گفت: با توجه به بیانات رهبر انقلاب در ابتدای سال که چهار راهبرد مشارکت، رقابت، سلامت و امنیت را بیان کردند، خیل عظیمی از دوستداران ایران اسلامی در پیش‌ثبت‌نام انتخابات امسال شرکت کردند.

وی افزود: من و همفکرانم برای ایجاد تحول در حوزه تنقیح قوانین مجلس و بهبود فضای رشد و تولید کشور قصد ورود به انتخابات پیش رو را داریم و امیدواریم بتوانیم اقدامات مثبتی را با هدف بهبود زندگی و معیشت مردم انجام دهیم.

پیرموذن در ادامه گفت: بنده از جامعه و افراد مختلف در نهادهای مختلف پالس‌های مثبتی را در این مرحله پیش‌ثبت‌نام در انتخابات دریافت کرده‌ام و به همه دوستداران ایران و جوانان و بانوانی که تا این لحظه در مرحله پیش ثبت نام شرکت نکرده توصیه می‌کنم ثبت نام خود را در حوزه‌های مختلف انتخابیه در کل کشور انجام بدهند.

وی تصریح کرد: بعد از اینکه اسامی نهایی نامزدها مشخص شود، اصلاح طلبان در کل کشور با ژنرال‌های خود آرایش انتخاباتی خود را طراحی کردند و برای به دست آوردن ۱۷۰ کرسی نمایندگی مجلس در تمام حوزه‌های انتخابیه کشور تلاش خواهند کرد. پیر مؤذن در ادامه اسامی افرادی را که تا دیروز صبح از طیف اصلاحات در پیش ثبت نام انتخابات شرکت کرده‌اند، اعلام کرد.

البته برخی از این چهره‌ها پیش ثبت نام خود را تکذیب کردند. با این حال اسامی چهره‌هایی که پیرموذن خبر از ثبت نام آنها داده و تاکنون تکذیب نشده است به این شرح است: آقایان پزشکیان، مطهری، کواکبیان،، طیب‌نیا، محجوب، زهرا ساعی و محمدعلی وکیلی در پیش‌ثبت‌نام شرکت و برای انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند.

وی در ادامه گفت: از طیف اعتدالی‌ها و نمایندگان ادوار نیز طبق صحبتی که با آقای واعظی مسئول دفتر آقای روحانی داشتم، ایشان از برنامه داشتن و دغدغه داشتن برای انتخابات سخن به میان آورد. از جمع نزدیکان آقای روحانی نیز آقایان واعظی، نوبخت و شریعتمداری ثبت‌نام کرده‌اند.

همچنین محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات دولت روحانی، که نام او در فهرست اعلامی فارس آمده بود در کانال تلگرامی ثبت‌نام خود را تکذیب کرد و نوشت: «آن چه خبرگزاری فارس درباره ثبت‌نام این جانب برای انتخابات مجلس شورای اسلامی ذکر کرده است، کذب است. شور انتخاباتی با انتشار خبر و عملیات روانی ایجاد نمی‌شود.»

محسن هاشمی هم گفت که هنوز به جمع‌بندی برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس نرسیده است.

پیرموذن خاطرنشان کرد: از نمایندگان ادوار اسامی که تا این لحظه بنده شنیدم، آقایان جعفرزاده ایمن آبادی، تاجگردون، قادر مرزی، محسن بیگلری، سبحانی‌فر، جواد هروی، جهانگیرزاده، یونس اسدی، علوی (نماینده سابق سنندج)، عزیزی (شیروان)، یوسف‌زاده، شاعری، حجت‌الاسلام برومند، باستانی، بختیاری و شریعتی (آبادان) تاکنون ثبت‌نام کرده‌اند. شنیده‌ها حاکی است، علی مطهری از چهره‌های مجلس دهم در انتخابات مجلس دوازدهم نیز که یازدهم اسفندماه امسال برگزار می‌شود، پیش‌ثبت‌نام کرد.

سند مظلومیت ایران

کد خبر 678877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.