۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۴
اگر گرمازده شدیم چه کنیم؟

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در زمان گرمازدگی و گرمای بیش از حد هوا، افراد باید آب بیشتری مصرف کنند و یک بطری آب، قند و نمک به همراه داشته باشند تا املاح بدن را از دست ندهند.

پژمان عقدک در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره گرمازدگی اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که با شروع فصل تابستان و گرمای هوا با آن مواجه می‌شویم، گرمازدگی است، بنابراین افراد اگر دچار گرمازدگی شدند باید سریع به مراکز درمانی مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه امسال یکی از گرم‌ترین سال‌ها نسبت به سال‌های گذشته است، افزود: به تبع سایر استان‌های کشور، گرمای بیش از حد هوا در استان اصفهان را نیز شاهد هستیم که در این صورت ممکن است افرادی به گرمازدگی مبتلا شوند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به علائم گرمازدگی تصریح کرد: خشکی پوست، تعریق زیاد، داغ شدن بدن، از دست رفتن آب بدن به دنبال تعریق زیاد، رنگ‌پریدگی، تنفس‌های کوتاه و سطحی اما پرسرعت و ضعیف شدن نبض افراد گرمازده به دلیل از دست رفتن آب بدن از جمله علائم گرمازدگی است، همچنین ممکن است دمای بدن در شرایط گرمازدگی به بیش از ۴۰ درجه برسد.

وی سردرد، گشادی مردمک و گرفتگی عضلات را از جمله علامت‌های فرد دچار گرمازدگی دانست و ادامه داد: از بُعد روحی و روانی نیز ممکن است فرد گرمازده دچار علائمی شود، به عنوان مثال حرف‌های بی‌ربط بزند، دچار گیجی، پرخاشگری، هیجان، بی‌حالی، رخوت، بی‌حسی و حتی تشنج شود.

عقدک در پاسخ به این سوال که برای جلوگیری از گرمازدگی چه اقداماتی باید صورت گیرد؟ گفت: افراد باید بدانند در زمان گرمای بیش از حد هوا از منزل خارج نشوند، در صورتی که باید از منزل خارج شوند، پوشش مناسب از جمله کلاه، عینک آفتابی و لباس نخی رنگ روشن بپوشند و از لباس‌هایی که دارای الیاف پلاستیکی و رنگ تیره است، استفاده نکنند.

وی گفت: در زمان گرمازدگی و گرمای بیش از حد هوا، افراد باید آب بیشتری مصرف کنند و یک بطری آب، قند و نمک به همراه داشته باشند تا املاح بدن را از دست ندهند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: در صورت مواجهه با فرد گرمازده، ابتدا باید درجه حرارت بدن فرد را به صورت شست‌وشو با آب خنک و دوش گرفتن پایین آورد، همچنین باید فرد را در محیطی قرار دهیم که آفتاب نباشد و درجه حرارت پایین‌تر باشد.

وی خاطرنشان کرد: فرد گرمازده اگر هوشیار است، باید نوشیدنی‌های خنک به وی داده شود تا وضعیت او بهتر شود، همچنین اگر افراد احساس کردند توان خدمت‌رسانی بیشتر به فرد گرمازده را ندارند با ۱۱۵ تماس حاصل کنند تا خدمات لازم توسط این تیم درمانی انجام شود.

کد خبر 676998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.