گسترش روابط اقتصادی تهران و اسلام‌آباد در سایه دیپلماسی همسایگی

یک کارشناس مسائل پاکستان گفت: گسترش روابط اقتصادی تهران-اسلام‌آباد در سایه دیپلماسی همسایگی از جمله دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی است.

پیرمحمد ملازهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، پیرامون سفر اخیر وزیرخارجه کشورمان به پاکستان اظهار کرد: سفر اخیر حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه به اسلام‌آباد با اهداف و راهبردهای تجاری و سیاسی دولت سیزدهم انجام شده است.

به گفته وی، این سفر دیپلماتیک از این منظر مهم است که دو طرف توافق کردند سالانه پنج میلیارد دلار مبادلات تجاری و بازرگانی داشته باشند.

این کارشناس مسائل پاکستان خاطرنشان کرد: مقامات دو کشور در موضوع بازارچه ریمدان در جنوب استان سیستان و بلوچستان است که به منظور افزایش مبادلات دوطرفه به توافق رسیده‌اند.

وی ادامه داد: واقعیتی که وجود دارد این است که در حال حاضر ظرفیت‌های دو کشور برای توسعه تجارت زیاد و متنوع است اما با توجه به تحریم‌هایی که وجود دارد نیاز کشورمان به بعضی کالاهای سایر کشورها هم موضوعی است که پاکستان می‌تواند در تأمین آنها به ما کمک کند.

ملازهی با اشاره به اینکه ایران اسلامی به واسطه تحریم‌های ظالمانه آمریکا و غرب اجازه واردات شماری از کالاها را ندارد، اظهار کرد: در سوی مقابل پاکستانی‌ها هستند که می‌توانند هر کالایی را از هر کشوری وارد کنند و از این طریق به کمک ایران بیایند.

وی ادامه داد: مرز مشترک بین ایران و پاکستان ظرفیت‌های مناسبی را ایجاد کرده است و در این راستا چند مرکز تجاری بین مرزی از جمله سراوان، ریمدان و میرجاوه در خط مرزی ما با پاکستان فعال شده، همچنین پیش‌بینی شده است که دو منطقه دیگر مرزی هم به این تعداد اضافه شود.

کارشناس مسائل پاکستان گفت: این یک امتیاز است که پاکستان کالاهایی که ایران نیاز دارد را بخرد و در اختیار ایران قرار دهد.

وی با بیان اینکه نیاز پاکستان به سوخت و انرژی و محصولات پتروشیمی است، اظهار کرد: هر چند مذاکرات خط لوله گاز صلح متوقف است اما امیدواری‌هایی وجود دارد که شاید بتوان با طرف پاکستانی به توافق‌هایی رسید و این خط را هم فعال کرد.

ملازهی افزود: این خط تا مرز پیشین در سمت ایران رسیده اما متوقف شده است؛ فشار آمریکایی‌ها باعث شد هندی‌ها از این طرح کناره‌گیری کنند، اما در ادامه چینی‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند که این خط لوله را بسازند. البته این موضوع نیز مشکلاتی دارد و پاکستانی‌ها هم تحت فشار آمریکایی‌ها هستند.

وی تصریح کرد: با همه این اوصاف و شرایط، پاکستان به انرژی ما نیاز دارد و ایران هم می‌تواند نفت، گاز و بنزین را به صورت رسمی به پاکستان دهد و بخشی از این نیاز که امروز به شکل قاچاق وارد پاکستان می‌شود هم کنترل و قطع شود.

کارشناس مسائل پاکستان گفت: ایران برای تأمین نیازهای پتروشیمی و انرژی کشور همسایه ظرفیت خوبی دارد. در طرف مقابل هم مواد غذایی همچون برنج می‌توان وارد کرد.

وی ادامه داد: سفر وزیرخارجه کشورمان به‌ویژه به بندر کراچی پاکستان هم از این زاویه مهم است که هم بخش خصوصی و دولتی ایران و پاکستان بتوانند به جمع‌بندی برسند که کالاهای مورد نیاز ایران به شکل صادرات مجدد انجام شود، اگر این مهم محقق شود، سفر موفقیت‌آمیز بوده است.

ملازهی اظهار کرد: نیاز پاکستان از نظر پتروشیمی به محصولات ایران همواره مورد توجه مقامات اسلام‌آباد بوده است، در این راستا سعی کردند روابط خود را با تهران حفظ کنند در این راستا، گسترش روابط اقتصادی تهران-اسلام‌آباد در سایه دیپلماسی همسایگی از جمله دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی است.

کارشناس مسائل پاکستان خاطرنشان کرد: ایران اسلامی مرز مشترک با کشورهای همسایه خود دارد و باید تلاش شود این مرزها، مرزهای امنیت باشند و تنش در این مرزها به حداقل ممکن برسد.

کد خبر 677898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.