کدام بازنشسته‌ها جذب آموزش و پرورش می‌شوند؟

امسال آن دسته از بازنشستگان آموزش و پرورش که رتبه سه به بالا دارند، برای همکاری و جبران کمبود نیرو در آموزش و پرورش به کار گرفته می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در حال حاضر وزارت آموزش و پرورش با کمبود نیروی انسانی و معلم مواجه بوده، این در حالی است که طی سال‌های گذشته تعداد زیادی از معلمان بازنشسته شدند و دیگر معلمی جایگزین آنها نشده است تا بتوان این کمبود نیرو را جبران کرد؛ به همین دلیل وزارت آموزش و پرورش برای جبران کمبود نیرو در این وزارتخانه تدابیری اندیشیده است.

جذب بازنشسته‌های آموزش و پرورش در سال جاری

سجاد صدیقی، مشاور وزیر و مدیر پروژه‌های استخدامی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: امسال آن دسته از بازنشستگان آموزش و پرورش که رتبه سه به بالا دارند، برای همکاری و جبران کمبود نیرو در آموزش و پرورش به‌کار گرفته می‌شوند.

وی با بیان اینکه امسال آموزش و پرورش به‌ویژه در شغل آموزگار ابتدایی کمبود معلم دارد و در آموزگار ابتدایی این کمبود نیرو بیشتر است، درباره روش‌های جبران کمبود نیرو افزود: چندین روش برای جبران این کمبود داریم، یکی از این روش‌ها استفاده از بازنشسته‌های آموزش و پرورش است.

مشاور وزیر و مدیر پروژه‌های استخدامی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به پایین بودن میانگین سنی بازنشستگان آموزش و پرورش تصریح کرد: به‌طور معمول دانشجویان تربیت معلم که ۱۸ سالگی وارد دانشگاه شده‌اند، ۴۸ سالگی بازنشسته می‌شوند که ۴۸ سالگی، سن شادابی و کار است و افراد تا سن ۶۵ سالگی سر حال هستند؛ بسیاری از اساتید دانشگاه تا ۷۰ سالگی کار می‌کنند و از این توانمندی باید به عنوان فرصت استفاده کرد.

وی ادامه داد: اما به دلیل اینکه توانمندی خود معلمان بازنشسته در سطوح مختلفی قرار دارد، ممکن است برخی بگویند بازنشسته‌ها کفایت لازم را برای تدریس ندارند، این موضوع را از رتبه آنها می‌توان تشخیص داد؛ از این‌رو بنا شد امسال از مهرماه ۱۴۰۲ همکاری با بازنشستگان در آموزش و پرورش از رتبه‌ای به بالا صورت گیرد و بازنشستگانی که رتبه سه به بالا دارند با ما همکاری کنند تا حداقلی را برای این امر احصاء کنیم و افراد توانمند به‌کار گرفته شوند.

مشاور وزیر و مدیر پروژه‌های استخدامی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که ممکن است بازنشسته‌ای که سال قبل به‌کار گرفته شده است، اما مهرماه امسال به دلیل اینکه رتبه سه به بالا ندارد در آموزش و پرورش به کار گرفته نشود؟ خاطرنشان کرد: جمع‌بندی این امر بر اساس اینکه در شورای توسعه چه تصمیم‌گیری شود، انجام می‌شود. بنابراین این مورد ممکن است، مگر اینکه در شورای توسعه تصمیم دیگری گرفته شود، در حال حاضر بنا شده است بازنشستگانی به کار گرفته شود که حداقلی از صلاحیت را داشته باشد.

سال گذشته ۸۰ هزار فرهنگی در آستانه بازنشستگی بودند

پیش‌تر نیز رضا فیضی‌نژاد، معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه در سال گذشته، ۵۱ هزار نفر از کارکنان آموزش و پرورش بازنشسته شدند که مشمول رتبه‌بندی هستند، اظهار کرد: امسال نیز بر اساس پیش‌بینی‌ها، ۸۰ هزار نفر از کارکنان آموزش و پرورش بازنشسته خواهند شد.

سال گذشته اکبر شیرمحمدی، معاون امور فنی صندوق بازنشستگی کشوری درباره شمار بازنشستگان آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال‌های گذشته تعداد بازنشستگان آموزش‌وپرورش به صورت جهشی افزایش پیدا کرده است، افزود: سال ۹۷ حدود ۴۴ هزار نفر، در سال ۹۹ حدود ۳۱ هزار نفر و سال ۱۴۰۰، ۷۰ هزار بازنشسته آموزش‌وپرورشی داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۸۰ هزار فرهنگی در آستانه بازنشستگی قرار دارند که با توجه به اجرای طرح رتبه‌بندی و برخورداری از مزایای آن، تقاضای استمرار خدمت داده‌اند و به این ترتیب شمار بازنشستگان این وزارتخانه به حدود ۴۵ هزار نفر رسیده است. بنابراین ۴۵ هزار بازنشسته آموزش و پرورشی داریم که تاکنون پرونده حدود ۵۶۰۰ نفر یعنی ۱۲ درصد آنها تأیید شده است.

کد خبر 677836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.