کیفیت آموزش در مدارس دولتی ارتقا پیدا می‌کند؟

مشارکت و همکاری والدین در مدیریت مدرسه به بهبود و ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی منجر می‌شود و رویکرد ستاد بازگشایی مدارس در مهر امسال ارتقای کیفیت آموزش با اولویت قرار دادن مدارس عادی دولتی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در آموزش و پرورش، مدرسه مرکز ثقل برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌ها است، بهبود عملکرد مدارس و ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی در مدارس در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار دارد؛ مدرسه اصلی‌ترین واحد تحول و نوآوری است و تحول باید از کلاس درس و مدرسه شروع شود و همه چیز باید در خدمت هویت‌بخشی و تعالی کیفیت مدرسه قرار گیرد.

ضرورت ارتقای کیفیت آموزش مدارس دولتی، توانمندسازی مدیران است

محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بر ضرورت ارتقای کیفیت آموزشی با اولویت مدارس دولتی تاکید و اظهار کرد: مشارکت و همکاری والدین در مدیریت مدرسه به بهبود و ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی منجر می‌شود؛ رویکرد ستاد بازگشایی مدارس در مهر امسال ارتقای کیفیت آموزش با اولویت قرار دادن مدارس عادی دولتی است.

وی با بیان اینکه برای ارتقای کیفیت آموزش مدارس عادی دولتی در گام اول، توانمندسازی مدیر و معاون مدرسه مهم است و باید در این راه از ظرفیت جوانان مؤمن، انقلابی، شجاع و خلاق برای مدیریت مدارس عادی دولتی بهره برد، افزود: مهم‌ترین فردی که در تحول مدرسه نقش تعیین‌کننده‌ای دارد، مدیر مدرسه است و به همین خاطر انتخاب و انتصاب مدیران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت جلب مشارکت در امور مدرسه تصریح کرد: جلب مشارکت و همکاری والدین در تمام ابعاد مدیریتی مدرسه به‌طور قطع در بهبود و ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی مدرسه مؤثر است.

وی اضافه کرد: برگزاری رویداد «الف تا» یک اتفاق عظیم در مجموعه آموزش و پرورش بود و با هدف اشتراک‌گذاری تجربه‌های موفق مدیران و معلمان برگزار شد، هدف نهایی رویداد «الف تا» تکثیر و اشاعه الگوهای موفق آموزشی بود و این رویداد محلی شد تا معلمان و مدیران ما بتوانند ایده‌های خود را اجرایی کنند.

کاظمی خاطرنشان کرد: این رویداد، نمایشی اثربخش از آموزش و پرورش، دانش‌آموزان و معلمان برای عموم بو، همچنین اثبات شد که تحول تنها روی کاغذ نیست و می‌توان در محروم‌ترین مناطق و استان‌ها تحول را در مدارس ایجاد کرد.

کیفیت مدارس دولتی ارتقا پیدا می‌کند

پیش‌تر نیز احمد محمودزاده، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تشکیل قرارگاه اجرایی سند تحول بنیادین در وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: در پی اجرایی کردن کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جهت تعلیم و تربیت دانش آموزان در تراز انقلاب اسلامی هستیم.

وی با اشاره برنامه آموزش پرورش برای ارتقای کیفیت مدارس دولتی افزود: در تلاش هستیم تا کیفیت مدارس دولتی را بالا ببریم تا فشارهای وارده به آموزش و پرورش در فصل اعلام نتایج کنکور در مورد چرایی پایین بودن آمار رتبه‌های برتر مدارس دولتی کم شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: کیفیت‌بخشی به مدارس دولتی نیازمند این است که بنیه این مدارس با استفاده از ظرفیت‌های مختلفی مثل خیران و گروه‌های جهادی تقویت شود.

ضرورت ارتقای آگاهی و توانمندسازی فرهنگیان

پیش‌تر نیز ابراهیم حیدرپور، معاون برنامه‌ریزی و آموزش نیروی انسانی اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان اظهار کرد: یکی از اهداف اجرای دوره‌های آموزشی ضمن خدمت، افزایش سطح آگاهی همکاران در حوزه‌های مربوطه است.

وی با بیان اینکه سال گذشته بیش از چهار میلیون ساعت دوره آموزشی در سطح استان اصفهان برگزار شده است، افزود: از آغاز سال جاری تاکنون بیش از یک میلیون ساعت، دوره برگزار شده است.

معاون برنامه‌ریزی و آموزش نیروی انسانی اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان تصریح کرد: دوره‌های آموزشی ضمن خدمت در راستای توانمندسازی همکاران برگزار می‌شود، به همین جهت باید در زمینه اهداف و شرایط برگزاری به نحوی برنامه‌ریزی شود تا فرایندهای پیش‌بینی شده در زمان مقرر و مطابق با برنامه، به‌صورت منظم اجرا شود.

وی گفت: لازم است به نحوی برنامه‌ریزی شود تا حداقل ساعت مورد نیاز طبق چارچوب‌ها و مصوبات وزارت متبوع و بر اساس شاخص‌های ارزیابی ابلاغی، در نواحی و مناطق آموزش‌وپرورش استان برگزار شود.

حیدرپور درباره نقش دوره‌های بدو خدمت افزود: برگزاری این دوره‌ها، برای مدیران و معلمان دارای اهمیت بالایی است که بر اساس گزارش‌های دریافتی، این دوره‌ها از اثربخشی بسیاری نیز برخوردار است.

وی با اشاره به روش‌های نیازسنجی برگزاری دوره‌های آموزشی ضمن خدمت خاطرنشان کرد: نیازسنجی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که از آن جمله می‌توان به نیازسنجی از فراگیران، نیازسنجی از مدیران مدارس و نیازسنجی از کارشناسان آموزش اشاره کرد.

کد خبر 678687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.