گرمازدگی در کودکان + علائم و راهکارهای پیشگیری

گرمازدگی یکی از مشکلاتی است که با فرارسیدن فصل گرم سال، تمام افراد را در معرض تهدید قرار می‌دهد، اما در این بین نوزادان، کودکان، سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای در معرض تهدید بیشتری قرار دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گرمازدگی وضعیتی است که زندگی فرد را تهدید می‌کند؛ در این حالت دمای بدن بالا می‌رود و این در حالی است که توانایی بدن برای خنک شدن مختل می‌شود. کودکان به ویژه خردسالان در برابر گرمازدگی آسیب‌پذیر هستند.

گرمازدگی در کودکان بیش از آنچه که بسیاری از والدین تصور می‌کنند، رخ می‌دهد. بازی بدون محافظت در برابر آفتاب، ایستادن در آفتاب یا نشستن در ماشین پارک شده سه موقعیت روزمره تابستانی هستند و بدون محافظت مناسب، کودکان می‌توانند به سرعت دچار گرمازدگی شوند. خطر گرمازدگی در کودکان به طور قابل توجهی بیشتر از بزرگسالان است و گرمازدگی در کودکان می‌تواند به سرعت زندگی را تهدید کند.

علائم گرمازدگی کودکان

حمیدرضا لرنژاد، رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت، با بیان اینکه با افزایش دمای هوا در تابستان و به خصوص در مناطق گرمسیری توجه به توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از گرمازدگی ضروری است، اظهار کرد: افزایش دمای بدن و داغی و قرمزی پوست، فرورفتگی چشم‌ها، استفراغ یا اسهال و کم شدن ادرار، نبض ضعیف و تنفس تند، گریه، بی‌قراری، تحریک‌پذیری، بی‌حالی و کاهش هوشیاری علائم گرمازدگی در کودکان است.

وی با اشاره به علل بروز گرمازدگی در کودکان، افزود: کم بودن توانایی بدن برای تنظیم دما، مصرف کم مایعات و شیر، پوشیدن لباس زیاد و تنگ، غفلت از کودک و رها شدن آنها در فضای بسیار گرم و بسته مانند خودرو، مصرف بعضی داروها، ابتلاء به بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت کودکان، بیماری فیبروزکیستیک (cystic fibrosis)، بیماری‌های کلیوی، اسهال مزمن و بعضی موارد دیگر مانند کم وزنی یا اضافه وزن در بروز گرمازدگی در کودکان مؤثر هستند.

رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت با بیان اینکه مهم‌ترین خطر در گرمازدگی کودکان، خطر کم‌آبی است که در صورت نبود مراقبت کافی حتی می‌تواند منجر به مرگ کودک شود، گفت: زمانی که کودک دچار کم آبی می‌شود، ابتدا بی‌قرار و تحریک‌پذیر می‌شود و اگر کم آبی ادامه پیدا کند، کودک خواب‌آلوده یا دچار نبود هوشیاری می‌شود. کودکی که خواب‌آلودگی غیرعادی یا نبود هوشیاری دارد، در معرض خطر است؛ بنابراین بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید تا به نزدیکترین مرکز درمانی منتقل شود.

وی با اشاره به توصیه‌های درمانی و مقابله با گرمازدگی، اضافه کرد: لباس‌های کودک را کم و از لباس‌های گشاد و نخی استفاده کنید. کودک را از نظر تاریخچه تب، احساس داغی و یا درجه حرارت زیر بغل بالای ۳۷.۴ درجه سانتی‌گراد کنترل کنید. خودداری از بردن کودکان به بیرون از منزل، محیط‌های شلوغ و زیر آفتاب در ساعت‌های اوج گرما و قرار دادن کودک گرمازده در آب ولرم و محیط خنک با تهویه مناسب، توصیه دیگری برای مقابله با گرمازدگی کودکان است.

لرنژاد تصریح کرد: از کمپرس سرد روی گردن، کشاله ران و زیر بغل، کودک استفاده کنید. دادن مایعات فراوان و در شیرخواران افزایش دفعات شیردهی، بهترین راه برای جبران کم آبی است. راه پیشگیری از کم آبی در یک شیرخوار یا کودک این است که به او ORS یا مایعات کم نمک و خنک بدهید. هر مقدار مایعی که کودک بخواهد باید تا زمانی که وضعیت کودک بهبود یابد به او بدهید و از داروها در زمان کم آبی و گرمازدگی استفاده نکنید.

خطر بیشتر گرمازدگی برای کودکان زیر ۴ سال و افراد بالای ۶۵ سال

پیش از این سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، با اشاره به هشدارهای هواشناسی مبنی بر گرم شدن هوا، اظهار کرد: بدن پس از فعل و انفعالاتی که دارد باید بتواند با محیط تبادل گرما کند و خنک شود، اما هنگامی که درجه گرما از ۴۰ عبور می‌کند، این تبادل حرارت دچار مشکل می‌شود.

وی ضعف، بی‌حالی، تشنگی شدید، گرفتگی عضلات، افت فشار خون، غش، بیهوشی، ضعف شدید و در موارد شدید به کما رفتن فرد را از علائم گرمازدگی دانست و افزود: در چنین وضعیتی فرد باید از گرما و آفتاب دور نگه داشته و در سایه یا جای خنک قرار داده شود.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: در روزهای بسیار گرم، افراد تا حد امکان نباید بین ساعات ۱۰ تا ۱۶ از منزل خارج شوند. خوردن آب و مایعات خنک مانند شربت آبلیمو و قرار گرفتن در مکان‌های خنک توصیه‌های همگانی است؛ چراکه مایعات بدن باید در روزهای گرم تأمین شود.

وی خاطرنشان کرد: در صورت بروز علائم شدید گرمازدگی، فرد باید بافاصله به اورژانس و پزشک منتقل شود. تمام مراکز درمانی در وضعیت آماده‌باش برای پذیرش افراد گرمازده و بیماران پرخطر قرار دارند.

کد خبر 677537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.