جای خالی بانوان در باغ مهربانوی شیراز

باغ مهربانو در شهر شیراز تنها باغ بانوان این کلان‌شهر است که با وجود برگزاری مراسم و بهره‌برداری از این مجموعه، در حال حاضر به روی بانوان بسته و علت آن تکمیل نشدن زیرساخت‌ها و نبود بهره‌بردار از سوی دستگاه‌های متولی مطرح شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شیراز یکی از کلان‌شهرهایی است که طی سال‌های گذشته محور اجرای پروژه‌های عمران شهری تنها در حوزه بازآفرینی شهری و احیای بافت‌های فرسوده، پیاده‌راه‌سازی، پروژه‌های زیرساختی، لوله‌گذاری دفع آب‌های سطحی و تکمیل شبکه فاضلاب و پروژه‌های تفریحی و گردشگری است، با این وجود ایجاد فضاهای مناسب برای حضور بانوان در مقایسه با سایر کلان‌شهرها همچون مشهد، تهران، اصفهان و حتی یزد وجود ندارد، در حالی که مادران و دختران نوجوان و جوان که مادران آینده جامعه هستند، در سنین متفاوتی نیاز به نشاط و هیجان سالم برای پیشبرد بهتر اهداف خود در زندگی دارند و یکی از مکان‌هایی که این نیاز را برای زنان و دختران تأمین می‌کند، پارک‌ها است.

طی سال‌های گذشته در شهرهای مختلف کشور پارک‌های ویژه بانوان با مساحت بالا و با امکانات فروان ایجاد شده است، به نحوی که در کلان‌شهری همچون مشهد بیش از شش پارک بانوان وجود دارد و کلان‌شهر دیگری همچون تهران نیز هفت پارک بانوان دارد، در حالی که شهردار تهران فروردین‌ماه سال گذشته در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که تعداد باغات ویژه بانوان به ۱۲ پارک افزایش پیدا می‌کند، اما در کلان‌شهری همچون شیراز علاوه بر اینکه ایجاد چنین فضاهایی برای استفاده بانوان وجود ندارد، می‌توان گفت بانوان این شهر، سهم کم و حتی ناچیزی از فضاهای شهری دارند.

تنها باغ بانوان شهر شیراز تغییر کاربری داده شده است

طی سال‌های گذشته تنها یک باغ بانوان در شهر شیراز ابتدای بلوار مطهری جنوبی ایجاد شد، اما با طراحی و ساخت تقاطع غیرهمسطح شهدای کشن در مجاورت این فضا در سال ۹۷، این باغ کارکرد خود را به علت در دید بودن فضا از روی پل از دست داد و پس از آن کاربری این مکان به باغ خانواده تغییر پیدا کرد، در حالی که علاوه بر نبود یک فضای مناسب شهری برای حضور بانوان شیرازی در این مکان‌ها، سال‌ها متمادی است که این شهر از یک شهربازی برای کودکان، نوجوانان و جوانان محروم است و در هر دوره مدیریتی احداث این فضا در دستور کار قرار می‌گیرد، به‌رغم تلاش‌هایی که برای ایجاد این مکان شده است، در نهایت نبود سرمایه‌گذار برای احداث این پروژه عنوان می‌شود.

جای خالی بانوان در باغ مهربانوی شیراز

باغ بانوان؛ پروژه‌ای که با وجود ۲ بار افتتاح هنوز تکمیل نیست

نخستین عزم مدیریت شهری شیراز، ایجاد باغ بانوان در سال ۱۴۰۰ و به مناسبت روز خبرنگار بود. نخستین باغ بانوان در پیاده‌راه سلامت ابتدای بلوار شاهد با حضور شهردار وقت و تعدادی از اعضای شورای پنجم افتتاح شد، اما پس از گذشت چند ماه از افتتاح، این باغ به علت تکمیل نبودن تعطیل و در آن به روی بانوان بسته شد. پس از گذشت یک سال از روی کار آمدن مدیریت شهری جدید و شورای ششم این باغ مجدد بازطراحی و با نصب تعدادی تجهیزات ورزشی و ایجاد غرفه، آبان‌ماه ۱۴۰۱ افتتاح شد.

در حال حاضر و با گذشت بیش از ۹ ماه از افتتاح، هنوز هم در این باغ روی بانوان بسته است. در آخرین مراسم افتتاحیه این باغ، افسانه خواست‌خدایی، رئیس کمیته بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر شیراز و عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز از ایجاد حداقل ۱۱ باغ بانوان مهربانو در مناطق شهرداری، بازطراحی فضاهای ورزشی و تفریحات ویژه بانوان خبر داد، اما از آن زمان تاکنون نه تنها وعده ایجاد هیچ‌یک از باغات بانوان مهربانو در سطح مناطق یازده‌گانه شیراز محقق نشد، بلکه نخستین باغ مهربانو نیز افتتاح شده است و کاربردی برای حضور بانوان ندارد.

از سوی دیگر طی هفته‌های گذشته خبری با عنوان «عزم جزم مدیریت شهری برای ایجاد و ساماندهی باغ‌های مهربانو در مناطق یازده‌گانه شهرداری شیراز» از سوی پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری شیراز با عنوان تشکیل جلسه پیگیری مصوبه ایجاد و ساماندهی باغ‌های مهربانو با حضور شهردار شیراز، افسانه خواست‌خدایی، رئیس کمیته خانواده و بانوان شورای اسلامی شهر و شهرداران ۱۱ منطقه شیراز منتشر شد.

در این جلسه محمدحسن اسدی، شهردار شیراز از عزم شهرداری برای ایجاد و ساماندهی باغ‌های مهربانو در مناطق یازده‌گانه خبر داد و بر رفع موانع و تسریع در عملیات اجرایی به منظور اتمام به‌موقع تأکید کرد. همچنین افسانه خواست‌خدایی به تفصیل در مورد مسائل جانمایی، تملک و ساماندهی باغ مهربانو در هر منطقه سخن گفت و خواستار پیگیری و مانع‌زدایی در اجرای این روند و تسریع در عملیات این پروژه فرهنگی-اجتماعی در تک‌تک مناطق یازده‌گانه شد، با این وجود باز هم خبری از کلنگ‌زنی و حتی بهره‌برداری از یک فضا به عنوان باغات مهربانو در یکی از مناطق یازده‌گانه منتشر نشد.

پیمانکار هنوز باغ مهر را به طور کامل تحویل نداده است

روح‌الله مظفری، معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز درباره بسته بودن باغ مهربانو به خبرنگار ایمنا می‌گوید: این باغ با هدف خدمت‌رسانی به بانوان احداث شد، اما در زمان احداث موضوع امکانات اجرایی و فرآیندهای لازم مدنظر قرار نگرفت.

وی با اشاره به اینکه این فضا طراحی منحصربه‌فرد و به بهره‌برداری خاص خود را نیاز دارد، تاکید می‌کند: متولی باغات خانواده در سطح شهر، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز بوده، اما وظیفه نگهداری از این باغ بر عهده پیمانکار فضای سبز است. با توجه به اینکه هنوز فراهم کردن بخشی از زیرساخت‌ها و اقدامات عمرانی این باغ باقی مانده و تکمیل نشده، پیمانکار سازنده این مجموعه را به سازمان تحویل نداده است.

معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز تصریح می‌کند: باغ مهربانو دو بار افتتاح شده است، اما هنوز هم در آن به روی بانوان شهر شیراز بسته است، با هر بار افتتاح، کاربری این باغ تغییر کرد و در حال حاضر نمی‌توان استفاده خاصی از این باغ داشت، چراکه کاربری و فضاهایی که در آن طراحی شده است، باید فعال شود.

مظفری با تاکید بر اینکه نیاز است به منظور تکمیل این باغ بهره‌بردار مناسب برای آن پیدا شود، اظهار می‌کند: پذیرای مشورت و نقطه نظرات افراد در این زمینه هستیم و از این موضوع استقبال می‌کنیم، چراکه هدف این است باغ مهربانو برای استفاده بانوان راه‌اندازی شود.

جای خالی بانوان در باغ مهربانوی شیراز

دیدگاه اقتصادی به فعالیت باغ مهربانو نداریم

وی با بیان اینکه اقدامات در یک چارچوب مدون و مشخص تعریف شده است تا بتوان هرچه زودتر آن را عملیاتی کرد، تاکید می‌کند: شهرداری درباره باغ مهربانو دیدگاه اقتصادی، مالی و انتفاعی ندارد و دیدگاه شهرداری بهره‌برداری فرهنگی است تا علاوه بر ایجاد ظرفیت لازم در راستای تعاملات اجتماعی و فرهنگی بتوان اقلام فرهنگی را با توجه به سنت‌ها و آیین کشور و سبک زندگی ایرانی اسلامی در این باغ عرضه کرد.

معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز تاکید شهردار شیراز و شورای ششم را بر احیای این فضا می‌داند و ادامه می‌دهد: به دنبال افراد توانمند هستیم تا اداره باغ به شکل یک مجموعه فرهنگی و تفریحی باشد، با این وجود مجری پروژه به‌رغم پیشنهادهای مطرح شده، با قدری مشکل مواجه است.

مظفری درباره محتمل بودن حضور نداشتن بهره‌بردار و بسته ماندن در این باغ برای همیشه، می‌گوید: این مسئله محتمل است، چراکه با توجه به هزینه‌کرد و کاربری که برای این باغ در راستای خدمت‌رسانی به بانوان تعریف شده است، در حال حاضر بازدهی ندارد.

به گزارش ایمنا، تحقیقات نشان می‌دهد اوقات فراغت زنان از شکل‌های سنتی خود همچون حضور در میهمانی‌های زنانه، مراسم رسمی و عزاداری خارج شده و حالت برونی پیدا کرده است، به عبارت دیگر با دگرگونی ارزش‌ها و سبک‌های زندگی سنتی نسل‌های جوان‌تر، زنان و دختران جوان زمان بیشتری برای فراغت‌های شخصی فعال و برون‌خانگی صرف می‌کنند و آن را فرصتی برای شکوفایی فردی و اجتماعی خود می‌دانند.

امروزه زنان و دختران به جای استراحت در خانه، انجام کارهای منزل، تماشای تلویزیون و مطالعه کتاب، به سوی انواع فراغت‌های بیرون از خانه همچون ورزش، سینما، موزه‌ها، پارک‌ها، کافی‌شاپ‌ها، رفتن به مراکز خرید و قدم زدن در خیابان‌ها متمایل شده‌اند و در این حوزه نیز همواره فعالان حوزه زنان و بسیاری از بانوانی که در حوزه مدیریت شهری حضور دارند بر لحاظ افزایش سهم زنان در فضاهای شهری، حضور در برنامه‌های مختلف و حتی نام‌گذاری بانوان در معابر و مکان‌های مختلف تاکید دارند.

جای خالی بانوان در باغ مهربانوی شیراز

نخستین باغ مهربانو شهر شیراز در مساحتی بالغ بر ۲.۳ هکتار ویژه استفاده بانوان شیرازی افتتاح شد و آن زمان مصطفی مشفقیان، معاون فرهنگی شهردار شیراز از فراهم کردن مجموعه‌ای کامل از بازی‌های هیجانی برای سنین مختلف شامل پینت‌بال ترامپولین، فضای بازی کودک، ایکس بادی در این مجموعه نام برد و تاکید کرد که نگاه ما به این مکان فرهنگی است و این مجموعه باغ را یک فرهنگسرای بزرگ مقیاس می‌دانیم که فضای آموزشی، سالن آمفی‌تئاتر و فضاهای مختص فرهنگسرا نیز در این باغ تعبیه شده است.

در این فضا، مکانی برای بانوان خودسرپرست به منظور فروش آثار دستی در نظر گرفته شده است، اما تا به امروز هیچ‌یک از این موضوعات محقق نشده و این باغ همچنان تعطیل است.

کد خبر 678499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.