۸ کاروانسرای تاریخی در استان مرکزی قابل‌رؤیت است

معاون اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی بابیان اینکه در حال حاضر هشت کاروانسرا در این استان وجود دارد، گفت: از این تعداد هفت کاروانسرا، آجری و یک کاروانسرا، سنگی هستند که کاروانسراهای دولت‌آباد، ورده، کهک، خشکرود، دودهک و سایر از جمله کاروانسراهای آجری به شما می‌روند.

حسین محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا گفت: کاروانسراها مکان‌هایی بودند که درگذشته برای استراحت کاروان‌ها و دادوستد تجار در مسیر جاده ابریشم و برخی راه‌های ارتباطی دیگر، ساخته‌شده بودند.

وی اظهار کرد: کاروانسراها به لحاظ معماری از باارزش‌ترین بناهای تاریخی هستند، و برخی آن‌ها را بزرگ‌ترین نوع ساختمان‌های اسلامی می‌دانند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی افزود: در عصر حاضر شاهد هستیم که با تغییر محورهای مواصلاتی در بین استان‌ها و شهرهای مختلف، مجتمع‌های خدمات رفاهی جایگزین کاروانسراها شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه کاروانسراها در زمان هخامنشیان ایجاد شدند اما پررونق‌ترین دوره احداث و مرمت کاروانسراها را می‌توان دوره صفویه دانست چراکه در این دوران بود که شاه‌عباس یکم، تصمیم به بازسازی و احیای جاده ابریشم کرد و یکی از الزامات این کار را احیای کاروانسراها دانست.

محمودی بابیان اینکه در حال حاضر هشت کاروانسرا در استان مرکزی وجود دارد تأکید کرد: از این تعداد هفت کاروانسرا، آجری و یک کاروانسرا، سنگی هستند که کاروانسراهای دولت‌آباد، ورده، کهک، خشکرود، دودهک و … از جمله کاروانسراهای آجری به شما می‌روند و کاروانسرای خانک نیز کاروانسرای سنگی استان مرکزی است.

وی با اشاره به اینکه دو کاروانسرای استان توسط بخش خصوصی اداره می‌شوند خاطرنشان کرد: کاروانسراهای دودهک دلیجان و دولت‌آباد فراهان از سوی صندوق حفظ و احیا وزارت میراث فرهنگی و از طریق مزایده به بخش خصوصی واگذارشده‌اند.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی اضافه کرد: کاروانسراها با توجه به وسعت زیادی که دارند، نیازمند اعتبارات زیادی جهت تعمیر و بازسازی آن‌ها است این در حالی است که وزارت میراث‌فرهنگی از عهده تأمین اعتبار برای تعمیر، مرمت و بازسازی کاروانسراها برنمی‌آید.

وی گفت: وزارت میراث‌فرهنگی از طریق مزایده و یا تفاهم‌نامه‌ای، کاروانسراها را به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی واگذار می‌کند. اگرچه طی سال‌های اخیر سرمایه‌گذاران رغبت و تمایلی نسبت به سرمایه‌گذاری در این راستا ندارند چراکه به عقیده بخش خصوصی، در شرایط اقتصادی موجود و دوربودن کاروانسراها از محورها و شاهراه‌های اصلی، سرمایه‌گذاری در این حوزه با ریسک مواجه است.

محمودی افزود: در حال حاضر برای مرمت و بازسازی کاروانسرای دولت‌آباد در شهرستان فراهان حدود ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و به دلیل تأمین نشدن اعتبار این پروژه بلاتکلیف مانده است.

وی اظهار کرد: بیش از ۳۰ درصد از بنای تاریخی کاروانسرای شهر آوه نیز از بین رفته است به طوری که سعی کردیم با گرفتن اعتبارات ملی، استانی و شهرستانی از تخریب این بنای قدیمی جلوگیری کنیم.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری صنایع‌دستی خاطرنشان کرد: درگذشته تعداد زیادی از این بناها که به‌نوعی آثار و هویت تاریخی کشور به شمار می‌آیند، با تغییر مسیرهای رفت‌وآمد مسافران، بیشتر به حاشیه روستاها کشیده شده‌اند و به دلیل نبود اعتبارات و سرمایه‌گذار بخش خصوصی، کم‌کم به تلی از خاک تبدیل‌شده‌اند.

محمودی اظهار داشت: کاروانسراهای استان، ظرفیتی مغفول برای توسعه گردشگری جاده‌ای است که برای افزایش اشتغال و رونق اقتصادی در استان مرکزی باید از این ظرفیت‌ها به معنی واقعی استفاده شود.

کد خبر 677534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.