چگونه باید دمای بدن فرد گرمازده را کاهش داد؟

متخصص طب اورژانس با اشاره به اینکه باید از آب ولرم برای کاهش دمای بدن فرد گرمازده استفاده شود، گفت: تغییر دمای بدن نباید به صورت ناگهانی رخ دهد، زیرا تغییر ناگهانی دمای بدن باعث انقباض ناگهانی در عروق و گشاد شدن ناگهانی عروق می‌شود.

شیوا صمصام‌شریعت در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به عوامل محیطی مؤثر بر ایجاد گرمازدگی در افراد اظهار کرد: زمانی که فرد، مدت طولانی در محیط گرم قرار گیرد به ویژه اگر در حال فعالیت و در محیط باز و در معرض نور خورشید بوده باشد، به‌تدریج افزایش دمای بدن رخ می‌دهد که با مکانیزم‌های تطابقی ابتدایی بدن مانند افزایش تعریق، بدن تا حدی سعی بر جبران افزایش دما دارد.

وی افزود: در صورتی که فرد در محیط مرطوب قرار گرفته باشد، بعد از آن که بدن ناتوان از ادامه تعریق بشد، به دلیل از دست دادن آب و الکترولیت‌ها و کاهش حجم مایعی که در بدن فرد ایجاد شده است، به‌تدریج فرد وارد مراحل گرمازدگی می‌شود.

متخصص طب اورژانس با بیان اینکه گرمازدگی شامل سه مرحله است، تصریح کرد: استرس گرمایی، ابتدای افزایش ضربان قلب و ابتدای شروع علائم در فرد است در ادامه افزایش تنفس و خستگی ناشی از گرما باعث می‌شود که فرد دچار سردرد، گیجی، خستگی و احساسات انقباض عضلات شود و در مرحله سوم گرمازدگی است که با علائم شدیدتر شامل کاهش سطح هوشیاری، اختلالات در آنزیم‌های بدن رخ می‌دهد.

وی اضافه کرد: در محیطی که فرد دچار علائم گرمازدگی شده است، در اولین اقدام فرد باید از محیط خارج شود، یعنی توصیه می‌شود که فرد وارد محیط خنک‌تر و با رطوبت کمتر شود؛ هرچقدر رطوبت محیط کمتر باشد برای فرد گرمازده بهتر است، همچنین اگر فرد در فضای باز قرار دارد باید به ناحیه سایه و در معرض وزش باد قرار گیرد و اگر امکان ورود فرد به ساختمان مسقف باشد باید این اقدام به سرعت انجام شود.

صمصام‌شریعت گفت: بلافاصله باید اقدامات مرتبط با کاهش دمای بدن برای فرد گرمازده انجام شود، بهتر است که لباس‌های فرد گرمازده را از بدن وی خارج کرده و روی بدن آب ولرم ریخته شود، اگر این امکان وجود ندارد می‌توان با استفاده از پارچه، حوله یا اسفنج که داخل آب ولرم قرار داده شده و به صورت کامل خیس شده، آن را روی سطوح بدن و پوست به ویژه قفسه سینه، دو ساق پا و دو ساعد قرار دهد تا به کاهش دمای بدن فرد کمک کند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا باید از آب ولرم برای کاهش دمای بدن فرد گرمازده استفاده شود؟ اضافه کرد: تغییر دمای بدن نباید به صورت ناگهانی رخ دهد، زیرا تغییر ناگهانی دمای بدن باعث انقباض ناگهانی در عروق و گشاد شدن ناگهانی عروق می‌شود، به همین دلیل کاهش دمای ناگهانی بدن و انقباضی که در عروق رخ می‌دهد ممکن است باعث ایست قلبی در فرد شود؛ همچنین توصیه می‌شود فرد در معرض وزش باد طبیعی قرار گیرد، یعنی نباید بلافاصله بعد از علائم گرمازدگی از خنک‌کننده‌های قوی برای فرد استفاده کرد، علاوه‌بر این نباید از آب و کیسه‌های یخ برای فرد گرمازده استفاده کرد.

متخصص طب اورژانس گفت: با توجه به اختلال خون‌رسانی که در فرد اتفاق افتاده و در راستای افزایش خون‌رسانی به ناحیه مغز در زمان گرمازدگی، توصیه می‌شود پاهای فرد بالاتر از سطح بدن قرار گیرد که جریان خون بیشتری به سمت مغز حرکت کرد و به برگشت سطح هوشیاری در بیمار کمک کند.

وی افزود: توصیه می‌شود که بعد از اقدام به خنک کردن به ویژه در ناحیه دست‌ها و پاها، سطح پوست دست و پا ماساژ داده شود، به این دلیل که کاهش دمایی که در خون عروق سطحی بدن قرار دارد به سایر قسمت‌های بدن منتقل شود.

صمصام‌شریعت خاطرنشان کرد: در صورتی که فرد گرمازده هوشیار باشد، باید وی را به مصرف مایعات تشویق کرد، حتی می‌تواند مایعات خنک مصرف کند؛ اما اگر بیمار دچار کاهش سطح هوشیاری شده است، به طور حتم باید در اسرع وقت به بیمارستان منتقل شود، زیرا این اقدامات مراقبتی تا حدودی می‌تواند برای بیمار پاسخگو باشد و آن حجم از آب و الکترولیتی که در تعریق ابتدایی فرایند گرمازدگی فرد از دست داده است برای بدن جبران نمی‌شود و بدن با کمبودی از آب و نمک روبه‌رو است.

کد خبر 677345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.