آخرین وضعیت حق‌پخش فوتبال از زبان مهدی تاج، معاون حقوقی و امور مجلس صداوسیما + فیلم

باتوجه به اینکه حق‌پخش تلویزیونی درخواست مهم باشگاه‌های لیگ برتری برای فصل پیش‌رو به‌شمار می‌رود، رئیس فدراسیون فوتبال، معاون حقوقی و امور مجلس صداوسیما توضیحاتی ارائه کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طی چند سال اخیر خصوصاً در مدت دو سال گذشته باشگاه‌های لیگ برتری از فدراسیون فوتبال درخواست کرده‌اند با توجه به شرایط موجود اقتصادی کشور هیچ‌کدام از باشگاه‌های خصوصی، صنعتی و دولتی درآمدی نداشته و مجموعه باشگاه‌های کشور زیان‌ده هستند و با این وجود که قوانین ما به فرصت بزرگ هزینه‌های حق‌پخش تلویزیونی بی‌توجه‌اند، در خصوص بودجه‌ای برای حق‌پخش تلویزیونی زنده مسابقات در قانون فوق‌الذکر پیگیری‌هایی انجام شود.

مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال در این باره اظهار کرد: یکی از درآمدهای اصلی باشگاه‌ها حق‌پخش است. ما از قله‌های آسیا هستیم. در فوتبال دوم آسیا هستیم. در فوتبال‌ساحلی و فوتسال هم اول آسیا هستیم. نوجوانان ما، فوتسال و فوتبال‌ساحلی به جام‌جهانی رفته‌اند و حالا باید برخی از مشکلات نظیر حق‌پخش را حل کنیم، مجلس باید این مسئله را حل کند و شک ندارم به‌زودی یکی از شرایط مجوز حرفه‌ای حق‌پخش خواهد بود.

وی افزود: فوتبال به وسیله تلویزیون به خانه‌ها رفت اما امروز تلویزیون به‌خاطر فوتبال در خانه‌هاست. به‌هر حال باید با فوتبال تعامل کنند. این تلویزیون ملی است و باید بیایند و بنشینند تا تعامل کنیم و با مجلس در این رابطه صحبت کنیم. باید یک لایحه درست تدوین شود که همه مسائل حل شوند.

سید تقی سهرابی، معاون حقوقی و امور مجلس صدا و سیما و نماینده این سازمان درباره مساله حق پخش تلویزیونی نیز در جواب صحبت‌های مهدی تاج خاطرنشان کرد: از دغدغه مسئولان فدراسیون فوتبال مطلع هستم. قبلاً هم یک‌بار در این خصوص تلاش شد و آقای تاج دلایل به نتیجه نرسیدنش را به خوبی می‌داند. برای این موضوع مسئولان نظرات و پیشنهادات خودشان را دادند.

وی افزود: ما باید به دنبال یک راهکار قانونی و بنیادین باشیم و نمی‌شود مجدد برگردیم و این موضوع را مثل قبل پیگیری کنیم. پیشنهاد می‌کنم تمرکزمان را روی یک راهکار دیگر که عملیاتی باشد، بگذاریم. با این حال صدا و سیما با وجود اینکه برایش روشن بود این مساله عملیاتی نمی‌شود، ورود کرد. در باشگاه‌ها و وزارت مسائلی وجود دارد و باید به دنبال یک راهکار دیگری باشیم.

رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص این ماجرا تصریح کرد: یک بند از مجوز حرفه‌ای‌سازی می‌گوید باید مسئله حق‌پخش را رعایت کنیم. در این آیتم آمده فدراسیون فوتبال باید با شش منبع مالی تغذیه شود که یکی از آن‌ها حق پخش تلویزیونی است. در سال گذشته تنها گزینه ما اسپانسر بود و شاید در سال آینده ما را تأیید نکنند. ما باید به مجلس این را به صورت قانون اعلام کنیم. قبلاً با مکاتبه وزارت ورزش و صدا و سیما، درآمد حاصل را به حساب وزارت ورزش می‌ریختند و سهم فوتبال را به ما می‌دادند. فوتبال اینگونه اداره نمی‌شود.

مهدی تاج همچنین ادامه داد: پیشنهاد من این است که حق پخش در برنامه هفتم تصویب شود و برای اجرای آن، رأی بیش از دو سوم از نمایندگان را می‌خواهیم. ما و صدا و سیما اگر با هم به سراغ این مساله برویم مشکل حل می‌شود. اگر این کار انجام شود، دیگر به دنبال پول‌های دولتی نمی‌رویم و فدراسیون از درآمد خودش خرج می‌کند. فوتبال در خیلی از کشورها به دلیل این درآمدها پیشرفت کرده است. کسانی که کارخانه هم ندارند، می‌توانند روزی امید داشته باشند که تیم تشکیل دهند.

سهرابی در پاسخ به مهدی تاج بیان کرد: ما با فدراسیون فوتبال دغدغه مشترک داریم اما وظیفه ما فقط پرداختن به فوتبال نیست و باید به ورزش‌های دیگر هم بپردازیم. صداوسیما از محل پخش فوتبال درآمدی ندارد و فقط از طریق تبلیغات این درآمد به دست می‌آید. صداوسیما یک دستگاه دولتی است و درآمدهایش کامل مشخص است. دولت به ورزش حرفه‌ای ما باید کمک کند. فدراسیون مستقل است و باید از شش منبع مالی باید درآمد داشته باشد. ما به‌عنوان صداوسیما شرایط‌مان با تلویزیون‌های دنیا کاملاً متفاوت است. مهم‌ترین راهکارش برنامه هفتم توسعه و بودجه مجلس است. تاکید هر دو دستگاه صداوسیما و وزارت ورزش‌وجوانان می‌تواند کمک کند.

تاج همچنین اضافه کرد: دولت دو هفته فرصت داد و برنامه تلفیق عقب افتاده است. اگر این مسئله نبود ممکن بود اصلاً زمانی نباشد. با این وجود زمان کم است و باید زودتر اقدام کنیم. بعضی از باشگاه‌های ما حذف شدند و باید واقعیت‌ها دیده شوند. تلویزیون فوتبال ما را رایگان پخش می‌کند و در دنیا چنین مسئله‌ای وجود ندارد. اگر فوتبال را از صداوسیما بگیرید، نمی‌دانم دیگر چه چیزی برای تلویزیون قابل پخش است. باید با هم فکری بکنید و قبل از به‌وجود آمدن مشکلات باید زودتر مسائل را حل کنیم.

وی در پایان گفت: چیزی که مسلم است این است که بین فوتبال و دیگر رشته‌ها فرق است. فدراسیون آمادگی دارد در خدمت صداوسیما و مجلس باشد. ما می‌دانیم با چه موانعی روبه‌رو هستیم و به‌دنبال حل آن خواهیم رفت. جلسات باید مستمر با مجلس برگزار شود؛ شاید بگویند چرا باید به فلان باشگاه صنعتی باید پول بدهند. باید بگویم پول باید از مسیر خودش درآمدزایی و هزینه شود.

بخش اول

بخش دوم

کد خبر 677695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.