زنان بیش از مردان مستعد عفونت کلیه هستند

متخصص کلیه و مجاری ادراری گفت: زنان با درصد بالایی بیش از مردان مستعد درگیری کلیه با عفونت هستند، همچنین استفاده طولانی‌مدت از سوند ادراری نیز می‌تواند منجر به عفونت کلیه شود.

پیمان صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره ورم کلیه اظهار کرد: در هیدرونفروز یا همان ورم کلیه، کلیه‌ها به دلیل فشار اضافی روی دستگاه ادراری که از نوعی انسداد ناشی شده است، بزرگ می‌شوند.

وی افزود: همین مسئله به مرور زمان باعث آسیب بافت کلیه و کاهش عملکرد کلیه‌ها می‌شود؛ شدت نشانه‌ها به مدت زمانی بستگی دارد که انسداد در کلیه‌ها باقی مانده است، یعنی هرچه زمان بیشتری از این مشکل بگذرد، علائم نیز تشدید می‌شود.

این متخصص کلیه و مجاری ادراری با بیان اینکه درد شکم یا پهلو، حالت تهوع و استفراغ و تب از نشانه‌های شدید ورم کلیه است، تصریح کرد: موارد مزمن انسداد و فشار در کلیه باعث افزایش بروز عفونت دستگاه ادراری می‌شود، عفونت ادراری می‌تواند با علائمی مانند ادرار تیره، درد زیاد هنگام ادرار، سوزش ادرار، جریان ضعیف ادرار، درد پشت، درد مثانه، تب و لرز و احساس لرز باشد.

استفاده طولانی‌مدت از سوند منجر به عفونت کلیه می‌شود

وی با اشاره به افراد مستعد عفونت کلیه گفت: انسداد مجاری ادراری به دلایلی همچون سنگ کلیه، توانایی نداشتن در تخلیه کامل مثانه، اختلالات ساختاری در سیستم ادراری، بزرگی پروستات در مردان می‌تواند ایجاد سنگ کلیه کند.

صالحی اضافه کرد: آسیب‌دیدگی اعصاب یا نخاع می‌تواند سبب بلوکه شدن پیام‌های حسی ناشی از عفونت ادراری و مثانه شود و تا پیشرفت عفونت و گسترش آن به کلیه فرد علائمی نداشته باشد، ضعف در سیستم ایمنی نیز یکی از فاکتورهای ابتلاء به بسیاری از عفونت‌ها از جمله عفونت کلیه است.

وی خاطرنشان کرد: زنان با درصد بالایی بیش از مردان مستعد درگیری کلیه با عفونت هستند، همچنین استفاده طولانی‌مدت از سوند ادراری نیز می‌تواند، منجر به عفونت کلیه شود.

کد خبر 678631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.