افزایش میزان مصرف خون و فراورده‌های آن / ۷۰۰ گلبول کم لکوسیت به سیستان و بلوچستان منتقل شد

مسئول پخش خون انتقال خون استان اصفهان با اشاره به افزایش میزان مصرف خون و فراورده‌های آن از انتقال ۷۰۰ گلبول کم لکوسیت به سیستان و بلوچستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا جابری امروز _یکشنبه هشتم مردادماه_ در نشست خبری اداره‌کل انتقال خون استان اصفهان، اظهار کرد: در طول سال ۱۴۰۰، ۷۱۲ واحد انواع فرآورده‌های خونی بین ۶۲ بیمارستان سطح استان توزیع شد که این میزان در سال گذشته به ۷۳۹ واحد افزایش یافت و طی چهار ماهه ابتدایی سال جاری به ۷۷۰ واحد رسید.

وی افزود: مصرف کنندگان خون و فرآورده‌های آن به سه گروه بیماران اورژانسی، بیمارانی که حیات آنها به خون و فرآورده‌های خونی وابسته است و بیماران تحت جراحی انتخابی یا الکتیو، تقسیم‌بندی می‌شوند. شاهد افزایش مصرف خون به دلایل متعددی هستیم که یکی از این علل‌ها مربوط به افزایش طول عمر بیماران تالاسمی با وجود فرآورده‌ها و داروهای مناسب‌تر است.

مسئول پخش خون انتقال خون استان اصفهان تصریح کرد: افزایش طول عمر افراد، پیر شدن افراد یک جامعه و متعاقب آن افزایش بروز بیماری‌ها، انجام عمل‌های اکتیو و جراحی‌های بزرگ و افزایش تخت‌های فعال بیمارستانی از علل افزایش مصرف خون و فرآورده‌های خونی به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه در ۱۰ بیمارستان سطح استان عمل قلب باز انجام می‌شود و بیشترین فرآورده ارسال شده به بیمارستان‌ها گلبول قرمز است، ادامه داد: از خون‌های اهدایی افراد سه فرآورده شامل گلبول قرمز، پلاکت و فرآورده‌های مربوط به پلاسما تهیه می‌شود.

جابری تصریح کرد: گلبول قرمز تولید شده از خون‌های اهدایی انواع مختلفی شامل ساده، اشعه دیده، شسته شده و کم لکوسیت دارد. از گلبول قرمز کم لکوسیت برای بیماران تالاسمی و از گلبول قرمز کم لکوسیت اشعه دیده برای نوزادان نارس استفاده می‌شود.

تهیه بیش از ۴ هزار پلاکت در سال گذشته

وی با بیان اینکه به طور کلی ۱۲ نوع فرآورده خونی تولید و به مراکز بیمارستانی درخواست کننده ارسال می‌شود، ادامه داد: در تولید پلاکت به روش آفرزیس از اهداکننده تنها جز خاصی گرفته می‌شود و در سال گذشته حدود ۴۰۴۰ مورد پلاکت به روش آفرزیس تهیه شده است.

مسئول پخش خون انتقال خون استان اصفهان با بیان اینکه هر یک از فرآورده‌های خونی مدت زمان مشخصی برای نگهداری دارند و تمام اقدامات انجام شده بر اساس دستورالعمل‌های جهانی است، گفت: مدت زمان ذخیره و نگهداری پلاکت، سه تا پنج روز، گلبول قرمز شسته شده ۲۴ ساعت و فرآورده‌های پلاسمایی تا سه سال است.

وی اضافه کرد: نسبت گروه خونی به جامعه باید تناسب داشته باشد، اما گروه خونی O منفی به دلایلی میزان مصرفی بیشتری دارد. در شرایط فوق اورژانس ممکن است زمانی برای تعیین گروه خونی وجود نداشته باشد و از همین رو به فرد O منفی تزریق می‌شود یا گاهی پزشک پس از متولد شدن یک نوزاد به منظور تعویض خون او از این گروه خونی استفاده می‌کند.

جابری با بیان اینکه گروه خونی O منفی کمتر وجود و ذخیره‌سازی آن اهمیت دارد، اظهار کرد: در صورتی که وضعیت ذخیره یک گروه خونی کمتر از چهار روز باشد، در وضعیت بحرانی قرار دارد و در این شرایط فراخوان‌ها، فعال کردن تیم‌های سیاری و استفاده از رسانه‌ها از جمله اقدامات در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در صورت بالاتر رفتن میزان موجودی خون از عددی مشخص، نگران افزایش ضایعات خونی هستیم، افزود: ضایعات خون در بیمارستان‌ها حدود دو تا ۲.۵ از درصد و از متوسط کشوری پایین‌تر است. شبکه ملی خون‌رسانی کشور با هدف تأمین خون و فرآورده‌های خونی مورد نیاز بیماران سراسر کشور فعالیت می‌کند و استان اصفهان نیز عضو این شبکه است.

مسئول پخش خون انتقال خون استان اصفهان خاطرنشان کرد: بر اساس تمهیدات اندیشیده شده در شبکه ملی خون‌رسانی کشور، استان اصفهان به عنوان معین استان سیستان و بلوچستان فعالیت می‌کند و از همین رو، حدود ۷۰۰ واحد گلبول کم لکوسیت از ابتدای سال تاکنون به استان سیستان و بلوچستان منتقل شده است. طبق نظرسنجی‌های انجام شده از بیمارستان‌ها، در سال گذشته هیچ عمل جراحی به علت کمبود خون لغو نشده یا به تعویق نیفتاده است.

کد خبر 676676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.