کشورهایی با اثربخش‌ترین اقدامات برای کربن‌زدایی

بیش از ۹۰ کشور از سراسر دنیا تاکنون رویکردهای انتشار صفر کربن را در پیش گرفته‌اند، با این حال به نظر می‌رسد که کاستاریکا، شیلی، آفریقای جنوبی، دانمارک، نیوزلند و فرانسه موفق‌تر از سایرین در پیشبرد اهداف خود عمل کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کشورهای چین، ایالات متحده آمریکا و هندوستان اگرچه از تحقق اهداف صفر انتشار کربن تا سال‌های مشخصی خبر داده‌اند، اما همچنان حدود ۸۰ درصد از گازهای گلخانه‌ای را تولید می‌کنند. این در حالی است که همواره بر تعداد کشورهایی افزوده می‌شود که مدعی پیوستن به جنبش انتشار صفر کربن هستند و هر یک نوآوری‌های ویژه‌ای را برای این منظور مطرح و پیاده می‌کنند، با این حال اقداماتی که این کشورها برای تحقق اهداف خود اجرا می‌کنند تاکنون کمترین تأثیر را در کاهش تولید گازهای آلاینده داشته است. البته کشورهایی نیز وجود دارد که در کاهش انتشار کربن بسیار موفق عمل کرده و توانسته‌اند در مسیر پایداری گام بردارند. در ادامه به معرفی کشورهایی از جهان با موفق‌ترین رویکردها برای کربن‌زدایی می‌پردازیم.

دانمارک، افزایش سرمایه‌گذاری‌ها برای تغییر منبع تولید نیرو

منبع تولید نیرو در دانمارک طی سه دهه گذشته تحولات بی‌شماری را تجربه کرده و تولید انرژی به وسیله زغال سنگ در آن جای خود را به رویکردهای جدید برای تحقق اهداف صفر کربن داده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که تولید انرژی تجدیدپذیر در این کشور از سه درصد در سال ۱۹۹۰ به بیش از ۹۰ درصد در سال ۲۰۲۰ رسیده و بخش اعظم آن از طریق نیروی بادی تولید شده است. ظرفیت باد طی همین بازه زمانی حدود ۲۴ برابر شده و به هفت گیگاوات در ژانویه سال ۲۰۲۲ رسیده است. تولید انرژی خورشیدی نیز نقش مهمی در کربن‌زدایی دانمارک ایفا کرده و بیش از چهار درصد از نیروی ترکیبی را پس از دو برابر شدن در بازه زمانی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ از آن خود کرده است. این تحولات منجر به کاهش ۷۶ درصدی انتشار دی‌اکسید کربن در بخش تولید نیرو از سال ۱۹۹۰ تاکنون شده است که محققان ادعا کرده‌اند کاهش بیشتر کربن را نیز طی چند سال آینده به دنبال خواهد داشت.

کشورهایی با اثربخش‌ترین اقدامات برای کربن‌زدایی

فرانسه، اولویت بخشیدن به «بودجه سبز» برای کربن‌زدایی سراسر کشور

فرانسه به‌طور بی‌وقفه در حال اعمال اقداماتی برای افزایش بودجه به منظور تحقق هدف صفر کربن بوده و توانسته است به دستاوردهای مهمی در این زمینه نائل شود. به عنوان مثال، از سال ۲۰۱۷ تاکنون اعمال اقدامات مربوط به کاهش کربن در کشور مشمول بودجه‌بندی جدید شهری بوده و به توسعه اولین رویکرد «بودجه صفر» در جهان منجر شده است. این بودجه‌بندی به ارزیابی مخارج مورد نیاز برای کاهش اثرات زیست‌محیطی در تمام جنبه‌های مربوطه شامل اقلیم، تنوع زیستی و آلودگی هوای محلی منجر شده و بیشترین اثربخشی را در اعمال اقدامات مربوط به کاهش کربن داشته است. در این راستا، افراد مسئول مخارج مورد نیاز را برای اجرای اثربخش‌ترین و بی‌فایده‌ترین اقدامات برای کربن‌زدایی تخمین می‌زنند و به اولویت‌بندی صرف بودجه شهری برای این منظور می‌پردازند که این فرآیند، تضمین بهره‌مندی تمام شهرها را از سرمایه‌گذاری لازم برای اعمال مداخلات دوستدار محیط زیست و با هدف کربن‌زدایی به دنبال داشته است.

کشورهایی با اثربخش‌ترین اقدامات برای کربن‌زدایی

نیوزلند، ایجاد ۱۱ هزار شغل سبز

نیوزلند در سال ۲۰۱۹ قانونی را تصویب کرد که تا سال ۲۰۵۰ انتشار گازهای گلخانه‌ای را به صفر برساند. با این حال، آنها تنها مدعی کاهش بین ۲۴ تا ۴۷ درصدی انتشار متان تا آن زمان هستند، زیرا دامپروری این کشور گرمای بیشتری را در جو به دام می‌اندازد.

نکته مثبت این است که نیوزلند تقریباً ۱۱ هزار شغل سبز جدید در سال ۲۰۱۸ ایجاد کرده، سرمایه‌گذاری کلانی بر هدف تولید ۱۰۰ درصد برق تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰ کرده است و کربن‌زدایی تمام اتوبوس‌های حمل‌ونقل عمومی تا سال ۲۰۳۵ را در نظر دارد.

کشورهایی با اثربخش‌ترین اقدامات برای کربن‌زدایی

کاستاریکا، اجرای طرحی اساسی و سازگار با تحولات سیاسی برای تحقق کربن اهداف صفر

تعهد کاستاریکا مبنی بر تحقق انتشار صفر کربن تا سال ۲۰۵۰ به واسطه توسعه یک طرح کربن‌زدایی ملی فراگیر پیشرفت‌های قابل‌توجهی را تجربه کرده و حتی زمینه را برای اعمال دستوراالعمل‌ها و تصمیم‌گیری‌های جدید برای افزایش پایداری در آینده نیز فراهم آورده است. این رویکرد برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ مطرح شد و پس از آن، اعمال اقدامات و استراتژی‌های ویژه‌ای را برای کاهش انتشار کربن در بر گرفته است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به هدف جایگزینی هزار اتوبوس شهری با خودروهای الکتریکی تا سال ۲۰۳۵ اشاره کرد که بدون شک، کاهش قابل‌توجه تولید گازهای آلاینده را در بخش حمل‌ونقل به دنبال خواهد داشت. از دیگر جنبه‌های طرح کاستاریکا برای کربن‌زدایی می‌توان به تلاش برای افزایش تاب‌آوری کشور در مقابل تحولات سیاسی اشاره کرد، چراکه با وجود مخالفت‌ها و تغییرات زیادی که در دولت اتفاق افتاد، طرح کربن‌زدایی همچنان یک اولویت مهم میان مدیران محسوب شده است که محققان علت آن را به موفقیت طرح در جذب سرمایه‌های کافی از نهادهای مالی موفق جهان نسبت داده‌اند.

کشورهایی با اثربخش‌ترین اقدامات برای کربن‌زدایی

شیلی، تقویت رویکرد هدف صفر از طریق ساختارهای جدید دولتی

شیلی تاکنون توانسته است اقداماتی بسیار اثربخش را برای کربن‌زدایی در پیش بگیرد، با این حال توسعه ساختارهای دولتی فراگیر بیشترین تأثیر را در به حداقل رساندن انتشار گازهای آلاینده در این کشور به دنبال داشته است. رویکرد هدف صفر کربن در شیلی به دنبال اعمال «قانون چارچوب تغییرات آب و هوایی سال ۲۰۲۲» و تحت حمایت مقامات مهم کشور از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار و به مهم‌ترین اولویت مدیران در طراحی شهری تبدیل شده است.

قانون چارچوب تغییرات آب و هوایی در شیلی ایجاد ساختارهای دولتی جدیدی در سطوح ملی و محلی را به دنبال داشته و مسئولیت‌ها را تمرکززدایی کرده است، ضمن این‌که به توسعه وظایف اقلیم‌-محور جدیدی برای وزرای مختلف دولتی منجر شده است. علاوه بر این، قانون ذکرشده معرفی نهادهای مختلف در سطح ملی را نظیر شورای وزرای کشور برای پایداری و تغییرات اقلیمی به منظور ارزیابی تدابیر در بر داشته، ضمن این‌که مدیرانی را به اعمال اقداماتی با هدف تشویق شهروندان به مشارکت در طرح‌های پایداری و کربن‌زدایی منصوب کرده است. کمیته‌هایی نیز در سطح محلی برای مبارزه با تغییرات اقلیمی تشکیل شده که تلاش‌های آن‌ها، به توسعه و پیاده‌سازی تدابیر اقلیمی محلی منجر شده و در کاهش انتشار کربن از سراسر شیلی نقش مهمی ایفا کرده است.

بر اساس پیش‌بینی‌ها، این کشور تا سال ۲۰۳۰ باید ۷۰ درصد انرژی الکتریکی را از منابع پاک مانند باد یا فتوولتائیک دریافت کند. ۴۷ درصد خودروهای فروخته شده در شیلی تا سال ۲۰۳۰ باید از انرژی پاک و ۱۰۰ درصد تا سال ۲۰۵۰ استفاده کنند. این رقم برای کامیون‌های خدماتی در مشاغل استخراجی، بولدوزرها و بیل‌های معدن ۳۹ درصد تا سال ۲۰۳۰ گزارش شده است.

کشورهایی با اثربخش‌ترین اقدامات برای کربن‌زدایی

آفریقای جنوبی، توسعه فرایندی جامع برای ایجاد تحولاتی عادلانه

از آن‌جا که آفریقای جنوبی از زمان‌های قدیم تاکنون وابستگی زیادی به زغال‌سنگ برای رفع نیازهای مردم داشته است، تحقق هدف صفر کربن در آن تأثیرات منفی بی‌شماری را بر زندگی کارگران معادن و افرادی به جا خواهد گذاشت که به بهره‌گیری از یک سیستم جدید انرژی روی آورده‌اند. دولت آفریقای جنوبی در سال ۲۰۲۰ گام مهمی برای تضمین تحولات برابر و عادلانه در مسیر تحقق اهداف صفر کربن در پیش گرفت و تلاش کرد از طریق توسعه یک کمیسیون اقلیمی، نه‌تنها اثرات اقتصادی منفی آن را بر زندگی مردم به حداقل برساند، بلکه معیشت آن‌ها را نیز بهبود بخشد. این کمیسیون متشکل از نمایندگانی از دولت، کسب‌وکارها، طبقه کارگر، کارکنان دولت و مدیران محلی است که موظف به اعمال اقداماتی در زمینه کاهش کربن با تمرکز بر شفافیت مدیریت هستند و تاکنون توانسته‌اند از طریق برگزاری جلسات و ورکشاپ‌های آموزشی در کاهش انتشار کربن از سراسر کشور بسیار موفق عمل کنند. تشویق مردم به مشارکت در کاهش انتشار گازهای آلاینده از دیگر وظایف اعضای این کمیسیون بوده که علاوه بر کمک به تحقق هدف صفر تولید کربن، افزایش اعتماد میان مردم و مدیران را به دنبال داشته، ضمن این‌که در به حداقل رساندن چالش‌های اقلیمی میان شهروندان بسیار اثربخش بوده است. این کشور متعهد به یک هدف ثابت برای سطوح انتشار گازهای گلخانه‌ای بین ۳۹۸-۵۱۰ میلیون تن CO2 تا سال ۲۰۲۵ و ۳۵۰-۴۲۰ میلیون تن CO2 تا سال ۲۰۳۰ است.

کشورهایی با اثربخش‌ترین اقدامات برای کربن‌زدایی

کد خبر 677273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.