دستورالعمل‌های خود مراقبتی برای زائران اربعین + جزئیات

افراد بسیاری برای مراسم پیاده‌روی اربعین نام‌نویسی و به عشق امام حسین (ع) مشکلات این مسیر و دشواری‌های آن را تحمل می‌کنند. سالانه تدابیر بسیاری برای رفاه حال این زائران در نظر گرفته می‌شود، اما در این بین رعایت دستورالعمل‌های خودمراقبتی به منظور حفظ سلامت آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با توجه به گرم بودن هوا و طولانی بودن پیاده‌روی اربعین، دانستن و رعایت نکات بهداشتی، طی کردن این مسیر را برای زائران هموارتر خواهد کرد تا زائران با سلامت بیشتری به این سفر معنوی بروند.

حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، با اشاره به آخرین تمهیدات بهداشتی صورت گرفته برای مراسم باشکوه اربعین امسال، از تهیه دستورالعمل‌های بهداشتی و خود مراقبتی برای زائران اربعین خبر داد و اظهار کرد: این جزوه آموزشی و بهداشتی خود مراقبتی به ویژه درخصوص گرمازدگی در اختیار کاروان‌های زوار عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) برای حضور در پیاده‌روی اربعین امسال قرار خواهد گرفت.

وی ضمن ابراز خرسندی از مهار و کنترل کووید ۱۹ در ایران و جهان افزود: با توجه به مهار کرونا در دنیا پیش‌بینی می‌شود که شاهد حضور گسترده‌تر عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) در مراسم اربعین امسال باشیم؛ بنابراین توصیه ما، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به ویژه با توجه به افزایش دمای هوا در بحث گرمازدگی است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: جزوه خود مراقبتی دستور العمل‌های بهداشتی برای اربعین امسال، افزون بر زبان فارسی به زبان عربی نیز آماده شده است.

پیشگیری از گرمازدگی در اربعین

گرمازدگی از لحاظ شدت به سه نوع خفیف، متوسط و شدید تقسیم می‌شود که در صورت عدم درمان نوع خفیف، گرمازدگی به نوع متوسط و یا شدید منجر و فرد را به فاز سنکوپ گرما می‌کشاند. برای پیشگیری از گرمازدگی در پیاده‌روی اربعین بهتر است پیش از هرچیزی در دمای هوا بالا قرار نگیرید. برای این کار می‌توانید به جای حرکت در روز و به خصوص در موقع ظهر، بیشتر در موقع غروب و شب‌ها پیاده روی را انجام دهید.

در این راه از لباس‌های خنک، نخی و گشاد استفاده نمائید تا هوا به خوبی جریان پیدا کند. همچنین سعی کنید لباس‌هایی با رنگ روشن بپوشید زیرا گرما کمتری را جذب می‌کند.

نوشیدن آب را جدی بگیرید زیرا این راه برای جلوگیری از گرمازدگی اربعین بسیار مهم است. در بین راه سعی کنید به مقدار کافی آب بنوشید که بدن با کم آبی مواجه نشود.

در این راه تا جایی که ممکن است از نوشیدنی‌های گازدار و کافئین‌دار استفاده نکنید زیرا مصرف این نوشیدنی‌ها بدن شما را دهیدراته و خشک می‌کند. سعی کنید همراه خود کمی تخم شربتی یا خاکشیر داشته باشید که در کنار آب نوش جان کنید. خاکشیر طبع سردی دارد و می‌تواند دمای بدن را در موقع گرمازدگی کاهش دهد. مصرف خاکشیر به کاهش تشنگی نیز کمک به‌سزایی می‌کند. از یخ و آب‌های خیلی سرد نیز استفاده نکنید زیرا مصرف آن‌ها سبب بالا رفتن دمای بدن شما می‌شود و عطش ایجاد می‌کند به همین دلیل تا جای ممکن از مصرف آن پرهیز نمائید.

در بین راه غذاهایی بخورید که سبب می‌شود بدن آب کمتری از دست دهد. مصرف شیرینی، غذاهای سرخ شده و پر ادویه باعث تشدید تشنگی می‌شوند. اگر در راه میوه به ویژه هندوانه مشاهده کردید حتماً از آن میل نمائید. هندوانه جزو میوه‌های تابستانی است که دارای خاصیت خنک کنندگی است و آرام بخش استو در درمان گرمازدگی پیاده‌روی اربعین بسیار مؤثر است.

مصرف غذاهایی که طبع گرمی دارند را کاهش دهید. همچنین از پرخوری در مسیر بپرهیزید. در موقع پیاده‌روی از عرق گیر استفاده نمائید. سعی کنید در طول روز که دمای هوا بالاست در موکب بمانید و استراحت نمائید. پیاده‌روی خود را اغلب در غروب یا شب‌ها که دما هوا و ازدحام جمعیت کمتر است انجام دهید. انجام این کارها به پیشگیری از گرمازدگی کمک زیادی می‌کند.

همراه خود چفیه، کلاه و عینک ببرید و در طول مسیر استفاده نمائید. در بین راه چفیه خود را با آب یا در صورت امکان گلاب مرطوب نگه دارید تا دچار گرمازدگی نشوید. اگر در بین راه اگر احساس خستگی یا کوفتگی کردید حتماً حرکت را متوقف کنید و چند ساعت در موکب استراحت نمائید تا بهبودی حاصل شود.

همراه خود کمی لیمو تازه و در صورت امکان عسل داشته باشید و صبح‌ها از آب ولرم به همراه لیمو و عسل میل کنید. مصرف لیمو در موقع عطش و گرمازدگی اربعین پیشنهاد می‌شود زیرا لیمو دارای ویتامین ث است که در درمان گرمازدگی اربعین بسیار مؤثر است.

می‌توانید همراه خود کمی روغن گیاهی به منظور کاهش دمای بدن و درمان گرمازدگی در طب سنتی ببرید. مخلوط روغن‌هایی همچون: روغن زیتون، روغن اسطوخدوس، روغن نعنا، روغن بادام. ترکیب این روغن‌ها از خواص خنک کنندگی برخوردار است و برای مصرف آن کافیست چند قطره را را به کف دست، پشت گردن و مچ‌های خود بمالید تا سبب کاهش دمای بدنتان شود.

تذکرات مهم برای زائران:

۱- تشنگی، شاخص مناسبی برای نشان دادن گرمازدگی نیست. ادرار کم و پررنگ نشان می‌دهد که به مصرف آب و مایعات بیشتری نیاز دارید.

۲- کودکان، سالمندان و افراد مبتلا به بیماری‌های پوستی و غدد از گروه‌های مستعد برای ابتلاء به بیماری‌های ناشی از گرما هستند.

۳- اگر شخصی نشانه‌های گرمازدگی را بروز داد (مثل گرفتگی عضلانی، خستگی، سردرد، سرگیجه، تهوع و تعریق بیش از حدّ) فوراً او را به یک مکان خنک ببرید.

اگر فردی در اثر گرما دچار تهوع، گیجی، غش و ضعف، پوست داغ و قرمز یا سرد و مرطوب، تب، افزایش ضربان قلب، تنگی نفس شد، او را هر چه سریع‌تر به بیمارستان یا درمانگاه برسانید. گرمازدگی شدید، می‌تواند فرد را بکشد.

۴- اطلاعات فوق نمی‌تواند جایگزین توصیه‌ها یا درمان پزشکی شود.

کد خبر 678547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.