آخرین وضعیت تامین نیاز خونی در کشور

برای اولین بار در سال گذشته صددرصد نیاز خونی کشور تأمین شد، در حالی که پیش‌تر این رقم ۸۵ درصد بود، یعنی ۱۵ درصد نیاز مردم پاسخ داده نمی‌شد؛ همچنین ذخایر خون و فرآورده‌ها میانگین حدود چهار روز بود که موفق شدیم این میانگین را تا دو برابر افزایش دهیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در دسترس بودن ذخایر خون سالم، کافی و خدمات ملی انتقال خون، بخش مهم و اساسی در سیستم‌های بهداشتی هر کشور است. قطعنامه‌های متعدد سازمان جهانی بهداشت از کشورهای عضو می‌خواهد تا اهدای خون داوطلبانه و بدون چشم‌داشت مالی را که زیربنای تأمین محصولات خون سالم و کافی است، ترویج کنند.

این در حالی است که میانگین نرخ کاهش ذخایر خونی در جهان حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد گزارش شده است، در صورتی که این کاهش در کشور ما در مقایسه با سال قبل از شروع پاندمی کرونا حدود هشت درصد بود.

افزایش حدود ۲ برابری ذخایر خون در کشور

مصطفی جمال، مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه برای اولین بار در سال گذشته توانستیم صددرصد نیاز خونی کشور را تأمین کنیم، در حالی که پیش‌تر این رقم ۸۵ درصد بودیعنی تا ۱۵ درصد نمی‌توانستیم پاسخگوی نیاز مردم باشیم، اظهار کرد: ذخایر خون و فرآورده‌ها میانگین حدود چهار روز بود که موفق شدیم این میانگین را تا دو برابر افزایش دهیم که موضوعی بی‌سابقه است که در دولت سیزدهم انجام شد.

وی افزود: اهدای خون از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که باعث جان انسان‌های زیادی می‌شود، اهداکنندگان خون را سرداران گمنام سلامت می‌دانیم و کارمندان اهدای خون نیز سربازان گمنام سلامت هستند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران تصریح کرد: سال گذشته سازمان بهداشت جهانی شاخص‌های سلامت خون را اعلام کرد و سازمان انتقال خون ایران از این نظر در حد اروپا و آمریکا بود با اینکه ما جزو کشورهای با درآمد متوسط هستیم. ذخایر استراتژیک ما تا پایان امسال تأمین است و هیچ دغدغه‌ای نداریم و شاکر هستیم که ما بحرانی برای کشور ایجاد نکردیم.

وی ادامه داد: در خصوص پلاسما با تغییر فرآیندهای تولید پلاسما از ۱۹۰ هزار لیتر در یک سال به ۲۵۰ هزار لیتر خواهیم رسید که این اقدام به صورت تقریبی بدون هزینه انجام می‌شود، در مورد پالایشگاه خون نیز اتفاقات خوبی در راه است که با کمک بنیاد برکت به نقطه روشنی برسیم.

نسبت گروه خونی به جامعه باید تناسب داشته باشد

محمدرضا جابری، مسئول پخش خون انتقال خون استان اصفهان با بیان اینکه هر یک از فرآورده‌های خونی مدت زمان مشخصی برای نگهداری دارند و تمام اقدامات انجام شده بر اساس دستورالعمل‌های جهانی است، اظهار کرد: مدت زمان ذخیره و نگهداری پلاکت، سه تا پنج روز، گلبول قرمز شسته شده ۲۴ ساعت و فرآورده‌های پلاسمایی تا سه سال است.

وی افزود: نسبت گروه خونی به جامعه باید تناسب داشته باشد، اما گروه خونی O منفی به دلایلی میزان مصرفی بیشتری دارد. در شرایط فوق اورژانس ممکن است زمانی برای تعیین گروه خونی وجود نداشته باشد و از همین رو به فرد O منفی تزریق می‌شود یا گاهی پزشک پس از متولد شدن یک نوزاد به منظور تعویض خون او از این گروه خونی استفاده می‌کند.

مسئول پخش خون انتقال خون استان اصفهان با بیان اینکه گروه خونی O منفی کمتر وجود و ذخیره‌سازی آن اهمیت دارد، تصریح کرد: در صورتی که وضعیت ذخیره یک گروه خونی کمتر از چهار روز باشد، در وضعیت بحرانی قرار دارد و در این شرایط فراخوان‌ها، فعال کردن تیم‌های سیاری و استفاده از رسانه‌ها از جمله اقدامات در دستور کار قرار می‌گیرد.

رشد ۵.۵ درصدی اهدای خون در چهار ماهه سال جاری

کیان دهراب‌پور، مدیرکل انتقال خون استان اصفهان اظهار کرد: پزشکان و مشاوران مراکز اهدای خون به منظور تشخیص اهداکننده مناسب، تحت آموزش قرار گرفته‌اند و پیش از اهدای خون، فرد پرسشنامه‌ای پر می‌کند، معاینه می‌شود و پس از انجام بعضی آزمایش‌ها در صورتی که شرایط اهدای خون را داشته باشد از وی خون‌گیری می‌شود.

دهراب‌پور گفت: افزون بر تمام مراحل تشخیص اهداکنندگان واحد شرایط، مرحله‌ای تخت عنوان خودحذفی محرمانه برای افراد در نظر گرفته شده است که افراد می‌توانند مشکل‌ساز بودن خود را در آن مرحله اطلاع دهند. ۹۰ درصد عفونت‌ها و آلودگی‌های خون افراد در جلسات مشاوره و حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد باقی مانده نیز توسط آزمایشات تشخیص داده خواهد شد.

وی با بیان اینکه پیشرفته‌ترین امکانات برای آزمایش‌های افراد در مراکز اهدای خون استفاده می‌شود و قوی‌ترین کیت‌های آزمایشگاهی با پایین‌ترین زمان رسیدن به نتیجه در اختیار این اداره است، اضافه کرد: تمام تمهیدات اندیشیده شده در ادارات کل انتقال خون در راستای رسیدن خون سالم به مراکز درمانی و بیماران است.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با اشاره به رشد ۵.۵ درصدی اهدای خون در چهار ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته اظهار کرد: ۶۲ هزار و ۴۲۰ نفر در طول چهار ماهه ابتدایی سال جاری به مراکز اهدای خون مراجعه کردند و از این تعداد ۴۹ هزار و ۶۰ نفر موفق به اهدای خون شدند.

کد خبر 676846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.