۲ میراث ناملموس شهرستان لنجان ثبت ملی شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان لنجان گفت: در آخرین جلسه شورای ثبت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور، دو پرونده میراث فرهنگی ناملموس شهرستان لنجان پس از بررسی و تایید نهایی کارشناسان به منظور دریافت شماره ثبت و طی مراحل ابلاغ در دستور کار قرار گرفت.

احمد فتحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به ثبت ملی دو میراث ناملموس در شهرستان لنجان، اظهار کرد: آثار ناملموسی همچون آداب، رسوم، آئین‌ها، مهارت‌ها، ادبیات و فولکلور از دارایی‌ها و ذخایر ارزشمند فرهنگی مردم جهان به‌شمار می‌آید و ثبت چنین آثاری در فهرست آثار ملی که دارای ارزش فرهنگی است، سبب حفظ آن‌ها و رونق صنعت گردشگری خواهد شد.

وی افزود: ثبت میراث ناملموس در فهرست آثار ملی مستلزم پژوهش، مطالعه میدانی و مستندنگاری است و با توجه به وجود میراث ناملموس متعدد در شهرستان لنجان، برنامه‌ریزی برای مطالعه، مستندنگاری، تدوین و جمع‌بندی پرونده‌های ثبتی، آثار سلام ظهر عاشورای باغبادران و مهارت پخت غذای گُندی پیازی چرمهین در دستور کار قرار گرفت.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان لنجان با بیان اینکه بیان دقیق میراث مادی و ملموس از دل میراث ناملموس پدیدار می‌شود، خاطرنشان کرد: مراسم سلام ظهر عاشورا در شهر باغبادران با حضور دو دسته عزاداران کفن‌پوش در دو طرف رودخانه زاینده‌رود و نوحه‌سرایی مداحان به صورت پرسش و پاسخ انجام می‌شود که با توجه به تشابه حضور آب در این مراسم و واقعه کربلا، یکی از تأثیرگذارترین رسوم عاشورایی به‌شمار می‌آید.

فتحی ادامه داد: با پیگیری‌های انجام شده از سوی شهردار باغبادران، مراحل تهیه پرونده ثبت ملی آئین کهن سلام ظهر عاشورا انجام و پرونده غذای گُندی پیازی شهر چرمهین نیز به همت شهردار چرمهین، تهیه و حائز شرایط ثبت ملی شناخته شد.

وی تاکید کرد: این غذای بومی غالباً توسط جامعه رعیت (کشاورزان) شهر چرمهین طبخ می‌شده است و به همین دلیل در این گُندی از گوشت که در قدیم بیشتر در دسترس جامعه گله‌دار (دامدار) بوده است، استفاده نمی‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان لنجان تصریح کرد: در آخرین جلسه شورای ثبت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور، دو پرونده میراث فرهنگی ناملموس شهرستان لنجان شامل آداب و رسوم سلام ظهر عاشورای باغبادران و مهارت پخت غذای گُندی پیازی چرمهین مطرح و پس از بررسی و تأیید نهایی کارشناسان به دریافت شماره ثبت و طی مراحل ابلاغ در دستور کار قرار گرفت.

فتحی با بیان اینکه میراث ناملموس سینه به سینه از نسل‌های گذشته به یادگار مانده است و موظف به حفظ آن‌ها هستیم، افزود: با ثبت این دو میراث ناملموس در کنار دانش بومی، کشت برنج لنجان، مهارت پخت پولک رُسی باغبادران، آئین شالوراجاری چرمهین، مهارت پخت دمپخت‌های لاخولی لنجان و آئین شاق‌شاقو (سنگ‌زنی) زرین‌شهر، تعداد مواریث فرهنگی ناملموس ثبت شده در شهرستان لنجان به هفت اثر رسید.

کد خبر 677889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.