۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۰
سرنوشت لاستیک‌ها در اصفهان

شاید تا به حال هنگام حرکت در خیابان‌ها یا اراضی بایر اطراف محدوده شهر با حلقه‌های لاستیک مواجه شده‌اید که جلوه زیبایی ندارد و این سوال برای شما پیش آمده باشد که این لاستیک‌ها چه سرنوشتی دارد؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، لاستیک از مواد پلیمری تشکیل شده است که به راحتی در طبیعت تجزیه نمی‌شود. در بسیاری از موارد، لاستیک‌های مستعمل روی هم انباشته شده است و به شکل کوهی از زباله، مناظر زشتی را در بیشتر شهرها به وجود آورده است که خطر آتش‌سوزی را نیز به همراه دارد.

کارشناسان معتقدند، سوزاندن لاستیک‌ها، دودهای سیاه و مضری را ایجاد می‌کند که موجب آلودگی محیط زیست موجودات زنده می‌شود و با توجه به رشد سریع نرخ مصرف تایر در ایران به دلیل افزایش استفاده از وسایل نقلیه، به‌زودی با مشکلات جدی در این زمینه مواجه خواهیم بود.

طی سال‌های گذشته در اصفهان نیز حجم انبوهی از لاستیک‌ها جمع‌آوری و دپو می‌شد و تنها اقدام مثبتی که صورت می‌گرفت، جلوگیری از دفن آن‌ها بود اما تدبیر ویژه‌ای در این راستا اندیشیده شد و سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در دوره ششم مدیریت شهری، اقدامات بسیار مؤثری در خصوص استفاده بهینه از لاستیک‌های مستعمل سطح این کلان‌شهر انجام داد.

این لاستیک‌ها با استفاده از دستگاه‌های پیرولیز و گرانول در کارخانه پسماند به سوخت و مواد اولیه تبدیل می‌شود و علاوه بر جلوگیری از تخریب محیط زیست به اقتصاد کشور نیز کمک می‌کند.

سرنوشت لاستیک‌ها در اصفهان

محل دپوی لاستیک‌ها در سازمان پسماند اصفهان تا پایان امسال تخلیه می‌شود

غلامرضا ساکتی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: شهروندان اصفهانی سال‌ها است که ثابت کرده‌اند از فرهنگ بسیار بالایی در حوزه تفکیک پسماند برخوردار هستند و همکاری بسیار خوبی در این حوزه دارند.

وی با بیان اینکه گاهی در حوزه تحویل پسماند با معضلاتی مواجه هستیم، می‌افزاید: تفکیک پسماند خشک و تر انجام می‌شود اما در حوزه تحویل به مبادی اصلی این اتفاق نمی‌افتد، اصفهانی‌ها جزو فهیم‌ترین شهروندان هستند و همیشه همراه ما در حوزه مدیریت پسماند بوده‌اند، تنها این همراهی می‌تواند به ما کمک کند تا بتوانیم در مبدا مسیر و مقصد پسماندها را در تمام حوزه‌های دفن، دفع و پردازش مدیریت کنیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه در گذشته تنها از دفع و رها شدن لاستیک‌ها جلوگیری می‌کردند اما پس از جمع‌آوری اقدام مثبتی رخ نداده بود، ادامه می‌دهد: در حال حاضر با استفاده از دستگاه‌های پیرولیز و گرانول به مواد اولیه و سوخت تبدیل و دوباره مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ساکتی خاطرنشان می‌کند: لاستیک‌ها در یک پروسه چند مرحله‌ای تبدیل به گرانول می‌شود، تصریح می‌کند: در مرحله اول لاستیک‌ها توسط دستگاه شریدر (خردکن) به‌صورت چیپس در می‌آید، پس از آن وارد دستگاه خردکن می‌شود و پس از سایزبندی گرانول، مراحل تفکیک سیم و پرز انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر لاستیک‌هایی که سال‌ها در طبیعت رها و در بهترین حالت دپو می‌شد را به چرخه استفاده برمی‌گردانیم، ادامه می‌دهد: کاهش استفاده از مواد اولیه کمک بسیاری به حفاظت از محیط زیست می‌کند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه لاستیک‌ها بیشتر از مکان‌هایی مانند مغازه‌ها و کارگاه‌هایی که به‌طور معمول تعویض لاستیک انجام می‌دهند و شهرک‌های صنعتی، جمع‌آوری می‌شود، می‌گوید: خودروهای حمل جمع‌آوری ضایعات به‌صورت مستمر و در روزهایی که شهروندان از آن اطلاع دارند مراجعه و در زمان‌های مقرر لاستیک‌ها را جمع‌آوری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان دو سکوی انتقال داریم، اظهار می‌کند: لاستیک‌ها از محل جمع‌آوری به سکوهای انتقال پسماند و در نهایت به کارخانه منتقل می‌شوند؛ البته در حال حاضر دپوسازی در حال اتمام است و هر لاستیکی که به کارخانه می‌رسد، وارد چرخه تبدیل می‌شود.

سرنوشت لاستیک‌ها در اصفهان

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان ادامه داد: فرایند تبدیل در دو بخش انجام می‌شود، ابتدا تبدیل ماده به انرژی که شامل هیدروکربن، سوخت و روغن پیرولیز است، همچنین در تبدیل ماده به ماده، گرانول، سیم و پرز لاستیک جدا می‌شود که در این فرایند، گرانول در صنعت چمن مصنوعی و کف‌پوش زمین‌های بازی استفاده می‌شود.

وی با اشاره به طرح بیمه آتش‌سوزی منازل در ازای تحویل پسماندها خاطرنشان می‌کند: در ازای تحویل ۲۵ کیلو پسماند خشک طی یک سال، منزل همشهریان تا مبلغ یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بیمه آتش‌سوزی می‌شود، اگر اتفاقی رخ دهد، بیمه در جبران خسارت بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

هرچه شهروندان در حوزه تفکیک و مدیریت پسماند در مبدا تلاش کنند، در واقع به کاهش هزینه‌های شهر کمک کرده‌اند.

ساکتی تاکید می‌کند: هرچه شهروندان در مبدا پسماندها را تفکیک کنند، در مقصد به تکنولوژی و صرف هزینه کمتر نیاز داریم، وقتی پسماند تر و خشک و حتی پسماندهای نباتی و گیاهی، خاک و شیشه را دقیق تفکیک کنیم، در کارخانه پردازش، علاوه بر صرف هزینه کمتر، پسماندها به محصولات بهتری تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شهرداری محلی است که از جیب مردم برای مردم هزینه می‌کند، تصریح می‌کند: هرچه شهروندان در حوزه تفکیک و مدیریت پسماند در مبدا تلاش کنند، در واقع به کاهش هزینه‌های شهر کمک کرده‌اند، تمام هزینه‌ها از محل درآمدی است که از خود مردم کسب می‌شود و در شهر توسط شهرداری‌ها و سازمان مدیریت پسماند، ذیل شهرداری هزینه می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان اظهار می‌کند: بیش از یک دهه برای لاستیک‌هایی که از سطح شهر جمع‌آوری می‌شد، روش امحایی وجود نداشت و فقط در کارخانه از پسماندها جدا و دپو می‌شد.

وی با اشاره به اینکه دفع این لاستیک‌ها که به نوعی یک معضل است و مدام در شهر تولید می‌شود، از طریق دو روش در کارخانه پردازش پسماند انجام می‌شود، می‌افزاید: در روش پیرولیز یا تجزیه حرارتی از اوایل اردیبهشت یک خط ۱۰ تنی تبدیل پسماند به روغن پیرولیز یا واحد پیرولیز برای تبدیل لاستیک‌ها فعال شد و به‌صورت مستمر سوخت پیرولیزی را تولید می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه سرمایه‌گذار اصلی بخش پیرولیز پیمانکاران بخش خصوصی هستند که روغن‌های تولید شده را به واحدهای صنعتی متقاضی به فروش می‌رسانند، می‌گوید: روزانه حدود هزار تن پسماند در شهر اصفهان تولید می‌شود که پسماندهای عادی به کارخانه پردازش پسماند انتقال پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه بیش از یک دهه امکان امحای بخشی از لاستیک‌ها وجود نداشت، ادامه می‌دهد: تلاش می‌کنیم تا پایان سال محل دپوی لاستیک‌ها در سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با انجام اقدامات به‌روز، تخلیه شود.

ساکتی تصریح می‌کند: بخشی از لاستیک‌ها به گرانول تبدیل می‌شود که این گرانول در چمن مصنوعی و زمین‌های بازی استفاده می‌شود، درواقع پسماندی که نوعی دردسر و معضل است، به‌وسیله تکنولوژی‌های روز دنیا تبدیل و بازاستفاده می‌شود.

وی با اشاره به فواید زیست‌محیطی گرانول لاستیک می‌گوید: پسماند همیشه یک معضل است و روش‌های دفع مختلفی دارد، در بسیاری از موارد لاستیک‌ها در طبیعت رها می‌شود که آثار بسیار مخربی در حوزه محیط زیست دارد و تجزیه آن چند صدسال طول می‌کشد.

در اروپا و بسیاری از کشورها انرژی بسیار گران است و در بیشتر موارد از زباله‌سوزها برای تولید انرژی استفاده می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه پسماندها به دو بخش مواد آلی و عادی تقسیم می‌شود، تصریح می‌کند: در بخش مواد آلی تولید کود کمپوست انجام می‌شود، در حال حاضر استفاده از تکنولوژی هاضم بی‌هوازی پیگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه تولید کمپوست توسط صنعت هوازی، گازهای گلخانه‌ای تولید و منتشر می‌کند، ادامه می‌دهد: در ادامه این فرایند، در صنعت هاضم بی‌هوازی در راکتورهای بسته تبدیل به کود با کیفیت می‌شود و از گاز تولیدی که متان است نیز برق تولید می‌شود.

ساکتی با اشاره به اینکه در اروپا و بسیاری از کشورها انرژی بسیار گران است و در بیشتر موارد از زباله‌سوزها برای تولید انرژی استفاده می‌شود، می‌گوید: در کشور ما انرژی ارزان است و بیشتر مواقع سرمایه‌گذاری در این حوزه توسط بخش خصوصی صرفه اقتصادی ندارد، در حالی که ظرفیت‌های خوبی داریم، بنابراین تولیدکنندگان و سایر مجموعه‌ها باید کمک کنند تا بتوانیم این صنایع را راه‌اندازی کنیم.

استفاده از گرانول لاستیک در صنعت چمن مصنوعی و کف‌پوش

محمدرضا دانشور، سرمایه‌گذار تولید گرانول از لاستیک به خبرنگار ایمنا می‌گوید: به‌منظور بازیافت لاستیک به‌نحو احسن و به‌صورت مکانیکال که آلودگی کمتری داشته باشد، ابتدا لاستیک‌ها درون دستگاه شریدر ریخته و با ابعاد پنج در پنج یا هفت در هفت خارج می‌شود.

وی می‌افزاید: لاستیک‌های خرد شده به دستگاه آسیاب لاستیک منتقل می‌شود و پس از خروج از آسیاب، درون مخزن نخ‌گیر وارد می‌شود تا نخ‌های آن به‌طور کامل گرفته شود، سپس سیم‌های درون لاستیک توسط دستگاه مگنت گرفته می‌شود و با سایزبندی سه تا پنج و یک تا سه، به پودر تبدیل می‌شود که هرکدام به صورت جداگانه مصارف خاص خود را دارد.

سرنوشت لاستیک‌ها در اصفهان

سرمایه‌گذار تولید گرانول از لاستیک اظهار می‌کند: سایز یک تا سه برای کف‌پوش و چمن مصنوعی استفاده می‌شود، پودری که در آسفالت استفاده می‌شود، ۱۵ درصد مصرف قیر موجود در آسفالت را کاهش می‌دهد، همچنین منجر به کاهش صدای ناشی از اصطکاک لاستیک و آسفالت می‌شود و عمر آسفالت را تا ۱۰ سال افزایش می‌دهد.

بازیافت تبدیل تهدید به فرصت است

عبدالله اسدی‌آسترکی، سرمایه‌گذار در زمینه پیرولیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: یکی از مهم‌ترین مشکلات زیست‌محیطی، وجود آلاینده‌هایی با پایه هیدروکربنی مانند لاستیک‌ها و پلاستیک‌ها است که قابلیت تجزیه بیولوژیکی را ندارد، همچنین پلیمری تولید می‌شود که قابل تجزیه بیولوژیکی نیست.

وی می‌افزاید: طبیعت قادر به تجزیه این مواد نیست و بیشتر این مواد سال‌های زیادی بدون تغییر شکل در طبیعت باقی می‌مانند، از طرفی امحا و دفع این‌گونه زباله‌ها هزینه‌های سنگینی به دستگاه‌های متولی و در نهایت اقتصاد کشور تحمیل می‌کند.

واحد پیرولیز ضایعات خطوط پردازش پسماند شهر اصفهان با ظرفیت ۱۰ تن در روز، یکی از مهم‌ترین پروژه‌های این سازمان است.

سرمایه‌گذار در زمینه پیرولیز با بیان اینکه بازیافت این‌گونه مواد به دلایل حفظ محیط زیست، تولید مواد مصرفی جدید و انرژی با توجه به بحران انرژی از اهمیت زیادی برخوردار است، تصریح می‌کند: در واقع بازیافت، تبدیل تهدید به فرصت است؛ یکی از جدیدترین روش‌ها، بازیافت مواد پلاستیکی، لاستیکی و پلیمری در جهان است که در این روش با استفاده از روش پیرولیز مواد لاستیکی و پلاستیکی به مواد و سوخت‌های مصرفی تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پیرولیز تجزیه شیمیایی مواد لاستیکی، پلاستیکی و پلیمری در غیاب اکسیژن و در محیط خلأ است، ادامه می‌دهد: محصول نهایی پیرولیز مواد سوختی و هیدروکربن‌ها است و اگر مواد اولیه‌ای که استفاده می‌کنیم لاستیک باشد، ضایعات فلزی و سیم‌های فولادی نیز تولید می‌شود.

اسدی‌آسترکی با بیان اینکه ظرفیت دستگاه پیرولیز که راه‌اندازی شده، حدود ۱۰ تن است، خاطرنشان می‌کند: با استفاده از این دستگاه و از طریق هفت تا هشت تن مواد لاستیکی یا پلاستیکی با توجه به نیازی که وجود دارد، می‌توانیم فرآوری انجام دهیم.

وی با بیان اینکه واحد پیرولیز ضایعات خطوط پردازش پسماند شهر اصفهان به ظرفیت ۱۰ تن در روز، یکی از مهم‌ترین پروژه‌های این سازمان است، تاکید می‌کند: با استفاده از این تکنولوژی، سوخت مایع با قابلیت بالا، از ضایعات خطوط پردازش تولید خواهد شد.

گزارش از: سوگند پورکمالی

کد خبر 678655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.