درمان سندرم روده تحریک‌پذیر با کنترل اضطراب

متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی گفت: کنترل اضطراب از درمان‌های سندرم روده تحریک‌پذیر است، درمان اضطراب با کمک روانپزشک، روانشناس و روش‌هایی مانند مدیتیشن، یوگا و ورزش منظم تأثیر چشمگیری در کاهش علائم IBS دارد.

سارا صافی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) اظهار کرد: سندرم روده تحریک‌پذیر در افراد جوان به‌ویژه زنان دیده می‌شود، به‌خصوص در افرادی که اختلالات اضطرابی دارند، علائم IBS به شکل مجموعه‌ای از علائم گوارشی بوده که به‌طور معمول هم‌زمان با علائم اضطرابی است؛ در واقع در این بیماری ارتباط نزدیکی بین وضعیت روحی روانی و علائم گوارشی وجود دارد.

وی با اشاره به علائم IBS افزود: اسهال، یبوست یا دوره‌های متناوب اسهال و یبوست، نفخ، اتساع شکم، دل‌پیچه، اسپاسم و درد شکم و احساس تخلیه ناکامل مدفوع از علائم این بیماری است، همچنین مصرف بعضی مواد غذایی ممکن است باعث تشدید علائم IBS شود.

این متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی تصریح کرد: بعضی از سبزی‌ها مانند انواع کلم (گل کلم و بروکلی)، ترب، سیر و حبوبات (به ویژه لوبیا و نخود) به شدت نفاخ هستند و باعث تشدید علائم می‌شوند؛ بهتر است که این سبزیجات به صورت پخته مصرف شود، حبوبات نیز باید حداقل ۲۴ ساعت قبل از پخت خیس بخورد و آب آن چند مرتبه عوض شود.

وی ادامه داد: لبنیات (به‌خصوص شیر) در افرادی که تحمل لاکتوز ندارند، علائم IBS را تشدید می‌کند، پنیر و ماست چون محصولات لبنی تخمیری هستند، تحمل گوارشی بهتری دارند، همچنین برای کاهش علائم بهتر است که محصولات پروبیوتیک و بدون لاکتوز مصرف شود.

صافی گفت: محصولات حاوی شربت فروکتوز مانند شیرینی‌ها، دسرها و آبمیوه‌های صنعتی، نوشیدنی‌های گازدار، نوشیدنی‌های الکلی و انرژی‌زا، نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه و نوشابه کولا، محصولات حاوی قندهای الکلی مانند آدامس از علائم سندرم روده تحریک‌پذیر است.

وی با اشاره به درمان سندرم روده تحریک‌پذیر اضافه کرد: پروبیوتیک‌ها باکتری‌های مفید هستند که عملکرد دستگاه گوارش را تنظیم می‌کنند و علائمی مانند نفخ، اسهال و یبوست را به خوبی کنترل می‌کنند.

این متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی خاطرنشان کرد: کنترل اضطراب از دیگر درمان‌های سندرم روده تحریک‌پذیر است، درمان اضطراب با کمک روانپزشک و روانشناس و روش‌هایی همچون مدیتیشن، یوگا و ورزش منظم تأثیر چشمگیری در کاهش علائم IBS دارد؛ همچنین درمان‌های خانگی مانند ماساژ شکم، مصرف دمنوش زنجبیل، بابونه، زیره، آویشن و عرق نعناع نیز می‌تواند در تسکین علائم، کمک‌کننده باشد.

کد خبر 678461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.