حمل‌ونقل عمومی در این شهرها رایگان است

بسیاری از شهرهای جهان برای ترویج تردد سبز، کاهش آلودگی هوا، حفظ سلامت و حمایت مالی از شهروندان، سیستم حمل‌ونقل عمومی را رایگان کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، استفاده از وسایل حمل‌و نقل عمومی مزایای بسیاری را برای مدیریت شهری و بهبود کیفیت زندگی شهروندان دارد. کاهش عبور و مرور خودروهای شخصی، به حداقل رساندن انتشار گازهای آلاینده، افزایش شمول اجتماعی، دسترسی بیشتر افراد کم درآمد به وسایل نقلیه، بهبود وضعیت سلامت شهر و شهروندان و ترویج تردد سبز از جمله تبعات مثبتی است که حمل‌ونقل رایگان به همراه دارد. در ادامه با شهرهایی آشنا می‌شویم که توانسته‌اند با بدون هزینه کردن حمل‌ونقل، کیفیت زندگی شهروندان را افزایش دهند.

جنوآ، ایتالیا

مارکو بوچی، شهردار جنوآ اعلام کرده است که قصد دارد شهرش را به اولین منطقه ایتالیا تبدیل کند که حمل‌ونقل عمومی در آن تا سال ۲۰۲۴ رایگان می‌شود. شهردار اعلام کرده است که فراهم آوردن این خدمات عمومی به ۶۵ تا ۷۰ میلیون یورو بودجه نیاز دارد. اگر جنوآ در پیاده‌سازی این طرح موفق باشد و این اقدام را به واقعیت تبدیل کند، یکی از معدود شهرهای اروپایی خواهد بود که حمل‌ونقل عمومی در آن رایگان است.

ساکنان جنوآ با افزایش ۳۳ درصدی استفاده از وسایل نقلیه عمودی، نشان دادند که این ابتکار عمل رایگان را بسیار دوست داشته‌اند. تقریباً یک سال است که حمل‌ونقل عمومی رایگان در بازه زمانی از ساعت ۱۰ صبح تا شش بعدازظهر فعال است.

شهردار جنوا، در رابطه با بهبود شرایط جابه‌جایی شهری گفت: "شهرداری در حال تکمیل طرح دیجیتالی کردن کامل جاده‌های شهر از جمله بزرگراه‌ها و شاید کل کلان‌شهر هستیم. ما باید بدانیم افراد چگونه و در چه مسیری جابه‌جا می‌شوند."

دانستن این موضوع به این معنی است که می‌توان در آینده از ترافیک شهری جلوگیری به عمل آورد و مهم‌تر از همه پارکینگ‌ها را مدیریت کرد. بوچی اطمینان داده است که در آینده برنامه‌ای در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت که به‌محض ورود به یک خیابان، نزدیک‌ترین پارکینگ را به آن‌ها نشان می‌دهد.

حمل‎ونقل عمومی در این شهرها رایگان است

استاوانگر، نروژ

مدیران استاوانگر به‌منظور تحقق اهداف مختلف شامل کاهش انتشار گازهای آلاینده از طریق افزایش گرایش مردم به عبور و مرور از طریق وسایل نقلیه عمومی همچنین به حداقل رساندن فشارهای ناشی از هزینه زندگی بر شهروندان، استفاده از تمام خودروهای شهری شامل اتوبوس‌ها، قطارها و کشتی‌ها را رایگان کردند و از تخصیص بودجه‌ای ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار دلاری برای این منظور خبر دادند. اعضای شورای شهر ادعا کرده‌اند که زمان دقیقی برای تداوم اجرای این طرح مشخص نشده است و تنها گذر زمان و مشارکت شهروندان در بهره‌گیری از خودروهای عمومی برای استفاده‌های هدفمند و نه بی‌دلیل و برای انجام امور غیر ضروری، به استمرار آن منجر خواهد شد.

جالب است بدانید که تاکنون استاوانگر به عنوان شهری با پایین‌ترین نرخ تردد شهروندان از طریق وسایل نقلیه عمومی شناخته شده و این در حالی است که یکی از بهترین سامانه‌های حمل‌ونقل عمومی سراسر کشور بلژیک در آن قرار دارد. البته طراحی شهر همواره در جهت افزایش گرایش مردم به اتخاذ تردد سبز در حال انجام است و به‌تازگی مسیرهای اتوبوس‌رانی بسیار باکیفیتی به شهر افزوده شده که مسیر رسیدن به مقصد را برای کاربران بسیار لذت‌بخش و کوتاه‌تر از قبل کرده است.

حمل‎ونقل عمومی در این شهرها رایگان است

ولز-مالاگا، اسپانیا

ولز-مالاگا یکی از کلان‌شهرهای مهم اسپانیا و از قدیمی‌ترین بندرهای مدیترانه به‌شمار می‌رود. این شهر بازاری به واسطه میراث تاریخی و شهرسازی قدیمی بسیار زیبای خود در سراسر جهان شهرت دارد، ضمن این‌که اقدامات اخیر مدیران برای توسعه تردد پایدار و کاهش آلودگی هوا از طریق تدابیری شامل رایگان‌سازی سفر با اتوبوس‌ها همچنین توسعه مناطق کم‌کربن هویت جدیدی را برای آن در جهان شکل داده است.

مدیران ولز-مالاگا یک رویکرد کیف دیجیتالی در شهر راه‌اندازی کرده‌اند که قابلیت بیش از ۵۰۰ هزار سفر را به وسیله خودروهای عمومی برای شهروندان فراهم می‌آورد. هدف از اجرای این پروژه تشویق مردم به استفاده از وسایل نقلیه عمومی برای سفرهای روزمره خود است که می‌تواند به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در سراسر شهر منجر شود و تحقق اهداف پایدار را ممکن کند.

طرح توسعه کیف دیجیتالی در بخش حمل‌ونقل شهری تاکنون به رایگان کردن بیش از ۱۷ هزار سفر از طریق اتوبوس‌های شهری منجر شده است که مدیران از تلاش برای افزایش ظرفیت این سفرها و رساندن آن‌ها به بیش از ۵۱۰ هزار مورد تا سی‌ام سپتامبر ۲۰۲۳ خبر داده‌اند. در واقع هر شهروند یک بلیت دیجیتالی دریافت خواهد کرد که امکان انجام ۳۰ سفر از طریق وسایل نقلیه عمومی را به‌طور رایگان برای او فراهم می‌آورد. البته تنها چهار گروه از شهروندان شامل افراد بین ۱۶ تا ۳۰ ساله، بازنشسته‌ها، خانواده‌ها و افرادی که به علت سکونت در مناطق کم‌کربن اجازه تردد از طریق وسایل نقلیه خصوصی خود را ندارند، از طرح جدید برخوردار خواهند بود و خواهند توانست به‌طور رایگان از وسایل نقلیه عمومی از طریق تلفن‌های همراه هوشمند خود بهره ببرند.

حمل‎ونقل عمومی در این شهرها رایگان است

سامرلند، کانادا

ساکنان سامرلند در راستای تشویق عموم مردم به استفاده از حمل‌ونقل عمومی و کاهش وسایل‌نقلیه تک‌سرنشین در خیابان‌های شهر، می‌توانند طی یک طرح آزمایشی یک‌ساله با نشان دادن کارت شناسایی معتبر که نشان می‌دهد اهل این شهر هستند به‌صورت رایگان از خدمات سیستم حمل‌ونقل عمومی شهر در بعضی از مسیرها بهره‌مند شوند. دانش‌آموزان بین ۱۳ تا ۱۸ ساله شهر نیز برای دسترسی رایگان به خدمات حمل‌ونقل شهر باید یک شناسه دانش‌آموزی دریافت کنند. سازمان حمل‌ونقل شهر اعلام کرده است که این طرح در وهله کنونی تنها در یک مسیر البته پرتردد اعمال خواهد شد و تردد در بقیه مسیرها مستلزم پرداخت کرایه به‌میزان قبل است.

شهردار سامرلند تأکید کرد که ساکنان شهر با این طرح می‌توانند در عین دسترسی به خدمات ضروری، مبلغ کرایه اتوبوس خود را پس‌انداز یا برای برطرف کردن نیازهای دیگر هزینه کنند. وی مطرح کرد که طرح یادشده اصل «دسترسی به جابه‌جایی حق همه مردم است و حمل‌ونقل عمومی در راستای منفعت جامعه قرار دارد» را که در سطح کشور جاری است، تقویت می‌کند.

حمل‎ونقل عمومی در این شهرها رایگان است

سیاتل، آمریکا

مدیران سیاتل مدعی شده‌اند که به‌زودی کارت‌هایی اعتباری را در اختیار بیش از ۱۰ هزار نفر از افراد کم‌درآمد قرار خواهند داد تا با استفاده از آن‌ها به طور رایگان از وسایل نقلیه عمومی بهره بگیرند. البته این استراتژی تنها تا سال ۲۰۲۶ ادامه خواهد داشت و پس از آن، دولت برای اقدامات و حمایت‌های جدید از نو تصمیم‌گیری خواهد کرد.

در طرح رایگان‌سازی تردد از طریق وسایل نقلیه عمومی، افراد ۱۹ سال و بالاتر که نام آن‌ها در لیست ساکنان خانه‌های عمومی شهر قرار دارد، بهره‌مند می‌شوند، چراکه بر اساس تحقیقات انجام شده، این افراد بیشترین نیاز را به عبور و مرور از طریق ناوگان عمومی برای انجام امور روزمره خود دارند.

البته پیش از این نیز طرح‌های دیگری برای رفت و آمد افراد زیر ۱۹ سال پیاده شده است که در کاهش هزینه‌های مربوط به حمل‌ونقل آن‌ها نقش مهمی ایفا کرده است یا حتی برای برخی از آن‌ها تردد کاملاً رایگان شده است.

مدیران سیاتل هدف خود از ارائه کارت‌های حمل‌ونقل رایگان به ساکنان خانه‌های عمومی را نه‌تنها حمایت مالی از این افراد معرفی کرده‌اند، بلکه این اقدام را برای ترویج تردد از طریق وسایل نقلیه و کاهش انتشار گازهای آلاینده بسیار اثربخش دانسته‌اند.

حمل‎ونقل عمومی در این شهرها رایگان است

مونترآل، کانادا

استفاده از حمل‌ونقل عمومی در مونترال کانادا به‌زودی برای افراد بالای ۶۵ سال رایگان خواهد شد. والری پلانته، شهردار مونترال این خبر را اعلام عمومی کرد و در این رابطه گفت: "با افزایش سن جمعیت این شهر و برای اطمینان از اینکه سالمندان می‌توانند به‌طور مستقل به رفت‌وآمد ادامه دهند، ارائه گزینه‌های مناسب و مقرون‌به‌صرفه به افراد بالای ۶۵ سال، برای سفر ضروری است."

شهردار مونترآل تاکید کرده است که علاوه بر کرایه رایگان، مدیریت شهری باید مطمئن شود که خدمات حمل‌ونقل عمومی واقعاً با نیازهای سفر روزانه افراد مسن سازگار است و در صورت نبود تعادل، در کشف نیازهای آن‌ها بربیاید تا آن‌ها را همچون دوران قبل از شیوع کرونا وارد اجتماع کند.

مونترال ۴۰ میلیون دلار در بودجه سال آینده برای تأمین مالی این طرح کنار گذاشته است. برای سوار شدن رایگان در اتوبوس و مترو، سالمندان باید سن خود را ثابت کنند و کارت اعتباری مخصوص موسوم به OPUS داشته باشند.

حمل‎ونقل عمومی در این شهرها رایگان است

کشور مالت

مردم مالت از یکم ماه اکتبر ۲۰۲۲ به طور رایگان از خدمات اتوبوس‌رانی بهره‌مند شده‌اند که البته سه خط اتوبوس تندرو و چند مسیر دیگر از این قانون مستثنی شده است. شهروندان مالت همچنان باید از کارت اتوبوس دیجیتالی خود برای سوار شدن به وسایل نقلیه استفاده کنند تا از طریق آن، رانندگان از تعداد مسافران برای ارزیابی کلی کاربران وسایل نقلیه عمومی آگاه شوند. افرادی که از داشتن کارت دیجیتالی برخوردار نیستند باید کرایه را به ازای استفاده از وسایل نقلیه عمومی بپردازند.

دریافت کارت دیجیتالی از طریق ثبت‌نام اینترنتی ممکن می‌شود و هزینه‌ای ۱۵ یورویی را برای کاربران در پی دارد. به همین دلیل، نه‌تنها شهروندان مالت بلکه گردشگران نیز می‌توانند به تهیه این کارت بپردازند تا از خدمات خود هنگام سفر به این جزیره مدیترانه‌ای بهره‌مند شوند.

دولت مالت امیدوار است که ارائه خدمات جدید اتوبوس‌رانی به افزایش گرایش مردم به استفاده از این خودروها کمک کند و آن را به سطح دوران ماقبل انتشار ویروس کرونا برساند.

حمل‎ونقل عمومی در این شهرها رایگان است

کد خبر 677767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.