راه‌اندازی باشگاه شهراندیشان برای استفاده از ظرفیت هم‌اندیشی شهروندان

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه‌انسانی شهردار اصفهان با بیان اینکه یکی از مباحثی که از ابتدای دوره ششم از سوی مرکز پژوهش‌های شورا مطرح شد، ایده راه‌اندازی باشگاه شهر اندیشان بود، گفت: برای استفاده از ظرفیت افراد علاقه‌مند به مسائل شهری در نظرسنجی‌ها و هم‌اندیشی‌ها، این باشگاه تشکیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سعید ابراهیمی امروز _ سه‌شنبه دهم مردادماه_ در بازدید از غرفه خبرگزاری ایمنا در دوازدهمین نمایشگاه جامع مدیریت شهری اظهار کرد: شهر و شهرداری اصفهان سابقه بسیار خوبی برای برنامه‌ریزی شهری دارد که نخستین مورد آن، برنامه اصفهان ۱۳۸۵ بود.

وی افزود: در دوره ششم مدیریت شهری، موضوع بازنگری در برنامه اصفهان ۱۴۰۵ مطرح شد و طی حدود یک سال، این برنامه بازنگری شد و طبق بررسی‌های انجام شده، توانستیم یک برنامه میان مدت هفت ساله تدوین کنیم که با مبادی ذی‌ربط همچون وزارت کشور نیز صحبت‌هایی برای تأیید آن انجام شد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه‌انسانی شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: قرار است برنامه اصفهان ۱۴۱۰ جهت‌گیری‌های راهبردی شهر و نقاط تمرکز را مشخص کند و سعی شد برنامه ۱۴۰۵ با بهره‌گیری از نظرات شهروندان و متخصصان علاوه بر مطالعات پشتیبان موجود و اسناد بالادستی بازنگری و برنامه اصفهان ۱۴۱۰ تدوین شود که لایحه این برنامه راهبردی هفت ساله تقدیم شورای اسلامی شهر شد که امیدواریم در هم‌گرایی مجموعه شهرداری و پس از آن کل مجموعه مدیریت شهری اثر بگذارد.

وی اضافه کرد: طبق نظرسنجی‌های انجام شده از شهروندان، مواردی مطرح شد و از مجموعه تمام ورودی‌ها، حدود هفت هزار موضوع شناسایی و به پنج مدل زمینه‌ای دسته‌بندی شد.

نشست‌ها، مناظره‌ها، گفت‌وگوهای فصلی و ماهیانه و نظرسنجی‌های مستمر پیش‌بینی شده است تا شهروندان با استفاده از باشگاه شهر اندیشان به مدیران شهری کمک کنند.

ابراهیمی اضافه کرد: کیفیت زیست شهری و مخاطرات زیستی، محیط زیست شهر، پاکیزگی شهر، فضای سبز و آبیاری آن، هم‌گرایی، هم‌آهنگی و توجه به داده در تصمیم‌گیری‌ها و توجه به هوشمندی، مباحث پویایی محلات و کالبدی شهر، سبک زندگی شهروندان و بهبود زمان و مکان آن‌ها از طریق آموزش‌ها از جمله موارد مطرح شده در برنامه اصفهان ۱۴۱۰ است که در یک ساختار دارای سلسله‌مراتب، خرد شده و به پروژه‌هایی تبدیل می‌شود تا اهداف کلان با اجرای آن به سرانجام برسد.

وی با بیان اینکه نظرسنجی درباره برنامه اصفهان ۱۴۱۰ از سوی مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر انجام می‌شود تا شهروندان در اهداف و اولویت‌های برنامه نظرات خود را بیان کنند و از شهروندان دعوت می‌کنم در این نظرسنجی‌ها شرکت کنند، اضافه کرد: این اقدام جدا از نظرسنجی شهرداری برای تدوین این برنامه راهبردی است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: یکی از مباحثی که از ابتدای دوره ششم از سوی مرکز پژوهش‌های شورا مطرح شد، ایده راه‌اندازی باشگاه شهراندیشان بود.

وی افزود: در شهر شهروندانی اعم از متخصصان و شهروندان عادی حضور دارند که علاقه‌مند به مشارکت در مسائل شهری هستند؛ اینکه چگونه بتوانیم از ظرفیت این افراد در نظرسنجی‌ها، هم‌اندیشی‌ها، مناظره‌ها، نقدها و دریافت آرا و نظرات موضوعی که در قالب باشگاه شهر اندیشان مورد توجه قرار گرفته تا این افراد در بستر الکترونیکی در گروه‌های تخصصی عضو شوند، به‌شکل مجازی و حضوری باید جلساتی در این راستا برگزار شود.

ابراهیمی با بیان اینکه نشست‌ها، مناظره‌ها، گفت‌وگوهای فصلی و ماهیانه و نظرسنجی‌های مستمر پیش‌بینی شده است تا شهروندان با استفاده از باشگاه شهر اندیشان به مدیران شهری کمک کنند، اضافه کرد: بنابراین غرفه‌ای در این راستا در دوازدهمین نمایشگاه جامع مدیریت شهری ایجاد شد تا همه شهروندان در این بستر مشارکت کنند.

کد خبر 677241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.