بازدهی بازارهای ریسکی هفته دوم مرداد

در دومین هفته مردادماه هم‌زمان با گرمای شدید هوا، بازارهای ریسکی نیز روزهای داغی را تجربه کرد و با تغییراتی همراه بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بازار طلا دومین هفته از مرداد را با آرامش نسبی آغاز کرد و در اولین روز از هفته، قیمت سکه امامی در مرز ۲۸ میلیون تومان، قیمت ربع سکه ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و قیمت هر گرم طلای ۲۴ عیار دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد.

بازار سکه و طلا که نتوانست ثبات نسبی قیمت‌ها را تا آخر هفته حفظ کند، با افزایش قیمت همراه بود و قیمت‌ها تا روز چهارشنبه، یازدهم مرداد به این شکل تغییر کرد: ربع سکه با ۷۵۰ هزار تومان افزایش قیمت به ۱۰ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان رسید، قیمت سکه امامی نیز با یک میلیون و ۳۹۳ هزار تومان افزایش قیمت ۲۹ میلیون و ۴۹۰ هزار تومان شد.

همچنین قیمت هر گرم طلای ۲۴ عیار با ۹۱ هزار و ۸۰۰ تومان رشد قیمت نسبت به اول هفته به ۲ میلیون و ۳۹۱ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد. این افزایش قیمت‌ها در این هفته در حالی صعودی بود که بازار تهران فقط دو روز باز بود. با توجه به تعطیلی چهارشنبه و پنجشنبه باید دید که در هفته آینده، سکه و طلا با چه قیمتی معامله خواهد شد.

بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزار تومانی

بازار ارز نیز دومین هفته از مرداد را با رشد بی‌سابقه قیمت آغاز کرد. قیمت دلار که در اولین روز معاملات هفته جاری به کانال ۴۸ هزار تومانی وارد شده بود دوباره روند صعودی قیمت را در پیش گرفت و به بالاترین میزان خود از ماه گذشته رسید.

قیمت ارز در این هفته به این شکل تغییر کرد: قیمت دلار که در اولین روز از هفته به قیمت ۴۸ هزار و ۸۰۰ تومان معامله می‌شد در پایان هفته با یک هزار و ۳۰۰ تومان رشد قیمت به ۵۰ هزار و ۱۰۰ تومان در بازار آزاد رسید.

قیمت یورو در بازار آزاد نیز با یک هزار تومان افزایش از ۵۵ هزار تومان عبور کرد. همچنین به نظر می‌رسد اگر تعطیلی چهارشنبه و پنجشنبه در کشور رخ نمی‌داد قیمت ارز تا چه کانالی ادامه پیدا می‌کرد. البته ناگفته نماند که انحلال کانون صرافان به دلیل خودداری از دستورات بانک مرکزی و همکاری نکردن با این بانک نیز در رشد هیجانی قیمت ارز مؤثر بوده است.

روند قیمت خودرو در این هفته

بازار خودرو در دومین هفته مرداد نیز با نوسان همراه بود و قیمت بیشتر محصولات به ویژه خودروهای تولید داخل در این هفته بازهم افزایش پیدا کردند. برای مثال، کوییک دنده‌ای s خودرو ارزان قیمت در سبد سایپا در اول هفته به قیمت ۳۴۷ میلیون تومان در بازار معامله می‌شد و تا روز چهارشنبه با افزایش هفت میلیون تومانی به قیمت ۳۵۴ میلیون تومان در بازار آزاد معامله شد.

همچنین پژو ۲۰۶ تیپ دو که خودرو اقتصادی و محبوب در بازار است در اول هفته به قیمت ۴۸۵ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شد در پایان هفته به قیمت ۴۹۰ میلیون تومانی رسید.

سمند سورن پلاس نیز که ایران خودرو خبر از توقفش در بازار داد و قرار شد سمند سورن پلاس بهینه جایگزین پژو پارس در بازار شود در ابتدای هفته جاری به قیمت ۵۶۰ میلیون تومان معامله می‌شد و در پایان هفته با ۱۴ میلیون تومان افزایش قیمت به ۵۷۴ میلیون تومان رسید.

تغییرات قیمت خودروهای وارداتی در طول هفته

در این هفته بیشتر خودروهای مونتاژی نیز افزایش قیمت داشتند، برای مثال فیدلیتی (۵ نفره) که در روز شنبه هفتم مرداد به قیمت یک میلیارد و ۵۲۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شد در طی سه روز به قیمت یک میلیارد و ۶۶۰ میلیون تومان رسید.

جک j ۴ نیز با ۳۰ میلیون تومان افزایش قیمت نسبت به روز اول هفته به قیمت ۷۵۰ میلیون تومان رسید. در سبد مونتاژی‌ها نیز خودروهایی مانند لاماری ایما بودند که قیمتشان در این هفته کاهش پیدا کرد؛ لاماری ایما که در روز شنبه به قیمت یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شد با ۲۰ میلیون تومان کاهش قیمت به یک میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان تا روز چهارشنبه رسید.

وضعیت بورس در هفته‌ای که گذشت

بورس روند بهتری را نسبت به دیگر بازارها در دومین هفته از مرداد سپری کرد. بازار از روز شنبه تا سه شنبه فعال بود و روز چهارشنبه به دلیل تعطیلی سراسری کشور نیز تعطیل شد.

شاخص کل بورس که در هفته‌های گذشته متأثر از اخبار منفی نرخ خوراک قرار گرفته بود در این هفته نیز دور از اخبار منفی نبود و روز یکشنبه بازار به دلیل خبر منتشر شده در خصوص تعطیلی بورس کالا شاهد افت سی هزار واحدی بود و سپس با تکذیب شدن این شایعه روز دوشنبه و سه‌شنبه روند مثبتی را طی کرد.

بازار روز سه‌شنبه در نیمه دوم روند بهتری داشت و با تقاضای خوبی در نمادهای شاخص‌ساز روبه‌رو شد. دلیل این موضوع نیز رشد قیمت دلار به واسطه خبر منتشر شده در خصوص تعطیلی کانون صرافان بود که نرخ ارز را از ۲۸ هزار ۹۰۰ تومان تا مرز ۵۰ هزار تومان افزایش داد.

همچنین رشد قیمت نفت و سایر کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی منجر به بهبود سطح کلی تقاضا در کلیت بازار شد. شاخص کل در روز شنبه در محدوده یک میلیون ۹۹۶ هزار واحدی بود و در روز سه‌شنبه در محدوده یک میلیون ۹۹۳ هزار واحد قرار گرفت و بازدهی نزدیک به صفر درصد را به ثبت رساند.

کد خبر 677453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.