ایران و پاکستان مصمم به تبدیل مرزهای امنیتی به تجاری هستند

وزیر امور خارجه گفت: مصمم هستیم با فاصله گرفتن از امنیت ماندن مرزها آنرا به مرزهای تجاری و محلی برای رفت و آمدهای ملی و استانی تبدیل کنیم و حجم تبادل تجاری خود را به دو برابر افزایش دهیم.

به گزارش ایمنا، حسین امیرعبداللهیان روز پنجشنبه در نشست خبری مشترک با بلاول بوتو زرداری ضمن تشکر از میزبانی و دعوت همتای پاکستانی خود، بار دیگر حادثه تروریستی در این کشور را محکوم کرده و با بازماندگان و دولت و ملت پاکستان ابراز همدردی کرد.

وزیر امور خارجه افزود: از دو روز قبل معاون دیپلماسی اقتصادی کشور همراه با هیأتی اقتصادی از وزارتخانه‌های مختلف، مذاکراتی مهم و نتیجه بخش را با همتایان خود در اسلام آباد داشته است که منجر به امضای اسناد جدید، تمدید و پیگیری برخی از اسناد گذشته شد.

امیرعبداللهیان ادامه داد: ما درباره خط لوله گاز انتقال ایران به پاکستان (طرح آی-پی) گفت‌وگوهای سازنده‌ای با پاکستان داشتیم. تکمیل این خط لوله در راستای منافع دو ملت است و آمادگی داریم این خط لوله هر چه زودتر مراحل اجرایی و نهایی خود را پشت سر بگذارد.

وی تاکید کرد: ما همچنین در خصوص مشکلات پولی و بانکی و راه حل‌های آن در چهارچوب حقوق بین الملل گفت و گو کردیم.

وزیر خارجه گفت: در جریان سفر سال گذشته همکارم آقای بوتو توافقاتی را در خصوص بازارچه مرزی و توسعه روابط اقتصادی با یکدیگر داشتیم. ما آماده ایجاد منطقه ویژه اقتصادی و منطقه آزاد در منطقه مرزی ریمدان هستیم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: اخیراً بازارچه مرزی مند-پیشین با حضور رئیس جمهور ایران و نخست وزیر پاکستان افتتاح شد.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران گفت: دو طرف مصمم هستیم از امنیتی بودن مرزها فاصله بگیریم و مرزهای دو کشور را به مرزهای تجاری و اقتصادی و رفت و آمدهای ملی و استانی تبدیل کنیم و حجم تبادل تجاری خود را به دو برابر و ۵ میلیارد دلار افزایش دهیم.

وی تاکید کرد: اتفاق نظر داریم در سریع‌ترین زمان ممکن مجرمان و متهمان با یکدیگر تبادل شوند و لنج‌های توقیف شده ماهیگیران آزاد شوند.

امیرعبدالهیان تصریح کرد: نظر داریم فرمت‌های مشارکت در روابط اقتصادی و مبارزه با تروریسم و مواد مخدر را به اجرا در آوریم. مکانیسم همکاری‌های ایران، چین و پاکستان و مکانیسم همکاری ایران ترکیه و چین از جمله همین موارد است.

وی با اشاره به حضور نمایندگان پارلمان دو کشور و روسای گروه دوستی ایران و پاکستان گفت: مشارکت پارلمانی در توسعه روابط نقش مثبتی ایفا خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه در خصوص بحران اوکراین و مساله افغانستان گفت‌گو و رایزنی کردیم گفت: هر گونه تحول در افغانستان بر همسایگان به خصوص ایران و پاکستان تاثیر می‌گذارد. ما چهارچوب ابتکارات منطقه‌ای را بهترین روش برای حل و فصل موضوع افغانستان می‌دانیم و به حمایت از مردم افغانستان به عنوان وظیفه انسانی و دینی تاکید داریم و ثبات و امنیت افغانستان را مورد توجه قرار داده‌ایم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: ما راه حل بحران اوکراین را جنگ نمی‌دانیم و تسلیح بیشتر اوکراین توسط آمریکا و کشورهای غربی را نگران کننده می‌دانیم. تسلیح طرفین جنگ نتیجه‌ای جز کشتار و ویرانی نخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: معتقدیم مردم پاکستان و ایران یک ملت واحد در دو جغرافیای متفاوت هستند. ما امنیت و پیشرفت پاکستان را امنیت و پیشرفت ایران می‌دانیم.

همگرایی منطقه‌ای پاکستان با سیاست همسایگی آیت‌الله رئیسی هم‌خوانی دارد

«بلاول بوتو زرداری» ضمن خوش آمدگویی به وزیر امور خارجه کشورمان و هیات همراه گفت: ۱۵ ماه قبل ما کار خود را در دولت جدید پاکستان شروع کردیم و ایران از اولین کشورهایی بود که به آن سفر کردم و در این مدت پیشرفت‌های بسیار زیادی در روابط دو کشور داشتیم.

وزیر خارجه پاکستان ادامه داد: بسیار خرسندم که در روزهای پایانی دولت میزبان وزیر امور خارجه ایران هستم.

زرداری افزود: می‌توان نمونه پیشرفت روابط دو کشور در افتتاح بازارچه مرزی و پروژه انتقال برق ایران به پاکستان با حضور آیت الله رئیسی و شهباز شریف دید.

وی خاطرنشان کرد: پروژه‌های گفته شده نشان دهنده تعهد جمعی دوکشور برای یافتن راه حل‌هایی به نفع دو کشور است و گام اول توسعه روابط چند بعدی و به خصوص روابط اقتصادی بین دو کشور است.

زرداری گفت: امروز مدارس، بیمارستان‌ها، و مکان‌های زیادی به لطف انتفال برق ایران در کویته روشن هستند.

وزیر خارجه پاکستان با اشاره به برگزاری جلسه کمیسیون سرمایه گذاری دو کشور تصریح کرد: در روزهای اخیر پیشنهادات زیادی در مورد تقویت روابط اقتصادی و انرژی داشتیم و توانستیم اسناد زیادی را امضا کنیم که سرآمد آن امضای برنامه تجارت راهبری از ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۸ بود. در این رایزنی‌ها توسعه روابط به سطح ۵ میلیارد دلار در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: امیدوارم در نتیجه این اسناد به پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کنیم. در صحبت‌های انجام شده با همتای خودم در خصوص مسائل گوناگون به توافق دست یافتیم و همچنین درباره تحولات دو جانبه، منطقه‌ای و بین المللی رایزنی شد و در این موارد شاهد همگرایی بالا هستیم. هر دو کشور بر این نظر هستیم که صلح و ثبات به نفع کل منطقه است.

زرداری تاکید کرد: ما به دنبال همگرایی منطقه‌ای هستیم که این با سیاست همسایگی آیت‌الله رئیسی هم‌خوانی دارد. ما به دنبال افتتاح پنج بازارچه هستیم و اعتقاد داریم سازمان اکو می‌تواند نقش کلیدی در توسعه روابط اقتصادی ایفا کند.

وی ادامه داد: ما در مذاکرات درباره تبادل زندانیان و آزادی ماهی گیران و لنج‌های دو طرف به توافق رسیدیم و بر ثبات و صلح در مرزهای دو کشور تاکید کردیم.

وزیر خارجه پاکستان گفت: ما در گفت‌گوهای خود از موضع ایران در خصوص کشمیر حمایت و قدردانی کردیم. همچنین در خصوص افغانستان ما تفاهم داریم که مساله معیشت و رفاه مردم این کشور برای دو کشور اهمیت دارد. دو کشور همچنین در خصوص مقابله اسلام هراسی و مقابله با آن نیز تفاهم داشتیم.

منبع: ایرنا

کد خبر 677587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.