کارت صلاحیت حرفه‌ای معلمان؛ تضمینی برای پیشرفت دانش

آموزش و پرورش از ارکان مهم پیشرفت کشورها است؛ چراکه پایه‌ها و ریشه‌های تعلیم و تربیت نیروی انسانی خلاق، آموزش‌دیده و مسئولیت‌پذیر که سکاندار توسعه و ترقی جامعه هستند، از ابتدا در این دستگاه پی‌ریزی می‌شود و از این‌رو مهارت‌آموزی و دانش‌افزایی، شرط لازم برای تدریس در مدارس است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه توانمندسازی منابع انسانی به عنوان موتور پیشران موفقیت و توسعه سازمان‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا اهمیت نقش نیروی انسانی به عنوان کارسازترین ابزار جهت دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده در سازمان‌ها غیرقابل انکار است؛ از این‌رو هر نیروی انسانی نیاز دارد برای کمک به رشد و توسعه یک سازمان، در حوزه مهارت‌های تخصصی و مهارت‌های نرم توانمند باشد و با به‌کارگیری این مهارت‌ها، مسیر توسعه یک سازمان را تسهیل کند.

بر این اساس در دستگاه آموزش و پرورش که هدف آن تربیت و تعلیم نسل آینده است و در فراهم‌سازی نیروی کار آموزش دیده نیز عمل می‌کنند، عناصر و عوامل متعددی تأثیرگذار و نقش‌آفرین هستند که از میان آنها نقش معلم مهم‌تر است. سکان هدایت نسل فردا در حقیقت در دستان آموزگارانی قرار دارد که در مدارس کشور مشغول به کار هستند. نه تنها ضرورت دارد که معلمی گزینش و به خدمت گرفته شود و در بدو استخدام و آغاز فعالیت از معلومات قابل قبولی برخوردار باشد، بلکه معلمان بهره‌ور حین خدمت نیز پیوسته معلومات خود را تجدید و روزآمد می‌سازند.

بازده و محصول نهایی آموزش و پرورش، دانش‌آموزانی هستند که تحت تعلیم و تربیت قرار گرفته‌اند. در مجموعه فرآیند آموزش افراد زیادی مشغول به کار هستند و فعالیت‌های آنها به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در تربیت دانش‌آموزان مؤثر است، اما در این میان، نقش معلمان از دیگر افراد بسیار برجسته‌تر است. دانش‌آموزان بیشتر اوقات خود را در مدرسه زیر نظر معلمان سپری می‌کنند و بسیاری از دانش آموختگان نظام آموزشی سنتی و جدید، شکل‌گیری شخصیت خود را مرهون معلمان می‌دانند.

توجه جدی به معلم، مدرسه و دانش‌آموزان در شمار دغدغه‌های اساسی جوامعی قرار دارد که در راستای توسعه گام برمی‌دارند؛ از این‌رو اخذ گواهینامه صلاحیت معلمی، شرط تدریس در مدارس غیردولتی کشور است و ارائه خدمات آموزشی به صورت حضوری و غیرحضوری، مشروط به دارا بودن مدرک تحصیلی و گواهینامه صلاحیت معلمان خواهد بود. دوره توانمندسازی مدیران، معلمان، مربیان مدارس غیردولتی از اولویت‌های آموزش و پرورش است و هر معلمی باید صلاحیت و شایستگی عمومی، تخصصی و حرفه‌ای را داشته باشد.

کارت صلاحیت حرفه‌ای معلمان؛ تضمینی برای پیشرفت دانش

آموزش توانمندسازی نیروی انسانی مدارس غیردولتی در فرآیندی ۳ ساله

در همین راستا احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش، از تهیه بسته‌های ۶۰ ساعته برای توان‌افزایی معلمان، مدیران و نیروهای مدارس غیردولتی خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: زمانی که مسئولیت این سازمان را بر عهده گرفتم احساس نوعی رهاشدگی و بی‌تفاوتی در حوزه نیروی انسانی مدارس غیردولتی از طرف مسئولان وجود داشت، اما امروز در راستای توان‌افزایی و شایستگی این نیروها گام برمی‌داریم.

وی می‌افزاید: گاهی این رهاشدگی در مدارس غیردولتی منجر به ابتکارات خاص شده بود که باید از آن بهره جست، دلیل آن نیز این است که نیروی شایسته و دغدغه‌مند زیادی به عنوان مؤسس و مدیر در این مدارس وجود دارد. شایسته بودن این نیروها موجب شده است، اقدامات خوبی در مدارس شکل گیرد، اما به جهت وجود رهاشدگی، آسیب‌هایی نیز می‌بینیم.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نیازمند بودیم نسبت به این بی‌تفاوتی و رهاشدگی برنامه‌ای در آموزش و پرورش داشته باشیم که ناظر به تمام ابعاد نیروی انسانی بحث منزلت، معیشت، مرجعیت و موضوع جذب و توانمندی باشد، می‌گوید: روش‌های دقیق و سختگیرانه در حوزه جذب و کارآمدی و ارتقای توانمندی معلمان استفاده می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: قرار است در فرایندی سه ساله، معلمان و نیروی انسانی مدارس غیردولتی آموزش ببینند؛ البته دو پیش شرط دارد، اول اینکه هیچ معلم گزینش نشده‌ای در این مدارس وجود نداشته باشد و در این راستا برای معلمان جدیدالورود و معلمان با سابقه فرآیند ۱۵ روزه سال‌های قبل را امسال به پنج ماه رساندیم.

محمودزاده تصریح می‌کند: شرط دوم نیز آن است که رشته تخصصی معلم با دوره تحصیلی باید مرتبط باشد. در این راستا نیازسنجی اساسی به جهت مطالبات اسناد بالادستی انجام گرفت. با همکاری دانشگاه فرهنگیان به تهیه بسته‌های ۶۰ ساعته رسیدیم که پس از آموزش دیدن معلمان، به آنها کارت صلاحیت حرفه‌ای داده می‌شود، پس از آن اگر معلمی کارت صلاحیت حرفه‌ای نداشته باشد حق ورود به مدارس غیردولتی را ندارد. تمایل بر این است که حدود ۱۲ تا ۱۵ ساعت از این بسته‌ها با همکاری حوزه‌های علمیه و دانشگاه فرهنگیان انجام شود.

وی با بیان اینکه کیفیت آموزشی محور اصلی نظام‌های تعلیم و تربیت در دنیا است و معلمان بازیگران اصلی این کیفیت بخشی در آموزش و پرورش دنیا هستند، اظهار می‌کند: مطالعات برجسته بین‌المللی، معلم را از اثرگذارترین عامل پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان معرفی می‌کنند و نظام‌های تحصیلی دارای عملکرد بهتر و قابل و قبول، همه توجه زیادی به چگونگی انتخاب معلم و آموزش معلمان خود دارند.

کارت صلاحیت حرفه‌ای معلمان؛ تضمینی برای پیشرفت دانش

شرط لازم برای تدریس در مدارس غیردولتی اصفهان مهارت‌آموزی ۳۶۰ ساعته است

محمدرضا ابراهیمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: مهارت‌آموزی و دانش‌افزایی به‌عنوان یک شرط لازم برای تدریس در مدارس غیردولتی عملیاتی خواهد شد و اگر فردی گواهی مهارت‌آموزی ۳۶۰ ساعته را نداشته باشد، نمی‌تواند در مدرسه غیردولتی تدریس کند.

وی با بیان اینکه تمام مدارس دولتی و غیردولتی زیرگروه و زیرمجموعه آموزش و پرورش هستند و در بعد آموزش و تربیت میان مدارس مختلف تفاوتی قائل نیستیم و بر اهمیت دقت در تعلیم و تربیت تأکید داریم، می‌افزاید: مدارس غیردولتی ویژگی‌های خاص خود را دارند و هم‌زمان به برطرف‌شدن سه مشکل اساسی فضا، نیروی انسانی و فضا در آموزش و پرورش کمک می‌کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه موضع ما در برابر مدارس غیردولتی همراهی، به‌واسطه حضور این مراکز در بعد تربیت و آموزش است، تصریح می‌کند: یک میلیون دانش‌آموز استان اصفهان در مدارس دولتی و مدارس غیردولتی مشغول تحصیل هستند و اینکه دانش‌آموزی از مدارس استان موفق به کسب رتبه یا جایگاهی شود، موجب افتخار است.

وی تصریح اضافه می‌کند: مدارس غیردولتی باید حکمرانی آموزش و پرورش را به رسمت واقعی بشناسند و حمایت از این مدارس باید صورت گیرد و این یک رابطه متقابل دوطرفه است. یکی از ویژگی‌های مهم معلم مهارت‌آموزی حرفه‌ای است و برای رسیدن به دو بعد اصلی، آموزش و پرورش باید تخصص لازم را در این خصوص را ارائه دهیم. دوره‌های مهارت‌آموزی، باید مهارت تمام معلمان مدارس غیردولتی را به‌روزرسانی کند و دانش‌آموزان از سفره فکری پرنعمت معلمان بهره بیشتری ببرند.

ابراهیمی اظهار می‌کند: پس از گذراندن ۳۶۰ ساعت آموزش گواهی مهارت معلمی به شرکت‌کنندگان اعطا می‌شود و این امر از فعالیت معدود مدارسی که نسبت به دانش‌افزایی مقاوم هستند، جلوگیری می‌کند؛ اگرچه اقدامات پیشگامانه‌ای انجام شده و استان اصفهان پیشتاز مهارت‌آموزی و دانش‌افزایی است.

وی خاطرنشان می‌کند: مهارت‌آموزشی و دانش‌افزایی به‌عنوان یک شرط لازم برای تدریس در مدارس غیردولتی عملیاتی خواهد شد و اگر فردی گواهی مهارت‌آموزی ۳۶۰ ساعته را نداشته باشد، نمی‌تواند در مدرسه غیردولتی تدریس کند. همراهی، همدلی و هم‌افزایی مؤسسان و مدیران مدارس غیردولتی در اجرا و به نتیجه رسیدن اهداف مطلوب طرح مورد انتظار است.

کارت صلاحیت حرفه‌ای معلمان؛ تضمینی برای پیشرفت دانش

ثبت‌نام ۱۴ هزار نفر در دوره‌های توانمندسازی در اصفهان

علی حمیدی، رئیس اداره مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه سیاست کلی آموزش و پرورش در جهت ارتقای علمی و حرفه‌ای کارکنان مدارس غیردولتی در بازه زمانی سه‌ساله است، اظهار می‌کند: طی این پروسه تمام کارکنان مدارس غیردولتی کارت صلاحیت علمی و حرفه‌ای دریافت می‌کنند و در پایان سال ۱۴۰۴، هر یک از کارکنان مدارس غیردولتی بدون داشتن کارت صلاحیت در مدارس غیردولتی حضور نخواهند داشت و شرط حضور در مدرسه غیردولتی داشتن کارت صلاحیت است.

وی می‌افزاید: تاکنون حدود ۱۴ هزار نفر از کارکنان مدارس غیردولتی استان اصفهان در این دوره توانمندسازی ثبت‌نام و آمدگی خود را برای شرکت در دوره‌ها اعلام کرده‌اند. دوره‌های توانمندسازی به‌صورت پودمانی برگزار خواهد شد. سال جاری این دوره‌ها با پودمان یک آغاز خواهد شد؛ به‌طور کلی شش پودمان با سرفصل‌های شش ساحت سند تحول بنیادین طی سه سال برگزار خواهد شد.

رئیس اداره مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان می‌گوید: ساحت شماره یک که سرفصل این پودمان‌ها است، برای تمام رسته‌ها شامل آموزشی، پرورشی و اجرایی و اعتقادی و عبادی مشترک است.

حمیدی تصریح می‌کند: در پودمان اول، ۳۶ ساعت آموزش حضوری برگزار خواهد شد و ۲۴ ساعت نیز به‌صورت پروژه‌ای صورت می‌پذیرد که در آینده‌ای نزدیک و با همکاری دانشگاه فرهنگیان و مرکز تحقیقات معلمان این دوره‌ها برگزار خواهند شد. کیفیت از اولویت‌های اجرایی این دوره‌ها است و به همین علت با حوزه علمیه تفاهم‌نامه منعقد شد تا برای ساحت‌های مختلف از حضور اساتید حوزه علمیه استفاده شود. تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا خروجی این دوره‌ها معلمانی توانمند و دارای صلاحیت بالای حرفه‌ای و اعتقادی داشته باشیم.

کد خبر 678697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.