خبر مهم وزیر صمت درباره تحویل خودروهای سامانه یکپارچه

آن‌طور که وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید مردم نباید نگرانی نسبت به تحویل خودروهای سامانه یکپارچه داشته باشند، چراکه تولید این خودروها انجام شده است و حتی پیش‌بینی می‌شود تولید خودرو امسال رکورد بزند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباس علی‌آبادی در گفت‌وگوی ویژه خبری اظهار کرد: خودروهای برقی در خودروهای آینده نبوده و خودروی روز محسوب می‌شوند. اگر بخواهیم به فناوری‌های روز دنیا توجه و همراه یا جلوتر از آنها حرکت کنیم باید متوجه این تحولات باشیم.

وی افزود: در گذشته فاصله انقلاب‌های صنعتی یک قرن به طول می‌انجامید، اما اکنون روند تحولات بسیار سریع است. اولین خودروهای دنیا برقی بود اما در آن زمان امکان ذخیره‌سازی برق وجود نداشت که منجر به کنار گذاشته شدن خودروهای برقی و جایگزینی خودروهای دیزلی شد.

وزیر صمت گفت: شرایط زیست‌محیطی دنیا اکنون نگران‌کننده است، بنابراین در کلان‌شهرهایی همچون تهران استفاده از خودروهای برقی اولویت‌دار است، علاوه بر این، وضعیت سوخت‌های فسیلی نگران‌کننده است، خودروهای برقی به‌شدت زیست‌محیطی و اقتصادی است.

علی‌آبادی اضافه کرد: یک خودروی برقی که با گران‌ترین انرژی تجدیدپذیر حرکت می‌کند، ۱۵ کیلووات ساعت برق لازم دارد و در واقع یک دلار و هفت سنت هزینه دارد، در حالی که قیمت بنزین فوب خلیج‌فارس برای خودروهای فعلی بیش از هفت دلار است.

وی ادامه داد: این سیاست تاکنون با قطعیت دنبال نشده است، برای تولید انبوه خودروهای برقی نیازمند بسیج همگانی خواهیم بود، علاوه بر این چالش‌های موجود در خودروهای بنزینی، در خودروهای برقی نیز وجود خواهد داشت، با این وجود با اراده همگانی سال آینده شاهد عرضه انبوه خودروهای برقی خواهیم بود.

وزیر صمت گفت: در سال جاری نیز تعداد قابل توجهی اتوبوس برقی وارد ناوگان خواهد شد، واردات خودرو را نیز به خودروهای برقی روز دنیا اختصاص دادیم که تنوع و قابلیت‌های بسیاری دارد. برای گذر از شرایط بحرانی تأمین بنزین نیازمند حرکت به سمت خودروهای برقی هستیم.

علی‌آبادی در ادامه درباره تأمین کالا و عرضه مواد اولیه صنعت در بورس کالا اضافه کرد: تجارت ما در خدمت تولید است تا ناترازی‌ها را رفع کند، نمی‌توان تورم را از طریق واردات مهار کرد و نیازمند تمرکز بر تولید صادرات‌محور هستیم، بخشی از مواد اولیه اکنون وارداتی است که در تلاشیم تأمین ارز آن سرعت گیرد.

وی با بیان اینکه نیازمند یک تحول جامع در اقتصاد هستیم، گفت: دولت در تلاش است با دخالت‌هایم وردی، ناترازی‌ها را رفع کند، البته ناترازی‌هایی در تأمین نکردن به‌موقع ارز وجود دارد، برای تأمین به موقع ارز برای مواد اولیه لاستیک به مشکل برخورده بودیم که با پیگیری‌های انجام شده رفع شد.

وزیر صمت درباره فروش خودروهای وارداتی، اظهار کرد: اختلاف نظرهایی بین اداره استاندارد، محیط زیست و تولیدکنندگان درباره خودروهای کارکرده به وجود آمده بود که با دستور رئیس‌جمهور در حال برطرف شدن است، تعداد زیادی خودرو آماده تحویل به مردم است اما اختلافاتی بین برخی نهادها وجود داشت که وزارت صمت تلاش می‌کند آن را رفع کند.

علی‌آبادی اضافه کرد: مردم نگران نباشند، خودروهای ثبت نامی تولید شده و روند تولید متوقف نشده است، حتی پیش‌بینی می‌شود امسال نسبت به سال گذشته رکورد تولید خودرو جابه‌جا شود.

وی ادامه داد: آئین‌نامه خودروهای کارکرده تنظیم و به دولت ارائه شده است، به‌زودی این آئین‌نامه در صحن دولت مطرح خواهد شد و تصویب می‌شود که منجر به سرعت گرفتن تحویل خودروهای وارداتی می‌شود، واردات خودروهای نو در حال انجام است و تلاش می‌شود دولت دخالت مستقیم در این زمینه نداشته باشند.

وزیر صمت گفت: شرکت‌ها به تعهدات خود عمل می‌کنند. خودروهای داخلی و مونتاژی تولید شده است و به‌زودی اخبار مرتبط منتشر خواهد شد.

کد خبر 678258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.