شبکه جهانی وب چه تفاوتی با اینترنت دارد؟

اینترنت یک شبکه بسیار بزرگ از رایانه‌هایی است که به یکدیگر متصل هستند، در حالی که شبکه جهانی وب مجموعه‌ای از صفحات وب است که در این شبکه راه‌اندازی شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شبکه جهانی وب به مجموعه‌ای از وب‌سایت‌ها و صفحات گفته می‌شود که در رایانه‌های مختلف ذخیره می‌شود. به عبارت دیگر، شبکه جهانی وب مانند یک کتاب الکترونیکی بسیار بزرگ است که در سرورهای مختلف در سراسر جهان ذخیره شده‌اند. وب‌سایت‌ها محتوای متنی، تصاویر، محتوای صوتی و تصویری را ارائه می‌دهد که از هر قسمتی از جهان از طریق اینترنت در دسترس است. هر کدام از صفحات وب یک نشانی خاص به نام URL دارند.

تاریخچه به وجود آمدن شبکه جهانی وب

دانشمندی به نام تیم برنرزلی اوایل دهه ۱۹۸۰ گسترش اتصال درونی رایانه‌های دنیا را مطرح کرد و پیش‌بینی کرد که می‌توان در آینده به همه اطلاعات و فایل‌های دسته‌بندی شده دسترسی پیدا کرد. این دانشمند در سال ۱۹۹۰ نیز اولین وب‌سرور و مرورگر را راه‌اندازی کرد و این پلتفرم را در سال ۱۹۹۱ در اختیار دیگر همکاران قرار داد. به این صورت، اولین وب‌سرور مدرن در دسامبر سال ۱۹۹۱ در ایالات متحده راه‌اندازی شد و اواخر سال ۱۹۹۳ بیش از ۵۰۰ وب سرور برخط شدند و تقریباً یک درصد از ترافیک اینترنت را به خود اختصاص دادند.

تکامل شبکه جهانی وب

شبکه جهانی وب در ابتدای مسیر با تغییرات بسیار زیادی مواجه شد. اولین وب‌سایت‌ها از صفحات ساده تشکیل شده بودند که شامل کلمات و تصاویر بودند. این صفحات وب به کتاب یا مجله‌های آنلاین شباهت زیادی داشتند. بیشتر افراد نمی‌توانستند در اوایل مسیر، صفحات وب خود را ایجاد کنند. با این وجود، شبکه جهانی وب کاربرد زیادی برای مردم داشته است. مرورگر وب به منظور دسترسی به وب‌سایت‌ها از اینترنت استفاده می‌کند. از جمله دیگر کاربردهای شبکه جهانی وب می‌توان به تبلیغات، بازاریابی، فروش مستقیم آنلاین، تحقیق و توسعه و برقراری ارتباطات و همکاری میان سازمان‌ها اشاره کرد.

تفاوت وب و اینترنت

بسیاری از افراد دو کلمه اینترنت و وب را به جای یکدیگر به کار می‌برند و این دو عبارت را یکسان در نظر می‌گیرند. در واقع، اینترنت یک شبکه بسیار بزرگ از رایانه‌هایی است که به یکدیگر متصل هستند. در حالی که شبکه جهانی وب، مجموعه‌ای از صفحات وب است که در این شبکه راه‌اندازی شده است. به عبارت دیگر، مرورگر سیستم از اینترنت برای دسترسی به وب استفاده می‌کند. اینترنت این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند تا به دیگران ایمیل ارسال کنند، با یکدیگر گفت‌وگو کنند و فایل به اشتراک بگذارند. برای نمونه، زمانی که افراد در فضاهای مجازی با یکدیگر در ارتباط هستند در حقیقت از اینترنت استفاده می‌کنند، اما زمانی که لینک یا یک وب‌سایت همچون گوگل را باز می‌کنید، در حال استفاده از شبکه جهانی وب هستند.

عناصر تشکیل‌دهنده وب

عواملی که در فرآیند انتقال محتوای صفحات وب از سرورها به سرویس گیرنده‌ها دخیل هستند، شامل زبان HTML، مرورگرهای وب و پروتکل انتقال HTTP می‌شود. زبان HTML یک زبان نشانه‌گذاری است که برای طراحی صفحات وب استفاده می‌‏شود. مرورگر وب نیز نرم‌افزاری است که محتوای وب‌سایت را نمایش می‌دهد. پروتکل HTTP مشخص می‌کند که پیام‌ها به چه شکلی منتقل شوند و وب‌سرورها و مرورگرها به چه صورتی به فرامین مختلف عکس‌العمل نشان می‌دهد.

کد خبر 677013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.