۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۹
چگونه یک سخنران حرفه‌ای باشیم؟

افراد هر روز با اهداف مشخص با دیگران صحبت می‌کنند، به‌طور مثال هنگام ارتباط با دوستان، مشتری، همکاران و مدیر مجموعه باید صحبت کنند. کاربرد سخنرانی در زندگی روزمره بسیار مشهود است پس نیاز است که سخنرانی درست و حرفه‌ای را مورد توجه قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هدف از سخنرانی حرفه‌ای الهام بخشیدن، انگیزه دادن و آگاه کردن مخاطب بوده که از اصول زیادی برخوردار است. میزان تأثیرگذاری و ارتباط با مخاطبان، شروع قدرتمند، اعتماد به‌نفس در شروع، درگیر کردن مخاطبان، شوخ‌طبعی و مزاح، مدیریت زمان، گوش دادن فعال، واضح و شمرده صحبت کردن، کنترل صدا جزو اصول سخنرانی است.

میزان تأثیرگذاری و ارتباط با مخاطبان: یک سخنران موفق، باید تکنیک‌های جذابیت کلام و غلبه بر ترس در زمان مواجهه با مخاطب را فرا گیرد. توجه به نکاتی که احساسات مخاطب را بر انگیزد یکی از گزینه‌های مهم در برقراری ارتباط خوب و تأثیرگذار است.

آغاز قدرتمند یکی از نکات بسیار مهم است که می‌تواند استفاده از یک داستان یا تجربه شخصی مرتبط با موضوع سخنرانی باشد. داستان‌هایی که توسط سخنران مطرح می‌شود یکی از بخش‌های مهم در ارائه مناسب است. در زمان شروع سخنرانی باید با توجه به طیف مخاطبان در نظر داشت که چند درصد از مخاطبان احساساتی و چند درصد منطقی فکر می‌کنند. برایان تریسی در این رابطه می‌گوید انسان‌ها معمولاً احساساتی فکر می‌کنند و منطقی توجیه می‌کنند.

استفاده از زبان بدن مناسب: زبان بدن تأثیر بسیار بیشتری نسبت به کلماتی که بیان می‌کنید، خواهد داشت. حرکات بدن در زمان سخنرانی، حالت چهره و نحوه ایستادن بخش‌هایی از زبان بدن است.

درگیر کردن مخاطبان: درگیر نمودن مخاطبان از دشوارترین مهارت‌ها بوده و نیاز به تمرین زیاد دارد چراکه معمولاً مخاطبان سخت با سخنران ارتباط برقرار می‌کنند.

شوخ‌طبعی و مزاح: منظور از شوخ طبعی این نیست که نقش یک استندآپ کمدین را اجرا کند! بلکه باید فضایی جذاب را فراهم آورد تا مخاطب علاقه زیادی به صحبت‌ها داشته باشد. شوخ‌طبعی درواقع وجه تمایز میان یک سخنور حرفه‌ای و یک سخنران کم‌تجربه است. اگر شوخی و طنز را جای مناسب در بخش‌هایی از سخنرانی خود به کار برند؛ به‌طور قطع موجب جذابیت هرچه بیشتر در نظر مخاطب خواهد شد.

مدیریت زمان: نه‌تنها از مهارت‌های اصلی سخنران به شمار می‌رود، بلکه یک توانایی فوق‌العاده خواهد بود.

گوش دادن فعال: شاید در نگاه اول نتوان گوش دادن را جزو مهارت‌های اصلی سخنران به‌حساب آورد زیرا معمولاً فعالیتی بسیار ساده به نظر می‌رسد، اما گوش دادن فعال بسیار مهم است. وقتی میهمانان سوالی می‌پرسند باید با دقت تمام به صحبت‌های آنان گوش داد تا بتوان پاسخی مطلوب ارائه کرد.

اعتمادبه‌نفس: نبودن اعتمادبه‌نفس می‌تواند موجب استرس و اضطراب شده و کیفیت سخنرانی را کاهش دهد.

کنترل صدا: صدا مهم‌ترین ابزاری است که در اختیار سخنران است پس باید کنترل آن را در دست گرفت و آموخت که چگونه می‌توان با تغییراتی که در صدا ایجاد می‌شود با مخاطب ارتباط برقرار کرد و وی را تحت تأثیر قرار داد.

برخی از راهکارها برای ایجاد تعامل با مخاطبان عبارت است از:

  • شروع سخنرانی با لبخند، سلام به حضار و تشکر از حضور آن‌ها: به مخاطبان باید این احساس را منتقل کرد که یک انسان شبیه به خودشان در حال صحبت با آن‌هاست.
  • در میان مخاطبان به دنبال افرادی باشید که بیشترین ارتباط را برقرار می‌کنند و در سخنرانی تعامل دارند. انتخاب این افراد کمک می‌کند راحت‌تر بتوان ارتباط چشمی برقرار کرد و در ذهن این تصور ایجاد شود که تنها برای همان افراد سخنرانی انجام می‌شود.
  • در صورت امکان بعد از جلسات یا در زمان استراحت چند دقیقه به میان مخاطبان رفتن و با آن‌ها صحبتی کوتاه و دوستانه داشتن بسیار مؤثر است.

رکن ارتباطات کلام است

حجت‌الاسلام محمد داستان‌پور، از فعالان فرهنگی و مذهبی اصفهان در رابطه با سخنرانی حرفه‌ای به خبرنگار ایمنا می‌گوید: برخی فکر می‌کنند سخنرانی حرفه‌ای یک فن است، اما تجربه من در این حوزه نشان می‌دهد که سخنرانی یک هنر است. زمانی که سخنرانی را به‌عنوان هنر بشناسیم در واقع شاهد ترکیبی از آگاهی، ظرافت و دقت بوده‌ایم. در زمان سخنرانی باید در موضوعات خاص، طیفی از مخاطبان با سخنران همراهی کنند و سخنران پیامی را به قلب آنان برسانیم؛ تنها این نیست که ذهن آنها را درگیر کلامی کنیم. شخصی که استعداد کمی در این حوزه دارد مسیر پیچیده‌ای را باید طی کند.

وی می‌افزاید: آگاهی نسبت به اصول سخنرانی تسهیل‌گر بوده و در کنار آگاهی مهم‌ترین رکن تمرین و تکرار است. افرادی را می‌بینیم که در اثر سخنرانی زیاد و با استفاده از بازخوردها، فنون سخنرانی را یاد گرفته‌اند؛ با شناخت اصول می‌توان این مسیر را بسیار کوتاه کرد. نباید فراموش کنیم آگاهی به اصول کافی نیست و نیاز به تمرین دارد.

این فعال فرهنگی می‌گوید: سخنران باید در ظاهر، شخصیتی فعال، برون‌گرا، خلاق و بداهه‌گو (حاضر جواب) داشته باشد و در باطن دغدغه‌مند باشد زیرا دغدغه‌مندی باعث می‌شود سخنانش از درون قلب و پرانرژی باشد و پیام مثبتی را در ناخودآگاه مخاطب القا ‎کند. در کلام قوی اخلاص فرد نیز قلب مخاطب را درگیر می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: حدود ۸۰ درصد از زندگی روزمره یک فرد ارتباطات بوده و رکن ارتباطات کلام است. سخنوری یعنی در یک قالب مشخص با بهترین کلمات مفهوم مورد نظر را به مخاطب القا کنیم. روزانه در فعالیت‌های مختلف همچون تعامل با مشتری، خانواده و افراد دیگر نیاز به سخنرانی بسیار مشهود است. خیلی از اوقات در بازار متوجه شده‌ایم که دو مغازه شبیه به هم مشتری یکسانی ندارند و یکی از مغازه‌ها مشتری بیشتری دارد؛ یکی از دلایل آن تعامل و صحبت با مشتری است که باعث رونق آن مغازه می‌شود، حتی در تعامل با دوستان، بسیاری اوقات مشاهده می‌کنیم صحبت افراد نتیجه معکوس دارد زیرا نتوانسته است صحبتی درست و حرفه‌ای داشته باشد.

کد خبر 678376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.