پیش‌بینی اعزام حدود ۲۰ هزار دانشجو و عضو هیئت علمی برای مراسم اربعین

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سازماندهی و پیش‌بینی اعزام حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار دانشجو و اعضای هیئت علمی را برای مراسم اربعین به جهت ترویج فرهنگ عاشورایی در دانشگاه‌ها داریم.

به گزارش ایمنا و به نقل از وبدا، بهرام عین‌اللهی در افتتاحیه سومین کنگره سلامت در اربعین اظها کرد: اربعین یک مراسم چند طیفی است که از ایران تا عراق ادامه دارد و هر گوشه ثوابی دارد که حتی شاید خدمت رسانی در مسیر، ثواب بیشتری از همان نقطه داشته باشد.

وی با اشاره به اهمیت اربعین برای جهان اسلام افزود: از طرفی ریاست جمهوری نیز بارها تاکید کردند که برای برگزاری این مراسم تلاش کامل داشته باشیم.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه موضوع مهم اربعین امسال، گرمازدگی ناشی از افزایش دما است، تصریح کرد: لازم است اقدامات کافی در این زمینه و به ویژه بیماری‌های گرمسیری، وبا، تأمین اتاق سرد انجام دهیم، امسال با حضور مادران باردار، کودکان و افراد مسن روبه‌رو خواهیم بود و باید مراقبت‌ها را افزایش دهیم. از طرفی امسال به دلیل فروکش کردن کرونا پیش‌بینی می‌کنیم جمعیت زیادی برای مراسم اربعین حضور یابند و ما باید برای بیماری‌های واگیردار، زیرساخت‌های سلامت آماده باشیم و در عین حال به فکر مشکلات حوادث ترافیکی باشیم.

وی اضافه کرد: از چند هفته قبل قرارگاه بهداشت و اربعین حسینی در وزارت بهداشت تشکیل شده است و کمیته‌های مختلفی مسئول پیگیری امور بودند. این اربعین مجموعه‌ای از تمام حوزه‌ها است و نیاز به هماهنگی بین‌بخشی دارد؛ برای اینکه با کشور عراق بتوانیم هماهنگ شویم با وزیر بهداشت عراق و دوستان حشدالشعبی نیز جلساتی داشتیم و اعلام آمادگی کامل برای همکاری کردند.

عین‌اللهی تاکید کرد: خدمات درمانی رایگان و تأمین کادر سلامت مورد نیاز دنبال می‌شود، برای اینکه بتوان نیروی قابل توجه تأمین کرد از دستیاران سال آخر به عنوان طرح یک ماهه استفاده می‌کنیم و حتی افراد فارغ‌التحصیل می‌توانند در ایام اربعین کار را شروع کنند و این مدت خدمت جزو تعهدات آنها قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: سازماندهی و پیش‌بینی اعزام حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار دانشجو و اعضای هیئت علمی را برای مراسم اربعین به جهت ترویج فرهنگ عاشورایی در دانشگاه‌ها داریم. همچنین وام دانشجویی به میزان هر نفر ۳۰ میلیون ریال را برای دانشجویان در نظر گرفتیم.

وزیر بهداشت با اشاره به تأمین زیرساخت مناسب در پایانه‌های مرزی گفت: سال قبل بیمارستان شهید قاسم سلیمانی را در شلمچه بهره‌برداری کردیم که بسیار موفق بود، امسال با تلاش صورت گرفته بیمارستان پایانه مرزی مهران نیز آماده بهره‌برداری شده است.

وی افزود: در بحث گرمازدگی سازه‌های ثابت بسیار مؤثرتر هستند و توصیه می‌کنم برای گرمازدگی از چادرها استفاده نشود و می‌توان از کانکس‌ها و اتوبوس آمبولانس‌ها نیز استفاده کرد که تولید داخلی آن هم وجود دارد و ۶۷ تا از این اتوبوس‌ها تاکنون آماده شده است.

عین‌اللهی افزود: سعی در آماده‌سازی دانشگاه‌های علوم پزشکی داشتیم و دستورالعمل‌های لازم را ارائه کرده‌ایم و به ویژه از دانشگاه‌های مرزی خواستیم که کلاس و آموزش لازم را به کارکنان ارائه دهند.

وی با اشاره به هماهنگی‌های انجام شده با وزیر بهداشت عراق خاطرنشان کرد: در اجلاس گروه G۵ نیز بر این مهم تاکید شده و هماهنگی‌هایی انجام شده است.

فردی بدون تخصص پزشکی نباید در کار سلامت دخالت کند

وزیر بهداشت ادامه داد: افرادی که امسال قرار است در موکب‌های بهداشت و درمان خدمت کنند، باید به تأیید هلال‌احمر رسیده باشند که به طور حتم تخصص داشته باشند؛ چون سلامت افراد برای ما بسیار مهم است و فردی بدون تخصص پزشکی نباید در کار سلامت دخالت کند.

وی افزود: یکی از افتخارات ما زحمات کادر بهداشت ما در پایانه‌های مرزی بود و ما کمترین مشکل را در رابطه با این ارزیابی داشتیم، از طرفی ما بهترین اورژانس را در جهان داریم که پس از مراسم اربعین باید برای مراسم آخر ماه صفر به مشهد بروند و یعنی بیش از یک ماه در مأموریت هستند.

عین‌اللهی با اشاره به تمهیدات صورت گرفته برای تأمین دارو و سرم اظهار کرد: یکی از تأکیدات ما این است که هر فردی باید پزشک خود باشد، بنابراین آموزش مردم بسیار مهم است و رسانه باید آگاهی لازم دهد؛ سال قبل تجربه استودیو سلامت را داشتیم که امسال نیز فعال خواهد بود. مردم باید بدانند به هیچ وجه مواد غذایی چند ساعت مانده را مصرف نکنند چون احتمال مسمومیت افزایش می‌یابد.

وی تاکید کرد: مراکز درمانی خوب و مجهزی در شهرها و استان‌های مرزی داریم، از طرفی تأمین کافی خون نیز صورت گرفته و قرار است ۱۲ بالگرد و سه هواپیما هم آماده کمک‌رسانی داریم، در عین حال بحث واکسیناسیون اتباع ورودی به کشور هم دنبال می‌شود.

برای تأمین سرم مشکلی نداریم

وزیر بهداشت گفت: فرماندهی بهداشت و درمان در هر پایانه در حوزه سلامت داریم که هر فردی بخواهد خدمت دهد، باید آنجا هماهنگ شود تا جانمایی شود.

وی اضافه کرد: ما در رابطه با تأمین سرم هیچ مشکلی نداریم و انتقال سرم به عراق از داخل کشور صورت نمی‌گیرد، بلکه سرم از نقاط دیگر به عراق می‌رود. بین بیست‌وهفتم مرداد تا هجدهم شهریورماه تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی مرزی و اورژانس در آماده‌باش صد درصد هستند، زمان‌بندی عملیات مشخص است و استقرار همه موارد مورد نیاز انجام می‌شود.

عین‌اللهی خاطرنشان کرد: ثبت تجربیات نکته بسیار مهمی است تا بتوانیم این تجربیات را تجزیه کنیم و برای تصمیمات بعدی استفاده کنیم. تجربه موفق سال قبل این بود که بتوانیم از مراکز درمانی عراق مشترکات استفاده کنیم و بسیار تجربه خوبی بود که سبب دوستی بین کادر بهداشت و درمان ایران و عراق می‌شود؛ خوب است اگر یک ماه بعد از اربعین سمیناری برای بررسی اقدامات برگزار شود تا ببینیم چگونه کار کردیم.

کد خبر 677363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.